Gå til innhold

Er det en relasjon mellom Jesus og Satan i bibelen?


Anbefalte innlegg

Jesus var en jødisk predikant og religiøs leder og er kristendommens hovedskikkelse. I følge det nye testamentet er han guds sønn, og den ventede Messias (Kristus) slik spådd i Det gamle testamentet. Jødedommen ser derimot på Jesus som ein falsk messias. Han ble arrestert for blasfemi og prøvd av jødiske myndigheter og videre overført til de romerske myndighetene. Han skal ha blitt korsfestet eller hengt på et tre. 

 

Etter sin død trodde hans følgere på at han steg opp fra de døde og han skal i følge mytologien ha fløyet opp i himmelen hvor det vissnok skal eksistere et rike bestående av overnaturlige skikkelser.

I følge Johannes åpenbaring så skal guds sønn (messias) komme tilbake og lage ugang over hele verden ved armageddon.

 

Dette byr på en teologisk utfordringer siden premisset for kristendommen er at Jesus representerer det gode og satan representerer det onde. I fra et nøytralt ståsyn må jo armageddon sees på som den ultimate destruksjon og ondskap mot menneskeheten.

 

I tillegg sier GT ingenting om at messias skal være hans sønn, noe NT gjør.

Derimot beskriver det gamletestamentet guds sønner slik:

 

Job 1:6 Så hendte det en dag at Guds sønner kom og trådte fram for Herren; blant dem var også Satan.  7 «Hvor kommer du fra?» spurte Herren. «Jeg har streifet omkring på jorden,» svarte Satan

 

Satan er den eneste av guds sønner som i følge GT har som vane å loffe mellom jorden og det bibelske dødsriket. Beskrivelsen av Satans bevegelsesmønster mellom ulike verdener i GT later til å være synonym med det vi ser hos Jesus i NT. Samtidig vil jeg repetere at Jesus i følge bibelen ble henrettet for å være en falsk messias, og hva sier GT og NT om falske messiaser?

 

I Matteus ser vi også at jødene knytter Jesus opp imot den kanaanittiske guden Beelzebul, som i jødisk mytologi er synonymt med satan:

 

Matteus 12:22 Deretter førte de til ham en besatt som var blind og stum. Jesus helbredet ham, så han både kunne tale og se. 23 Da ble hele folkemengden ute av seg selv av undring og sa: «Kanskje dette er Davids-sønnen?»  24 Men da fariseerne hørte det, sa de: «Når han driver ut de onde ånder, er det med hjelp fra Beelsebul, høvdingen over de onde ånder.» 

 

I fra et objektivt bibelsk perspektiv så ser det ut til å være vanskelig å vite med sikkerhet om en personlig kristen.....er kristen eller ubevisst satanist.

 

Hvordan stiller dere kristne til dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ondskapen i verden blir utryddet, vil ikke jeg grine over det for å si det som det er.

 

Hadde det ikke vært for Jesus hadde verden (og Europa) ikke hatt noen religion og tro, utover peganistisk tro eller andre type Gudetroer (f.eks Nordisk, Gresk osv). Som så har Jesus spredt troen på Gud fra noen millioner til hele verden og milliarder.

 

Hvordan kan han da være Satan, med mindre Gud er Satan, noe som religiøst-teoretisk sett er umulig.

 

Som så, så er det jo helt klar at Jesus er Messias som beskrevet i det gamle testamentet.

Har du lest læren til Jesus vil det også være rimelig klart for deg at han ikke er ond og ikke støtter ondskap.

Lenke til kommentar

Hvis ondskapen i verden blir utryddet, vil ikke jeg grine over det for å si det som det er.

 

Hadde det ikke vært for Jesus hadde verden (og Europa) ikke hatt noen religion og tro, utover peganistisk tro eller andre type Gudetroer (f.eks Nordisk, Gresk osv). Som så har Jesus spredt troen på Gud fra noen millioner til hele verden og milliarder.

 

Hvordan kan han da være Satan, med mindre Gud er Satan, noe som religiøst-teoretisk sett er umulig.

 

Som så, så er det jo helt klar at Jesus er Messias som beskrevet i det gamle testamentet.

