Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av PC


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hatt maskinen i 4år snart og ønsker å oppgradere, men har ikke så mye kunnskap om komponenter osv.
Jeg er ute etter å oppgradere maskinen "et hakk opp" fra det den er nå slik at oppgraderingen er relativ merkbar utfra dagens performance, men ønsker samtidig å velge rimelige og smarte oppgraderinger.
Noen som kan hjelpe/foreslå hvilke komponenter jeg burde oppgradere evt. hvilke som ikke trengs.


Her er maskinen:
 

Kabinett:
HAF 912 Adv.Midi Tower( 3 vifter, 2x 200mm og 1x120mmm)

Specs:
MSI GeForce GTX 980 4GB
Cooler Master G650M, 650W PSU
Intel Core i7-4790
ASUS Z97-E, Socket-1150
HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black x2
Crucial BX100 250GB 2.5 SSD
Seagate Barracuda 2TB

Extra:
Samsung DVD Writer, SH-224DB
ASUS PCE-AC68 AC1900 Wireless Adapter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er maskina blitt treig på noen som helst måte? Eneste jeg kunne tenke på er å kjøpe 8gb mer  RAM og evt , nytt skjermkort hvis du skal ha cutting-edge ytelse i spill. En re-innstallering av operativsystemet kan og gjøre underverker på et system.

 

edit: har du 8 eller 16gb ram nå? Det var litt uklart...

Endret av Parapraxis
Lenke til kommentar

Er maskina blitt treig på noen som helst måte? Eneste jeg kunne tenke på er å kjøpe 8gb mer  RAM og evt , nytt skjermkort hvis du skal ha cutting-edge ytelse i spill. En re-innstallering av operativsystemet kan og gjøre underverker på et system.

 

edit: har du 8 eller 16gb ram nå? Det var litt uklart...

Har 16gb ram nå.

maskinen er ikke treg men ønsker en liten "boost" i performence med tanke på grafikk.

Ser på videoinnstillinger på noen spill at det kan nærme seg full bruk av videominne.

Om det bare er et litt bedre grafikkort som skal til eller om det må flere utskiftninger?.

 

Som sagt har liten peil på hva som skal til mtp komponenter så alle forslag settes pris på :)

Lenke til kommentar

Ja du bør få bedre ytelse med GTX 1070, men siden cpuen ikke kan overklokkes så tror jeg ikke GTX 1080 hjelper så veldig mye.

 

Nå har vel hovedkortet: 1 x M.2 Socket 3, , with M key, type 2242/2260/2280 storage devices support (both SATA & PCIE mode)*1

 

Men mener det var slik med de gamle hovedkortene at sata portene er begrenset hvor mange porter du kan bruke, hvis du vil ha litt bedre ytelse kanskje samsung 961 Pro, selv om er usikkert hvor rask ytelse du får med det, kan være intel er smartere for eldre hovedkort.

Lenke til kommentar

Du har ikke sagt noe om hvilken skjerm/monitor du har da. Sitter du med en 1080p, 60 Hz som du planlegger å beholde, så trenger du ikke GTX 1080 kort. Ingen vits med skjermkort som klarer å dytte 100++ fps når skjermen bare viser 60 av dem. En 144/165 Hz skjerm er også å anbefale om du gamer mye (gjerne da med G-Sync).

Lenke til kommentar

Du har ikke sagt noe om hvilken skjerm/monitor du har da. Sitter du med en 1080p, 60 Hz som du planlegger å beholde, så trenger du ikke GTX 1080 kort. Ingen vits med skjermkort som klarer å dytte 100++ fps når skjermen bare viser 60 av dem. En 144/165 Hz skjerm er også å anbefale om du gamer mye (gjerne da med G-Sync).

Skjermen er en BenQ 24" 3D LED XL2411Z.

 

hva er forskjellen på GTX 1080 og GTX 1080Ti ? regner med Ti krever bedre cpu osv?

Lenke til kommentar

 

Du har ikke sagt noe om hvilken skjerm/monitor du har da. Sitter du med en 1080p, 60 Hz som du planlegger å beholde, så trenger du ikke GTX 1080 kort. Ingen vits med skjermkort som klarer å dytte 100++ fps når skjermen bare viser 60 av dem. En 144/165 Hz skjerm er også å anbefale om du gamer mye (gjerne da med G-Sync).

Skjermen er en BenQ 24" 3D LED XL2411Z.

 

hva er forskjellen på GTX 1080 og GTX 1080Ti ? regner med Ti krever bedre cpu osv?

 

 

GTX 1080 Ti er ca 30% raskere enn GTX 1080. Ja, med et 1080 Ti kort så vil din CPU begrense ytelsen ved 1080p som din skjerm har. Ikke at GTX 1080 Ti er bortkastet, men i de situasjoner som er mer CPU krevende blir den litt overkill med det oppsettet du har nå. Vanlig GTX 1080 vil nok passe bedre. Opp til deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...