Gå til innhold

Hjelp til problemløsning


KrUll

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har flyttet til et gammelt hus som har for dårlige telefonledninger inn og inni huset til Internett. Derimot i fjøset er det nyere ledninger, så internretten der fungerer godt. Jeg skulle gjerne hatt Internett i huset også, så min plan var å dra en ledning mellom fjøs og hus (ca 50 m).

 

Så akkurat nå i dette øyeblikk graver samboer og svigerfar ned cat 6-kabel mellom bygningene. Men så lurer jeg litt på veien videre?

 

Jeg prøvde å spørre et firma om hjelp, og de nevnte at jeg trengte en veggkontakt både i fjøset og en i huset (en i hver ende av kabelen), og så koblet jeg fra routeren i fjøset til kontakten der og ny router i kontakten i huset. Jeg aner ikke, og booket de til å fikse til meg. Men de har jo monopol i bygda og har aldri tid. Så, kloke dere; er dette en lur løsning?

 

Jeg vurderer å bare prøve selv. Men jeg føler meg noget fersk i dette, så vet ikke helt om jeg har trua :p jeg har forstått at det er i utgangspunktet bare å følge en standard og sette fast ledningene, men at rekkefølgen i boksen ikke er 1-2-3-4-5 osv? Og så sto noen steder at man måtte krysskoble?

 

Egentlig er jeg ute etter en engel som sier; slapp av, jeg fikser! Men så regner det jo ikke akkurat kremboller ute her heller, så noen som kan belære meg litt om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Inni en CAT6 kabel er det 8 fargede ledere. De skal egentlig bare kobles i korrekt rekkefølge.

I en veggkontakt skal de bare klemmes nedi (ref. bilde over) i korrekt rekkefølge. Så gjør du likt på veggkontakten i andre enden.

 

 

rj45.gif

 

Den var flott utrolig fint forklart, herlig vil tro Trådstarter setter pris på den, dette får han til.

 

skipperskrekk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...