Har du lest læren til Jesus vil det også være rimelig klart for deg at han ikke er ond og ikke støtter ondskap.

Kunne du også tenke deg å gå inn i detaljene? 

 

I GT beskrives Satan som guds sønn og som har den egenskap å vandre mellom vår verden og dødsriket. Dette er identisk med Jesus i GT. Samtidig beskrives Satan som en som utfordrer Gud. Jesus m/ kristendommen utfordrer jødenes GT. Hva tenker du om det?

Lenke til kommentar

At du ikke har peiling på hva du snakker om i det heletatt.

 

Se f.eks Jesaja 7:14 . Om navnet Immanuel kan du lese her. Kvinnens ætt (Jesus og hans følgere) vs slangens ætt er endel av bibelfortellingen. Jeg postet f.eks Salme 22 og Jesaja 53 tidligere her, hva tror du dette her peker mot?

 

Hva peker det på da Abraham ble bedt om å ofre sin egen sønn, og nesten gjorde det i tro? Hva peker offerlammene på, som ble avlet frem i Betlehem, der Jesus ble født? Hvorfor ble ikke Jesus tatt imot av jødene?

 

Alt du spør om her, finner du forklart i bibelen. Det er bare å lese. 

Lenke til kommentar

 

Hvis ondskapen i verden blir utryddet, vil ikke jeg grine over det for å si det som det er.

 

Hadde det ikke vært for Jesus hadde verden (og Europa) ikke hatt noen religion og tro, utover peganistisk tro eller andre type Gudetroer (f.eks Nordisk, Gresk osv). Som så har Jesus spredt troen på Gud fra noen millioner til hele verden og milliarder.

 

Hvordan kan han da være Satan, med mindre Gud er Satan, noe som religiøst-teoretisk sett er umulig.

 

Som så, så er det jo helt klar at Jesus er Messias som beskrevet i det gamle testamentet.

Har du lest læren til Jesus vil det også være rimelig klart for deg at han ikke er ond og ikke støtter ondskap.

Kunne du også tenke deg å gå inn i detaljene? 

 

I GT beskrives Satan som guds sønn og som har den egenskap å vandre mellom vår verden og dødsriket. Dette er identisk med Jesus i GT. Samtidig beskrives Satan som en som utfordrer Gud. Jesus m/ kristendommen utfordrer jødenes GT. Hva tenker du om det?

 

 

Hvor står dette?

Lenke til kommentar

 

 

Hvis ondskapen i verden blir utryddet, vil ikke jeg grine over det for å si det som det er.

 

Hadde det ikke vært for Jesus hadde verden (og Europa) ikke hatt noen religion og tro, utover peganistisk tro eller andre type Gudetroer (f.eks Nordisk, Gresk osv). Som så har Jesus spredt troen på Gud fra noen millioner til hele verden og milliarder.

 

Hvordan kan han da være Satan, med mindre Gud er Satan, noe som religiøst-teoretisk sett er umulig.

 

Som så, så er det jo helt klar at Jesus er Messias som beskrevet i det gamle testamentet.

Har du lest læren til Jesus vil det også være rimelig klart for deg at han ikke er ond og ikke støtter ondskap.

Kunne du også tenke deg å gå inn i detaljene? 

 

I GT beskrives Satan som guds sønn og som har den egenskap å vandre mellom vår verden og dødsriket. Dette er identisk med Jesus i GT. Samtidig beskrives Satan som en som utfordrer Gud. Jesus m/ kristendommen utfordrer jødenes GT. Hva tenker du om det?

 

 

Hvor står dette?

 

Leste du ikke hovedposten? Der står det sitert med henvisning til hvor du finner det i bibelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis ondskapen i verden blir utryddet, vil ikke jeg grine over det for å si det som det er.

 

Hadde det ikke vært for Jesus hadde verden (og Europa) ikke hatt noen religion og tro, utover peganistisk tro eller andre type Gudetroer (f.eks Nordisk, Gresk osv). Som så har Jesus spredt troen på Gud fra noen millioner til hele verden og milliarder.

 

Hvordan kan han da være Satan, med mindre Gud er Satan, noe som religiøst-teoretisk sett er umulig.

 

Som så, så er det jo helt klar at Jesus er Messias som beskrevet i det gamle testamentet.

Har du lest læren til Jesus vil det også være rimelig klart for deg at han ikke er ond og ikke støtter ondskap.

Kunne du også tenke deg å gå inn i detaljene? 

 

I GT beskrives Satan som guds sønn og som har den egenskap å vandre mellom vår verden og dødsriket. Dette er identisk med Jesus i GT. Samtidig beskrives Satan som en som utfordrer Gud. Jesus m/ kristendommen utfordrer jødenes GT. Hva tenker du om det?

 

 

Hvor står dette?

 

Leste du ikke hovedposten? Der står det sitert med henvisning til hvor du finner det i bibelen. 

 

 

Nei, det gjør jeg ikke....

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvis ondskapen i verden blir utryddet, vil ikke jeg grine over det for å si det som det er.

 

Hadde det ikke vært for Jesus hadde verden (og Europa) ikke hatt noen religion og tro, utover peganistisk tro eller andre type Gudetroer (f.eks Nordisk, Gresk osv). Som så har Jesus spredt troen på Gud fra noen millioner til hele verden og milliarder.

 

Hvordan kan han da være Satan, med mindre Gud er Satan, noe som religiøst-teoretisk sett er umulig.

 

Som så, så er det jo helt klar at Jesus er Messias som beskrevet i det gamle testamentet.

Har du lest læren til Jesus vil det også være rimelig klart for deg at han ikke er ond og ikke støtter ondskap.

Kunne du også tenke deg å gå inn i detaljene? 

 

I GT beskrives Satan som guds sønn og som har den egenskap å vandre mellom vår verden og dødsriket. Dette er identisk med Jesus i GT. Samtidig beskrives Satan som en som utfordrer Gud. Jesus m/ kristendommen utfordrer jødenes GT. Hva tenker du om det?

 

 

Hvor står dette?

 

Leste du ikke hovedposten? Der står det sitert med henvisning til hvor du finner det i bibelen. 

 

 

Nei, det gjør jeg ikke....

 

Job 1:6 Så hendte det en dag at Guds sønner kom og trådte fram for Herren; blant dem var også Satan.  7 «Hvor kommer du fra?» spurte Herren. «Jeg har streifet omkring på jorden,» svarte Satan. 
 
Matteus 12:22 Deretter førte de til ham en besatt som var blind og stum. Jesus helbredet ham, så han både kunne tale og se. 23 Da ble hele folkemengden ute av seg selv av undring og sa: «Kanskje dette er Davids-sønnen?»  24 Men da fariseerne hørte det, sa de: «Når han driver ut de onde ånder, er det med hjelp fra Beelsebul, høvdingen over de onde ånder.» 
 
Hva jesus angår så regner jeg med du er godt kjent med at bibelen sier at han kom til jorden, døde, sto opp fra de døde og dro til det bibelske dødsriket. Så sier bibelen noe om jesu gjenkomst, gjør den ikke?
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hvis ondskapen i verden blir utryddet, vil ikke jeg grine over det for å si det som det er.

 

Hadde det ikke vært for Jesus hadde verden (og Europa) ikke hatt noen religion og tro, utover peganistisk tro eller andre type Gudetroer (f.eks Nordisk, Gresk osv). Som så har Jesus spredt troen på Gud fra noen millioner til hele verden og milliarder.

 

Hvordan kan han da være Satan, med mindre Gud er Satan, noe som religiøst-teoretisk sett er umulig.

 

Som så, så er det jo helt klar at Jesus er Messias som beskrevet i det gamle testamentet.

Har du lest læren til Jesus vil det også være rimelig klart for deg at han ikke er ond og ikke støtter ondskap.

Kunne du også tenke deg å gå inn i detaljene? 

 

I GT beskrives Satan som guds sønn og som har den egenskap å vandre mellom vår verden og dødsriket. Dette er identisk med Jesus i GT. Samtidig beskrives Satan som en som utfordrer Gud. Jesus m/ kristendommen utfordrer jødenes GT. Hva tenker du om det?

 

 

Hvor står dette?

 

Leste du ikke hovedposten? Der står det sitert med henvisning til hvor du finner det i bibelen. 

 

 

Nei, det gjør jeg ikke....

