Gå til innhold

900mhz i byene


Anbefalte innlegg

Har lest litt rundt om kring på div. forum her, og lurer litt på hva 900mhz-båndet brukes til i de største byene. Brukes alt til 2G?

 

Det ville jo gitt 50% økning i kapasitet/fart inne i bygninger ved å ha 5mhz 4g900 i tillegg  til 800 i forhold til kun 4g800, så er dette noe vi kommer til å se i fremtiden tror dere ? 

Endret av sigfin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

2G vil dominere bruken i hvert fall 5-7 år fremover, siden 900 er det eneste båndet som brukes 2G. 1800 er allerede refarmet til 4G. Telia og Telenor har begge ca 2x15 MHz hver seg, og det som er igjen vil bli benyttet til 3G (inntil det stenges ned) og til 4G. For 3G MÅ de bruke 2x5 MHz, men til 4G kan de bruke mindre. Alternativene er 2x1,4, 2x3 og 2x5. Jeg har spurt flere ganger hvor lite båndbredde man kan klare seg med på 2G, uten å få noe svar. Min gjetning er at 2x5 MHz er minimum. Ved oppstart i 1993 hadde de 2x7 MHz hver seg, NetCom og Telenor.

 

ICE har 2x5 MHz på 900, og det vil de selvsagt bruke til 4G.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Glem forrige post. Vi vil ikke se 3G900 i byene. Der er det 3G2100 som gjelder, og i den korte levetiden som gjenstår vil det neppe bli bygget 3G900 i byene.

 

Som sagt, Telia og Telenor har ca. 2x15 MHz tilgjengelig og jeg tipper at etter hvert som bruken av 2G blir mindre vil mer og mer av frekvensene refarmes til 4G. 4G er fleksibel mht båndbredde og carriers kan være på 1,4, 3, 5, 10 og 20 MHz.

Lenke til kommentar

2G vil dominere bruken i hvert fall 5-7 år fremover, siden 900 er det eneste båndet som brukes 2G. 1800 er allerede refarmet til 4G. Telia og Telenor har begge ca 2x15 MHz hver seg, og det som er igjen vil bli benyttet til 3G (inntil det stenges ned) og til 4G. For 3G MÅ de bruke 2x5 MHz, men til 4G kan de bruke mindre. Alternativene er 2x1,4, 2x3 og 2x5. Jeg har spurt flere ganger hvor lite båndbredde man kan klare seg med på 2G, uten å få noe svar. Min gjetning er at 2x5 MHz er minimum. Ved oppstart i 1993 hadde de 2x7 MHz hver seg, NetCom og Telenor.

 

ICE har 2x5 MHz på 900, og det vil de selvsagt bruke til 4G.

 

 

Glem forrige post. Vi vil ikke se 3G900 i byene. Der er det 3G2100 som gjelder, og i den korte levetiden som gjenstår vil det neppe bli bygget 3G900 i byene.

 

Som sagt, Telia og Telenor har ca. 2x15 MHz tilgjengelig og jeg tipper at etter hvert som bruken av 2G blir mindre vil mer og mer av frekvensene refarmes til 4G. 4G er fleksibel mht båndbredde og carriers kan være på 1,4, 3, 5, 10 og 20 MHz.

 

Det var oppklarende, takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har sjekket litt på frekvensmonitoren min, og ser at Telenors nedlink på 2G i Oslo ligger stort sett i båndet 945-950 MHz pluss littegrann rundt 959 MHz. Det KAN tyde på at Telenor rydder plass til en 3 eller 5 MHz 4G carrier. Time will show.

 

Edit: med forbehold for at det er carriers som ikke er synlige for meg.

Edit2: det kan se ut som om Telia gjør samme øvelsen.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Jeg har sjekket litt på frekvensmonitoren min, og ser at Telenors nedlink på 2G i Oslo ligger stort sett i båndet 945-950 MHz pluss littegrann rundt 959 MHz. Det KAN tyde på at Telenor rydder plass til en 3 eller 5 MHz 4G carrier. Time will show.

Edit: med forbehold for at det er carriers som ikke er synlige for meg.

Vil nok minimum være en 5 MHz carrier. Vet ikke om de har 5 eller 10 på LTE i Vadsø.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Eller en 10 MHz, hvis de kan klare seg med mindre enn 4,8 MHz på 2G. Det skulle ikke forundre meg. 2G er vel snart redusert til en nødløsning for dem som ikke har 3G eller 4G telefon. Og litt M2M.

Lenke til kommentar

Fritt fra Telecom revy

 

"Dekningsdirektør Bjørn Amundsen har tre generasjoners mobilnett å passe på. Nå har han begynte å stenge ned det ene.#MOBIL19.12.2017

Telenor i gang med å slukke 3G

Telenor har så vidt begynt å stenge ned 3G-nettet, og siktemålet er at det skal være helt fjernet i løpet av 2020.

 

AV ARNE JORAMO

Mandag meldte Vodafone at de også skal stenge ned 3G-nettene i mange land. Det første av Vodafones 3G-nett som stenger er Vodafone Ziggo i Nederland.

 

- Vi er i gang med å stenge ned 3G noen steder – nærmere bestemt vintersportssteder, for å frigjøre kapasitet til 4G-nettet. Det dreier seg da om 3G på 900 MHz-båndet, opplyser dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor.

 

- Det er noen utfordringer vi må ta hensyn til, blant annet at noen ambulanser er avhengige av 3G, sier Amundsen.

 

- I tillegg stenger vi noen få basestasjoner i Øst Finnmark for å legge til rette for 4G flatedekning ved bruk av 900-båndet, der vi har restriksjoner mot Russland i 800-båndet.

 

- I 2100-båndet reduserer vi kapasiteten i UMTS og tar det i bruk til 4G. Typisk i kapasitetskrevende områder, som vintersport- og sommerferieområder.

 

- Her er det viktig å merke seg at ingen UMTS dekning blir borte i 2100-båndet med denne aktiviteten. Med den nedgang vi har i 3G trafikken, vil også gjenværende kapasitet være god. 2100-båndet planlegges koblet helt ned i løpet av 2020, presiserer dekningsdirektøren.

 

Årsaken til at 3G stenger før 2G er at mye av maskin-til-maskin-kommunikasjon går over 2G-nettet, som de fleste tror vil leve helt til 2025.

 

Til slutt en liten klargjøring av de mobile generasjoner. 1G var det det første automatiske analoge mobilnettet. I Norge kalt NMT. Det ble åpnet i november 1981. 2G (GSM) var første generasjons digitale mobilnett som ble åpnet i Norge i 1993. 3G var det første mobilnettet som i praksis dugde til datakommunikasjon og kom rundt 2000. 4G ble påbegynt i 2012. 5G skal etter planene være i kommersielle drift punktvis i 2020."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...