Gå til innhold

Synsattest førerkort


ITtraktor

Anbefalte innlegg

Det skal ikke være behov for veldig avansert utstyr for den første siden nei. Det kreves mer avansert utstyr for å finne ut hvilken styrke man trenger på linser/briller, men det vet du jo allerede så legen behøver bare sjekke hvor godt du ser med og evt uten korreksjon. Sjekke sidesyn tar også bare noen sekunder.

Det kan være de tror du skal fylle ut mer enn side en (som da krever en optiker), evt at de ikke har en godt plassert synstavle noe sted. Det er ikke alle legekontorer hvor det er særlig plass. Man kan i teorien gjøre testen med kort avstand, men av og til blir det vanskelig og de ønsker kanskje ikke underskrive på en test de føler ikke er god nok på deres legekontor.

Jeg vil uansett anbefale å gjøre det hos en optiker. Det burde være billigere uansett enn å få time hos legen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvordan skal legen kunne finne ut synsstyrke med bare en slik tavle med bokstaver?

Slik jeg forstår den første siden der så vil de kun ha en enkel synstest. Dette er jo også bare for de som har angitt nedsatt syn på egenerklæringen sin ved søknad om førerkort. De med normalt syn trenger jo ikke synsattest, kun test i forbindelse med prøven.

 

Dette er ikke mitt bord (jeg jobber i helsevesenet, men ikke med dette) så jeg vet ikke sikkert, men jeg har utført det noen ganger for noen år siden.

 

En enkel synstest kan gjøres ved å teste hvert øye separat og bruke en tavle for å sjekke på hvilken avstand personen kan lese hver linje. Det er forhåndsbestemt hvilken linje (størrelse på bokstaver) man kan lese på f.eks 6 meters avstand med vanlig syn. Hvis en person kan lese den linjen på 4 meters avstand så får du en brøk som også kan gjøres om til tall med desimal. Perfekt syn vil da være 1, mens nedsatt syn vil være mindre enn 1.

En slik test kan altså gjøres med kun en tavle.

Hvis man derimot skal sjekke synet med tanke på å begynne med briller må man til øyelege eller optiker fordi man da må teste grundigere, blant annet med forskjellige linser mens man ser på tavlen for å få et nøyaktig svar på hva slags korreksjon man trenger.

 

Men du vet vel allerede hvilken styrke du bruker på brillene/linsene dine så da trenger legen kun sjekke at du har visus tilsvarende minst 0,5 på begge øyne, i tillegg til testing av synsfelt selvsagt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...