Gå til innhold

Bilderedigeringprogram for nybegynnere?


Anbefalte innlegg

Jeg synes photoshop er veldig avansert, men så har jeg prøvd Lightroom. Mange gjør noen justeringer i lightroom og resten i photoshop.

 

Ikke bare at det er på engelsk som gjør det litt ekstra utfordrende for meg så må bare prøve meg frem..

Men poenget mitt er om det finnes gratisprogrammer eller noen på norsk som kunne vært litt enklere for meg??  :)  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du betaler for det ja, og eier det - det er ikke så dyrt og det er stadig tilbud.(Jeg begynte med 5, hadde 6 og nå 7) - Det er kommet flere "utgaver" av det, men 7 er absolutt helt nok for meg. Det var 6 også, men så fikk jeg nytt kamera og 6 hadde ikke program for RAW filene i det. (Jeg fotograferer bare i RAW format)

Lenke til kommentar

Du betaler for det ja, og eier det - det er ikke så dyrt og det er stadig tilbud.(Jeg begynte med 5, hadde 6 og nå 7) - Det er kommet flere "utgaver" av det, men 7 er absolutt helt nok for meg. