Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mikroøkonomi


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har en oppgave som går slik:

Anta at markedet for svinekjøtt er konkurransedyktig og er beskrevet av følgende tilbud og etterspørselsfunksjoner:

Tilbud: x = - 80 + 20 p

Etterspørsel x = 220 - 10 p

 

der p er prisen i euro per kilo (kg) og x er millioner kg. 

 

Finn produsert mengde og pris ved markedslikevekt i dette svinemarkedet. Vis resultatet i en graf. 

----

 

 

Jeg klarer å sette den lik og løse ligningen og setter inn p = 10 og får x = 120, men allikevel klarer jeg ikke å se hvilket tall jeg skal bruke på øverst på prisaksen og hva jeg skal sette som maks på kvantum? Noen som kan forklare akkurat hvordan jeg ser det utifra likningene og tallene jeg har kommet frem til? Mulig jeg har det rett fremfor meg allerede, men hadde vært fint med en forklaring. Jeg vet jo at jeg må sette inn de tallene jeg har fått, men skal det ikke også være noen makspris og maks kvantum eller er det bare jeg som tuller?
 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok tror spørsmålet mitt var litt uklart. Det jeg faktisk lurer på er når jeg har en graf med markedslikevekt så har jeg jo en pris på y-aksen og kvantum på x-aksen. Dette kommer jeg jo frem til ved å sette etterspørsel og tilbudskurven lik hverandre og deretter sette inn p i mitt tilfelle for å finne x. Så da har jeg jo funnet markedslikevekt. 

 

Tilbud: x = - 80 + 20 p

Etterspørsel x = 220 - 10 p

 

dette er mine kurver og jeg kommer frem til at p er 10 og x blir 120. Så jeg setter disse inn og finner markedslikevekten. Når jeg deretter skal finne konsumentoverskudd og produsentoverskudd må jeg jo også ha tall over og under P = 10 for å kunne regne ut disse. 

 

Jeg ser i noen eksempler at man gjør slik: x = 220 - 10 p og man setter da 220 som den høyeste prisen på y-aksen. Er dette riktig?

Å hvordan blir dette isåfall i mitt tilfelle med -80 som laveste på y-aksen, blir ikke det veldig rart og feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...