 

Job 1:6 Så hendte det en dag at Guds sønner kom og trådte fram for Herren; blant dem var også Satan.  7 «Hvor kommer du fra?» spurte Herren. «Jeg har streifet omkring på jorden,» svarte Satan. 
 
Matteus 12:22 Deretter førte de til ham en besatt som var blind og stum. Jesus helbredet ham, så han både kunne tale og se. 23 Da ble hele folkemengden ute av seg selv av undring og sa: «Kanskje dette er Davids-sønnen?»  24 Men da fariseerne hørte det, sa de: «Når han driver ut de onde ånder, er det med hjelp fra Beelsebul, høvdingen over de onde ånder.» 
 
Hva jesus angår så regner jeg med du er godt kjent med at bibelen sier at han kom til jorden, døde, sto opp fra de døde og dro til det bibelske dødsriket. Så sier bibelen noe om jesu gjenkomst, gjør den ikke?

 

 

Egentlig så kommer du bare med forvirrende tullprat her.

 

Har du lest hele bibelen? Ja eller nei? Jeg har lest nye testamentet nesten 5 ganger, gamle testamentet er jeg ikke ferdig med enda, det er en omfattende bok, men jeg vet nok til å se at du ikke har fjerneste begrep, spesielt om nye testamentet. Ting er altid i en sammenheng. Når du drar Matteus 12:22 ut av sammenheng sånn som du gjør her, hva med i det minste å ta med hva Jesus svarte?

 

Klarer du det?

Lenke til kommentar

@marius77

 

Det kan jeg godt gjøre:

 

25 Men Jesus visste hva de tenkte, og sa til dem: «Et rike som ligger i strid med seg selv, blir lagt øde, og en by eller et hjem som er i strid med seg selv, kan ikke bli stående. 26 Om nå Satan driver ut Satan, er han kommet i strid med seg selv. Hvordan kan da hans rike bli stående? 27 Og dersom det er med Beelsebuls hjelp jeg driver ut de onde ånder, hvem får da deres egne tilhengere hjelpen fra når de driver ut ånder? Derfor skal dere bli dømt av deres egne. 28 Men er det ved Guds Ånd jeg driver ut de onde ånder, da er jo Guds rike kommet til dere.

 

Holder det eller vil du jeg skal sitere hele "Jesu makt over de onde ånder"?

 

Poenget ved henvisning til 12.22 var for å illustrere at jødene identifiserte hans handlinger med satan. Det betyr ikke at det er 100% sikkert at de hadde rett. Men det som er 100% sikkert er at jødene i følge NT identifiserte Jesus som satan på bakgrunn av noe han gjorde. Og fikk han henrettet. Og da ser jeg ikke helt relevansen i at Jesus benekter at han er satan. Om han var satan så ville vel han benektet det uansett?

 

 

Jada, har lest både GT, NT, thomasevangeliet og mye annet rart, så jeg har vel en grei oversikt. 

Endret av Enki
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@marius77

 

Det kan jeg godt gjøre:

 

25 Men Jesus visste hva de tenkte, og sa til dem: «Et rike som ligger i strid med seg selv, blir lagt øde, og en by eller et hjem som er i strid med seg selv, kan ikke bli stående. 26 Om nå Satan driver ut Satan, er han kommet i strid med seg selv. Hvordan kan da hans rike bli stående? 27 Og dersom det er med Beelsebuls hjelp jeg driver ut de onde ånder, hvem får da deres egne tilhengere hjelpen fra når de driver ut ånder? Derfor skal dere bli dømt av deres egne. 28 Men er det ved Guds Ånd jeg driver ut de onde ånder, da er jo Guds rike kommet til dere.

 

Holder det eller vil du jeg skal sitere hele "Jesu makt over de onde ånder"?

 

Poenget ved henvisning til 12.22 var for å illustrere at jødene identifiserte hans handlinger med satan. Det betyr ikke at det er 100% sikkert at de hadde rett. Men det som er 100% sikkert er at jødene i følge NT identifiserte Jesus som satan på bakgrunn av noe han gjorde. Og fikk han henrettet. Og da ser jeg ikke helt relevansen i at Jesus benekter at han er satan. Om han var satan så ville vel han benektet det uansett?

