Gå til innhold

Hjelp til valg av hardware for bilde/videoredigering


Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har i min ungdom bygget alle mine maskiner, så regner med jeg skal få det til nå også, selvom det har vært iMac i 10 år nå.

 

Jeg har surfet endel rundt på nettet og sett etter greie byggesett, også på komplett.no, men er de gode byggesettene hovedsakelig for gaming? Har tidligere bygd med AMD men har ingenting i mot Intel. Men vil det lønne seg å vente på 8 gen i7 eller gå for Xeon?

 

Akkurat nå er jeg usikker på om jeg skal kjøpe en ny iMac eller bygge meg en ny. Skal jeg bygge må jeg også ha en ny 4 eller 5k skjerm som også koster endel hvis man vil ha en god en.

 

Bruken vil være litt forskjellig. Jeg kommer til å bruke den til foto og 4k video redigering, men kona kommer til benytte denne til autocad/novapoint og endel andre tyngre programvare.

 

Jeg ønsker en maskin som det er mulig å oppgradere senere.  

Pris er jeg litt usikker på. Kanskje helst rundt 20 000kr men om det går opp til 30 000kr kan det allikevel være aktuelt, hvis det er svært store ytelsesforskjeller.

 

Har heller ikke oversikten over hvilke hardware som passer godt sammen, så trenger litt hjelp.

Noen som har ett oppsett som kan være veien å gå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjerm og skjermkort er knyttet sammen ved at de enten bruker G-sync eller FreeSync så så lenge du passer på at det er i boks går det greit uansett hva du måtte velge. Disse teknologiene er vel mest relevant hvis du spiller men er uansett greit å ha i bakhodet. Dedikerte skjermkort har også CUDA (og en tilsvarende teknologi som jeg ikke husker navnet på i farten) som er veldig relevant for deg når maskinen skal rendre/kompilere det du har laget eller redigert av videofiler.

Om en skal gå for prosessor AMD eller Intel blir litt som å diskutere om en skal kjøpe Volkswagen eller Renault. AMD sin Ryzen har tatt Intel litt på sengen hva gjelder antall prosessorkjerner så det er mitt tips. Intel sin nyeste generasjon i7 eller i9 er ikke helt borte i natten den heller. 

M2-disker er bedre enn vanlige SSD-disker på skriving av store filer og det blir det nok når dere driver med CAD eller videoredigering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...