Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruktbil, mest mulig driftsikker 40-60,000kr


eskhyo

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en bruktbil som skal stå et annet sted i landet og fungere som bil på en reisedestinasjon jeg ofte er på. Dette vil medføre at bilen blir stående gjerne i et par måneder i strekk uten å bli brukt. Jeg ønsker å ha en mest mulig driftsikker bil som tåler å stå ubrukt et par måneder i strekk flere ganger i året og som har plass til endel bagasje inkludert skiutstyr. Helst 5-seter. Noen som har tips om et bra valg? Har sett noe på Toyota Prius da jeg har hørt at disse er driftsikre, men det er få av disse som går under 80-90,000kr.

 

Takker for råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal kjøpe meg en bruktbil som skal stå et annet sted i landet og fungere som bil på en reisedestinasjon jeg ofte er på. Dette vil medføre at bilen blir stående gjerne i et par måneder i strekk uten å bli brukt. Jeg ønsker å ha en mest mulig driftsikker bil som tåler å stå ubrukt et par måneder i strekk flere ganger i året og som har plass til endel bagasje inkludert skiutstyr. Helst 5-seter. Noen som har tips om et bra valg? Har sett noe på Toyota Prius da jeg har hørt at disse er driftsikre, men det er få av disse som går under 80-90,000kr.

 

Takker for råd!

 

Hvis du gir blaffen i utseende vil jeg gjette at den bilen som aller best passer beskrivelsen er Citroën Berlingo Multispace -> 2008. Disse er bygget enkelt og solid, galvanisert karosseri, grei plass til 5 pluss mye bagasje. Gjerne med bensinmotoren da 1.6HDi'en er som de fleste dieseler fra disse årgangene temmelig sårbar for småkjøring og dårlig vedlikehold (partikkelfilter - EGR - Turbo), alternativt at historikken er godt dokumentert.

 

Det finnes en del solide japanere som kan være aktuelle, (Corolla Verso, Avensis (kjøp bensin), Subaru Forester, Nissan X-Trail, Mitsu Outlander I) men i den prisklassen er de ofte oppe i risikabel kjørelengde, og mange av de sliter med rust og det blir ikke bedre av å stå stille i perioder. Så det gjelder som vanlig å sjekke bilen grundig før kjøp.

 

Andre biler i den prisklassen som har vist seg temmelig solide er Ford Focus, C-Max og Volvo V50. De deler mye mekanikk men Volvo'en har bedre interiør og mer holdbart karosseri (og er tilsvarende dyrere brukt). De er litt trange for 5 voksne. Samme 1.6-diesel som Berlingoen med de samme reservasjoner for (tidligere) feilbruk.

 

En 'outsider' kan være Peugeot 307 SW av de siste modellene 2006-2008, de ble ganske bra teknisk etter hvert, er lite plaget med rust, og de ligger relativt lavt i bruktpris. (igjen samme dieselmotor - sjekk bruk/vedlikehold).

 

 

Generelt er det som vanlig i den prisklassen store forskjeller på tidligere eieres bruk og vedlikehold, så sjekk historikk, service og tilstand grundig og prøv gjerne flere biler, også av samme modell.

 

Et par enkle tips for slik bruk av en bil: Salt + stå stille = rustne bremseskiver. Kjør vask og/eller en del skikkelige nedbremsinger på ikke-saltet vei før den settes bort. Og lad batteriet jevnlig, har du mulighet for å sette på vedlikeholdslader er det gull. Og til slutt: Fyll opp med bensin/diesel, da eliminerer du nærmest sjansen for kondens og dieseldyr. 

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...