 

 

Jada, har lest både GT, NT, thomasevangeliet og mye annet rart, så jeg har vel en grei oversikt. 

 

Hvorfor spør du da disse spørsmålene her, når det er besvart i bibelen?

 

Han benektet det jo. I tillegg sier han fariseerne (menn av "loven") har djevelen til far. Loven jødene levde under, blir og kalt dødens tjeneste, når du ser det i sammenheng med skapelsesberetningen så ser du jo faktisk at loven kom som et RESULTAT av det djevelen hadde overtalt Adam og Eva til. Ikke holdt de loven engang, kun Jesus gjorde det. Da ser du og hvorfor Jesus sa de hadde djevelen til far. Det ble og som du ser profetert at Messias skulle bli drept. Skriftene gikk mao. i oppfyllelse, akkuratt som Jesus og gamle testamentet sa. Den synlige avslutningen av den gamle pakt slo ned over jødene i år 70, noen tiår etter Jesu død og oppstandelse, da Jerusalem og tempelet ble knust, som Jesus profeterte. Jesus sier også at noen av de som står rundt ham skal se det nye riket komme med full kraft (den nye pakt), det er antageligvis dette her det siktes mot. Josepheus har skrevet endel om det, har postet litt av ham her inne før. 

 

En del av englene som omtales som "sønner av Gud", dvs direkte skapt av Gud, gjorde opprør under ledelse av satan som ville sette seg over Gud, 1/3-del jfr hva jeg husker. Satan hater mennesket, skapelsesberetningen går litt inn på dette her. Han ble "denne verdens fyrste", mens Gud i stor grad separerte seg fra mennesket. Foreningen med Gud og hvem Gud virkelig var, ble åpenbart og gitt oss igjennom Jesus, det er og da Gud vil bli kjent som FAR. Han skapte de første menneskene, og vi har rett til å bli barn av Gud igjennom Jesus.

 

Du sier du har lest hele bibelen, også har du virkelig ikke skjønt dette her? Det er VELDIG merkelig, for å si det pent. Hva var egentlig drivkraften din?

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

@marius77

 

Det kan jeg godt gjøre:

 

25 Men Jesus visste hva de tenkte, og sa til dem: «Et rike som ligger i strid med seg selv, blir lagt øde, og en by eller et hjem som er i strid med seg selv, kan ikke bli stående. 26 Om nå Satan driver ut Satan, er han kommet i strid med seg selv. Hvordan kan da hans rike bli stående? 27 Og dersom det er med Beelsebuls hjelp jeg driver ut de onde ånder, hvem får da deres egne tilhengere hjelpen fra når de driver ut ånder? Derfor skal dere bli dømt av deres egne. 28 Men er det ved Guds Ånd jeg driver ut de onde ånder, da er jo Guds rike kommet til dere.

 

Holder det eller vil du jeg skal sitere hele "Jesu makt over de onde ånder"?

 

Poenget ved henvisning til 12.22 var for å illustrere at jødene identifiserte hans handlinger med satan. Det betyr ikke at det er 100% sikkert at de hadde rett. Men det som er 100% sikkert er at jødene i følge NT identifiserte Jesus som satan på bakgrunn av noe han gjorde. Og fikk han henrettet. Og da ser jeg ikke helt relevansen i at Jesus benekter at han er satan. Om han var satan så ville vel han benektet det uansett?

 

 

Jada, har lest både GT, NT, thomasevangeliet og mye annet rart, så jeg har vel en grei oversikt. 

 

Hvorfor spør du da disse spørsmålene her, når det er besvart i bibelen?

 

Han benektet det jo. I tillegg sier han fariseerne (menn av "loven") har djevelen til far. Loven jødene levde under, blir og kalt dødens tjeneste, når du ser det i sammenheng med skapelsesberetningen så ser du jo faktisk at loven kom som et RESULTAT av det djevelen hadde overtalt Adam og Eva til. Ikke holdt de loven engang, kun Jesus gjorde det. Da ser du og hvorfor Jesus sa de hadde djevelen til far. Det ble og som du ser profetert at Messias skulle bli drept. Skriftene gikk mao. i oppfyllelse, akkuratt som Jesus og gamle testamentet sa. Den synlige avslutningen av den gamle pakt slo ned over jødene i år 70, noen tiår etter Jesu død og oppstandelse, da Jerusalem og tempelet ble knust, som Jesus profeterte. Jesus sier også at noen av de som står rundt ham skal se det nye riket komme med full kraft (den nye pakt), det er antageligvis dette her det siktes mot. Josepheus har skrevet endel om det, har postet litt av ham her inne før. 

