Gå til innhold

Hjelp - Bygge gaming PC


Anbefalte innlegg

https://www.komplett.no/wishlist/shared/5fa5ccc9-54d4-4440-8d5c-2d195933fc72

 

Jeg har aldri bygd en PC selv før, mente har lest meg litt opp å har kommet frem til disse delene.

Hovedsakelig ønsker jeg en billigere datamaskin, men er åpen for å høre andres meninger.

 

Hva tenker dere om listen?

 

EDIT: Skal brukes til gaming, som WoW, PUBG, LoL og generelt games, jeg ønsker å ha en god datamaskin i flere år, uten at den nødvendigvis trenger å være "det beste"

 

EDIT2: Vurderer å kjøpe skjermkort fra et annet sted, om jeg finner noe som er billigere og bedre!

Endret av aQlol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det veldig greit ut! Men hadde vraket vannkjølingen og gått for Cooler Master 212 evo i stedet. 

 

Hvis du vil spare noen kroner til er det ikke feil å gå for i5-8400 eller i5-8600k :)

 

Dersom jeg går for den kjøleren, vil den passe med CPU? Ser det står den er kompatibel med i5 og i7, men det står den ikke har samme socket.

 

Dumt spørsmål, men er ikke den beste på feltet!

Lenke til kommentar

Kabinettet du ønsker å kjøpe er på tilbud her: https://www.netonnet.no/Search?query=Phanteks+Eclipse+P400+Win+-+Satin+Black (150kr spart)

Kan også spare noen kroner på å kjøpe dette hovedkortet: https://www.lefdal.com/product/data/pc-komponenter/ASUSTRIXZ370E/asus-rog-strix-z370-e-gaming-hovedkort (Nedsatt ca.850kr) Dette hovedkortet har også innebygd WIFI, så sparer deg 500 der også.

Da har du spart deg ca. 1500kr, som du heller kan putte i dette grafikkortet: https://www.lefdal.com/product/data/pc-gaming/ASU1070SO8GG/asus-rog-strix-geforce-gtx-1070-oc-grafikkort-8-gb?scid=Pricecomparison2989

 

Men du må benytte deg av romjulssalget, slik jeg har gjort for å få det til den prisen :p
 



 

Endret av Hulkibulk
Lenke til kommentar

Hva tenker dere om listen?

 

Bytte til :

 

- Corsair RM650x, PSU

- Fractal Design Meshify C Temp G (+ 2 extra vifter i front) eller Fractal Define R6

- 16GB RAM (Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB)

- 500GB Samsung 850 EVO

- i5 8600K, for å spare penger for litt dyrere andre komponenter

- Noctua U12S eller D15S

 

Bare vær klar over at det GTX 1060 skjermkortet vil være flaskehalsen i spill fremover. Holder i massevis til Wow og slike eldre spill, men til nyere spill får du ikke like mye fps - du må tok regne med å sette ned til medium settings i spill. 

Lenke til kommentar

 

Hva tenker dere om listen?

 

 

Bare vær klar over at det GTX 1060 skjermkortet vil være flaskehalsen i spill fremover. Holder i massevis til Wow og slike eldre spill, men til nyere spill får du ikke like mye fps - du må tok regne med å sette ned til medium settings i spill. 

 

Det kommer helt ann på skjermen. Selv har fruen i huset ingen problemer med å spille BF1, Pubg og andre slike spill på sitt gtx 1060 strix 6gb kort med 1440p skjerm. Muligens ikke med full fres og full pupp på FPS, men absolutt ingen sinker.

 

Mitt tips blir demred at dersom du har en Full HD skjerm så trenger du strengt tatt ikke mer en et 1060 kort. Har du 1440p og 144hz skjerm så bør du nok gå opp til 1070

Lenke til kommentar

 

 

Hva tenker dere om listen?

 

 

Bare vær klar over at det GTX 1060 skjermkortet vil være flaskehalsen i spill fremover. Holder i massevis til Wow og slike eldre spill, men til nyere spill får du ikke like mye fps - du må tok regne med å sette ned til medium settings i spill. 

