Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Samfunnsfag som privatist - erfaringer, råd og tips


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde min privatisteksamen i samfunnsfag forrige onsdag. Syns det var veldig greit egentlig. Målet mitt var også seks. Leste boken og svarte på spørsmålene + at jeg svarte på kompetansemålene på udir. Dette gjorde jeg for å være så og si trygg på alle områder av pensum og for å gjøre sjansene mine så gode så mulig med tanke på toppkarakter. 

 

Jeg var den første som kom av alle de i min gruppe, så jeg fikk lov til å gå først. På den forberedende delen (som du får 30 min på) trakk jeg "Gjør rede for partene i arbeidslivet. Hva er en tariffavtale og hvordan foregår forhandlingene rundt en slik avtale? Gjør også rede for ulike typer ledighet og eventuelle løsninger på disse."

 

Husker at jeg startet med å presentere temaet ved å si "Hvis jeg er en jobbsøker som får tilbud om en jobb som jeg så godtar, er jeg en arbeidstaker og bedriften som ansetter meg en arbeidsgiver [...]". Så pratet jeg i vei om LO og NHO, hva en tariffavtale er, hvordan forhandlingene foregår, streik, lockout, rikslønnsnemda, riksmeklingsmannen, tvungen lønnsnemd osv. Oppfølgingsspørsmålene jeg fikk var om frivillig lønnsnemd og hvordan det skiller seg fra tvungen, og hva en tariffavtale inneholder (lønn, ferie, pensjon, lønn under svangerskap, sykdom o.l). Eksaminator sa så at vi hadde pratet nok om dette og ville at jeg skulle gjøre rede for ledighet. Da nevnte jeg de to hovedtypene, etterspørselsbestemt og strukturbestemt, og eventuelle løsninger på hver av de to typene. 

 

På den uforberedte delen fikk jeg spørsmål om hva globalisering er. Startet med å gi definisjonen for globalisering og så drøfte frem og tilbake om fordeler og ulemper. 

 

Så var det hele over (gikk sinnsykt fort!), hvorpå eksaminator og sensor ba meg vente utenfor. Sto på gangen i 15 sek før de kalte meg inn igjen og fortalte at jeg fikk en sekser! :D

 

Jeg fikk ingen dagsaktuelle nyhetsspørsmål. Min presentasjon var en blanding av faktabasert og drøfting (mest på temaene om ledighet og globalisering) og det er her jeg har inntrykk av at sekseren ligger. Trekk inn relevante eksempler + nevne for og i mot, og sjansen er stor for at du gjør det bra! 

 

Lykke til :)

Endret av 007hala
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for et godt og utfyllende svar, og gratulerer med 6! :)

 

men skjønte jeg det riktig at du fikk tildelt 2 oppgaver, men bare besvarte ett av de?

 

Har du kanskje lyst til å dele noen av besvarelsene dine på læreplanmålene? Har eksamen om ikke altfor lenge, og synes kompetansemålene er velig omfattende.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for et godt og utfyllende svar, og gratulerer med 6! :)

 

men skjønte jeg det riktig at du fikk tildelt 2 oppgaver, men bare besvarte ett av de?

 

Har du kanskje lyst til å dele noen av besvarelsene dine på læreplanmålene? Har eksamen om ikke altfor lenge, og synes kompetansemålene er velig omfattende.

 

 

Jeg fikk tildelt spørsmål om partene i arbeidslivet og gjøre rede for ledighet. Jeg svarte selvfølgelig på begge, hvis det ikke kom klart frem. Men brukte mest tid på å snakke om partene og tariffavtaler. På den uforberedte delen (hvor sensor stiller spørsmål fra et tema/kompetansemålene og hvor du må svare på stående fot) fikk jeg globalisering, som nevnt. 

 

Ja, kompetansemålene er veldig omfattende, og strengt tatt gjorde jeg nok mer jobb en nødvendig. Likevel er jeg glad for at jeg gjorde det, med tanke på karakteren. Jeg har skrevet alt for hånd, så blir litt vanskelig å dele, dessverre. Hva med å skrive stikkord under hvert kompetansemål? Det burde strengt tatt holde, og er veldig nyttig på den forberedende delen. Da slipper du å bla gjennom boka.

 

Eksempel på kompetansemålet "gjer greie for årsaker til arbeidsløyse og drøfte måtar ho kan reduserast på":

 

-To hovedtyper av arbeidsledighet: etterspørselsbestemt ledighet og strukturbestemt ledighet. 

-Etterspørselsbestemt: generell nedgang i økonomien, folk mister jobb, mindre penger å rutte med. 

       Løsninger: Øke forbruket fra det offentlige, igangsetting av store prosjekter (eksempler på dette er OL på Lillehammer, byggingen av Gardemoen osv.) 

-Strukturbestemt: grunnleggende endringer i næringsstruktur, utflagging, selskaper som velger å produsere der det er billigst. 

       Løsninger: Mindre beskatning på bedrifter, toll på varer som produseres utenfor landegrensene, oppmuntre til innovasjon. (Her er for eksempel diskusjonen rundt eiendomsskatten aktuell å trekke inn) osv. osv. 

 

Burde ikke ta så altfor lang tid hvis du gjør det på denne måten :)

Endret av 007hala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...