 

En del av englene som omtales som "sønner av Gud", dvs direkte skapt av Gud, gjorde opprør under ledelse av satan som ville sette seg over Gud, 1/3-del jfr hva jeg husker. Satan hater mennesket, skapelsesberetningen går litt inn på dette her. Han ble "denne verdens fyrste", mens Gud i stor grad separerte seg fra mennesket. Foreningen med Gud og hvem Gud virkelig var, ble åpenbart og gitt oss igjennom Jesus, det er og da Gud vil bli kjent som FAR. Han skapte de første menneskene, og vi har rett til å bli barn av Gud igjennom Jesus.

 

Du sier du har lest hele bibelen, også har du virkelig ikke skjønt dette her? Det er VELDIG merkelig, for å si det pent. Hva var egentlig drivkraften din?

 

Jeg tror utfordringen her ligger i at du muligens synes det er utfordrende å forstå at det å ha lest bibelen nødvendigvis ikke er synonymt med å være enig med deg, eller å være kristen. Nå tar jeg juleferie, men jeg ønsker uansett å utfordre deg litt på ditt dualistiske syn på jesus/satan(?) og gud.

 

I første Krønikebok kapittel 20 og 21 protesterer satan mot guds barbariske handlinger mot mennesker.

Bibelverset skildres det at Davids hær angriper og tar over nabolandene. All verdisaker blir stjålet fra folket og folket selv blir bortført for som slave. De som hånet gjerningsmennene ble slått ihjel. En av de som sto opp imot denne urett var Satan.... Han spurte David hvor hærsterke de var. Da Jehova fikk rede på av David hadde snakket med hans sønn, gikk gud amok og svarer David med å drepe 70.000 av hans menn med pest og sendte en engel for å ødelegge Jerusalem. Bibelen er uklar på hva som utløste Jehovas raseriutbrudd. Det minner meg litt om eventyret om Geitekillingen som kunne telle til ti. Man kan jo ikke klandre Satan hverken for å stå opp i mot landrøveri, slaveri og massedrap eller at Jehova er i overkant oppfarende.

https://www.bibel.no/Nettbibelen.aspx?book=1CH&chapter=21&verse=1

 

Så vil jeg ta med et utdrag i fra det nye testamentet hvor satan fremstilles som en som bryr seg om mennesker, noe som er i konflikt med gud:

 

Markus 8.31 Jesus begynte å lære dem: «Menneskesønnen må lide mye og bli forkastet av de eldste, overprestene og de skriftlærde. Han skal bli slått i hjel, (Hmmm...?) og tre dager etter skal han stå opp.» 32 Dette sa han i åpenhet. Da tok Peter ham til side og ga seg til å irettesette ham. 33 Men Jesus snudde seg, så på disiplene og sa strengt til Peter: «Vik bak meg, Satan! Du har ikke tanke for det som Gud vil, bare for det som mennesker vil.»

 

For å understreke: Jeg sier hverken at satan er god eller ond. Det samme gjelder gud, jehova, elohim eller hva enn denne eller disse gud/ene heter. Det jeg sier er at det dualistiske synet på disse tilsynelatende 2 karakterene slår sprekker. Altså, når jeg insinuerer at guds sønn satan kan ha koblinger til guds sønn jesus så tar jeg ikke stilling til ondskap og godhet. Så om du oppfatter det slik at jeg antyder at du er en ond demondyrker så har du misforstått.

Endret av Enki
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

@marius77

 

Det kan jeg godt gjøre:

 

25 Men Jesus visste hva de tenkte, og sa til dem: «Et rike som ligger i strid med seg selv, blir lagt øde, og en by eller et hjem som er i strid med seg selv, kan ikke bli stående. 26 Om nå Satan driver ut Satan, er han kommet i strid med seg selv. Hvordan kan da hans rike bli stående? 27 Og dersom det er med Beelsebuls hjelp jeg driver ut de onde ånder, hvem får da deres egne tilhengere hjelpen fra når de driver ut ånder? Derfor skal dere bli dømt av deres egne. 28 Men er det ved Guds Ånd jeg driver ut de onde ånder, da er jo Guds rike kommet til dere.