 

Det kommer helt ann på skjermen. Selv har fruen i huset ingen problemer med å spille BF1, Pubg og andre slike spill på sitt gtx 1060 strix 6gb kort med 1440p skjerm. Muligens ikke med full fres og full pupp på FPS, men absolutt ingen sinker.

 

Mitt tips blir demred at dersom du har en Full HD skjerm så trenger du strengt tatt ikke mer en et 1060 kort. Har du 1440p og 144hz skjerm så bør du nok gå opp til 1070

 

 

 

Dersom jeg har en bedre skjerm, så trenger jeg et bedre skjermkort?

Lenke til kommentar

 

Dersom jeg har en bedre skjerm, så trenger jeg et bedre skjermkort?

 

Det går på oppløsning og oppdaterings hastighet på skjermen. En skjerm med 2560x1440 vil gi et skarpere bilde enn en med 1920x1080. Skjermer med 144/165 Hz vil også gi en bedre opplevd flyt i spill sammenliknet med en som bare støtter 60 Hz. Enda mer smooth hvis skjermen støtter G-Sync eller Freesync også. Man ønsker også at skjermkortet skal klare å produsere en framerate (fps) som er mest mulig nær skjermens max Hz - dette krever en del.

 

Så jo raskere skjermkort, jo bedre, men du skal ha råd til det også da. Har du en 1080p, 60 Hz skjerm så vil du heller ikke trenge så raskt skjermkort som en som har en 1440p 144 Hz skjerm f.eks. Det gjelder å finne noe som passer bra sammen, til DITT budsjett. Når det er sagt, så blir spill stadig mer krevende da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dersom jeg har en bedre skjerm, så trenger jeg et bedre skjermkort?

 

Det går på oppløsning og oppdaterings hastighet på skjermen. En skjerm med 2560x1440 vil gi et skarpere bilde enn en med 1920x1080. Skjermer med 144/165 Hz vil også gi en bedre opplevd flyt i spill sammenliknet med en som bare støtter 60 Hz. Enda mer smooth hvis skjermen støtter G-Sync eller Freesync også. Man ønsker også at skjermkortet skal klare å produsere en framerate (fps) som er mest mulig nær skjermens max Hz - dette krever en del.

 

Så jo raskere skjermkort, jo bedre, men du skal ha råd til det også da. Har du en 1080p, 60 Hz skjerm så vil du heller ikke trenge så raskt skjermkort som en som har en 1440p 144 Hz skjerm f.eks. Det gjelder å finne noe som passer bra sammen, til DITT budsjett. Når det er sagt, så blir spill stadig mer krevende da.

 

 

Takk for godt svar!

 

Men tror du det er verdt å investere 1500kr mer, i et 1070ti kort? 

Har planer om å kjøpe en 144hz skjerm senere.

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt delene! :)
Takk for råd og tips.

 

Endte opp med:

GPU: 1070ti ROG Strix

CPU: i5-8600k med Cooler Master Hyper 212 Evo kjøler

HK: z370-F ROG Strix + WiFi adapter

RAM: DDR4 2666MHz 16GB (2x8)

Strømforsyning: Corsair CX650M, 650W PSU

Kabinett: Phanteks Eclipse P400
SSD: Samsung 850 EVO 250GB 2.5" SSD

Lenke til kommentar

Gratulerer :)

 

Husk sett XMP profile i BIOS for RAM brikkene dine. (oppdater BIOS først). Oppdatere BIOS kan du gjøre fra en egen seksjon inne i BIOS faktisk. Husk clean Windows install + nyeste drivere.

 

Takk! :)

Èn tanke slo meg akkurat; jeg har ikke bestilt cdrom, også har jeg bestilt windows på CD...  :dontgetit: Må jeg bestille meg cdrom også?

Også et annet spørsmål; følger det med kjølepasta, eller må jeg kjøpe det ved siden av?

 

EDIT: Glem det, så på bilde på at det følger med pasta. Eller tar jeg feil?

https://www.komplett.no/product/657097/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kjoeler?noredirect=true?noredirect=true#

 

Også så jeg at windows kommer på USB:)

Endret av aQlol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...