 

Holder det eller vil du jeg skal sitere hele "Jesu makt over de onde ånder"?

 

Poenget ved henvisning til 12.22 var for å illustrere at jødene identifiserte hans handlinger med satan. Det betyr ikke at det er 100% sikkert at de hadde rett. Men det som er 100% sikkert er at jødene i følge NT identifiserte Jesus som satan på bakgrunn av noe han gjorde. Og fikk han henrettet. Og da ser jeg ikke helt relevansen i at Jesus benekter at han er satan. Om han var satan så ville vel han benektet det uansett?

 

 

Jada, har lest både GT, NT, thomasevangeliet og mye annet rart, så jeg har vel en grei oversikt. 

 

Hvorfor spør du da disse spørsmålene her, når det er besvart i bibelen?

 

Han benektet det jo. I tillegg sier han fariseerne (menn av "loven") har djevelen til far. Loven jødene levde under, blir og kalt dødens tjeneste, når du ser det i sammenheng med skapelsesberetningen så ser du jo faktisk at loven kom som et RESULTAT av det djevelen hadde overtalt Adam og Eva til. Ikke holdt de loven engang, kun Jesus gjorde det. Da ser du og hvorfor Jesus sa de hadde djevelen til far. Det ble og som du ser profetert at Messias skulle bli drept. Skriftene gikk mao. i oppfyllelse, akkuratt som Jesus og gamle testamentet sa. Den synlige avslutningen av den gamle pakt slo ned over jødene i år 70, noen tiår etter Jesu død og oppstandelse, da Jerusalem og tempelet ble knust, som Jesus profeterte. Jesus sier også at noen av de som står rundt ham skal se det nye riket komme med full kraft (den nye pakt), det er antageligvis dette her det siktes mot. Josepheus har skrevet endel om det, har postet litt av ham her inne før. 

 

En del av englene som omtales som "sønner av Gud", dvs direkte skapt av Gud, gjorde opprør under ledelse av satan som ville sette seg over Gud, 1/3-del jfr hva jeg husker. Satan hater mennesket, skapelsesberetningen går litt inn på dette her. Han ble "denne verdens fyrste", mens Gud i stor grad separerte seg fra mennesket. Foreningen med Gud og hvem Gud virkelig var, ble åpenbart og gitt oss igjennom Jesus, det er og da Gud vil bli kjent som FAR. Han skapte de første menneskene, og vi har rett til å bli barn av Gud igjennom Jesus.

 

Du sier du har lest hele bibelen, også har du virkelig ikke skjønt dette her? Det er VELDIG merkelig, for å si det pent. Hva var egentlig drivkraften din?

 

Jeg tror utfordringen her ligger i at du muligens synes det er utfordrende å forstå at det å ha lest bibelen nødvendigvis ikke er synonymt med å være enig med deg, eller å være kristen. Nå tar jeg juleferie, men jeg ønsker uansett å utfordre deg litt på ditt dualistiske syn på jesus/satan(?) og gud.

 

I første Krønikebok kapittel 20 og 21 protesterer satan mot guds barbariske handlinger mot mennesker.

Bibelverset skildres det at Davids hær angriper og tar over nabolandene. All verdisaker blir stjålet fra folket og folket selv blir bortført for som slave. De som hånet gjerningsmennene ble slått ihjel. En av de som sto opp imot denne urett var Satan.... Han spurte David hvor hærsterke de var. Da Jehova fikk rede på av David hadde snakket med hans sønn, gikk gud amok og svarer David med å drepe 70.000 av hans menn med pest og sendte en engel for å ødelegge Jerusalem. Bibelen er uklar på hva som utløste Jehovas raseriutbrudd. Det minner meg litt om eventyret om Geitekillingen som kunne telle til ti. Man kan jo ikke klandre Satan hverken for å stå opp i mot landrøveri, slaveri og massedrap eller at Jehova er i overkant oppfarende.

https://www.bibel.no/Nettbibelen.aspx?book=1CH&chapter=21&verse=1

 

Så vil jeg ta med et utdrag i fra det nye testamentet hvor satan fremstilles som en som bryr seg om mennesker, noe som er i konflikt med gud:

 

Markus 8.31 Jesus begynte å lære dem: «Menneskesønnen må lide mye og bli forkastet av de eldste, overprestene og de skriftlærde. Han skal bli slått i hjel, (Hmmm...?) og tre dager etter skal han stå opp.» 32 Dette sa han i åpenhet. Da tok Peter ham til side og ga seg til å irettesette ham. 33 Men Jesus snudde seg, så på disiplene og sa strengt til Peter: «Vik bak meg, Satan! Du har ikke tanke for det som Gud vil, bare for det som mennesker vil.»

 

For å understreke: Jeg sier hverken av satan er god eller ond. Det samme gjelder gud, jehova, elohim eller hva enn denne eller disse gud/ene heter. Det jeg sier er at det dualistiske synet på disse tilsynelatende 2 karakterene slår sprekker. Altså, når jeg insinuerer at guds sønn satan kan ha koblinger til guds sønn jesus så tar jeg ikke stilling til ondskap og godhet. Så om du oppfatter det slik at jeg antyder at du er en ond demondyrker så har du misforstått.

 

 

Ser du leser det her i lys av at du er på side med de som var med satan, mot Israel. Det er greit å bli litt uvel av endel av det som skjedde, det er mennesklig. Det står også litt om dette her i bibelen. Det betyr ikke at Gud ikke hadde rett til å gjøre det han gjorde. Satan ønsker deg død og hater deg, Gud vil gi deg evig liv hvis du tar imot det, hvor alt det du klager over nå (død, smerte, sorg osv) er fjernet. Jesus var ingen hvem som helst, han var verdens frelser, og Israel var veien til Jesus. Israel er Guds folk og mer eller mindre livets tre personifisert (i Jesus).

 

Det er ikke noe i det du skriver som forteller meg at du har noe som helst greie på bibelen. Du er i bestefall fryktelig forvirret. Det ser mest ut som du har sittet og lest et par enkeltvers, for det er ikke vanskelig å se de store linjene i bibelen så du får en viss ide om hva det handler om.

Endret av marius77
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis Guds sønn Jesus skulle kunne bli fullt ut prøvet og bevise sin fullkomme lydighet, måtte han komme ned til jorden, bli et fullkomment menneske slik Adam har vært og bli utsatt for press og fristelse til utroskap fra den store Frister, den gamle slange, Satan Djevelen.

 

På den måten kunne han bevise at det er mulig for et menneske, som er litt ringere enn englene, slike som den skjermende kjerub, å bevare sin rettskaffenhet og ikke inngå kompromiss med djevelen. Enten Guds sønn var den høyeste eller den laveste skapning, måtte han altså stå urokkelig fast for rettferdigheten, helt hengitt til å hevde Jehovas universelle overherredømme og opphøye hans ord og navn.

 

Ved å vise seg tro til døden som menneske kunne han ikke bare herliggjøre sin himmelske Far og bevise at djevelen var en nedrig løgner som hadde utfordret Gud, den allmektige, men han kunne også gjenløse eller kjøpe tilbake alt det som den utro Adam hadde forspilt for sine etterkommere, ved å synde og derved miste retten til fullkomment liv som menneske i et paradis. Men hvis Guds sønn skulle kunne kjøpe tilbake for menneskene disse fullkomme menneskelige privilegier på en paradisisk jord, måtte han selv bli et fullkomment menneske i bokstavelig forstand, verken mer eller mindre og han måtte dø som et offer for alle Adams etterkommere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Ja det er en relasjon mellom Jesus og Satan Alle mennesker er fødd onde derfor

 

ordnet Gud det slik at Jesus som er Guds sønn måtte dø på ett kors enda han hadde bare gjort gode gjerninger Men han stod opp fra de døde 3dagen Så det tror jeg på Enda om jeg må vandre dødskuggens dal så reddes jeg ikke for noe vondt for du er med meg din kjepp trøster meg David salme23

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...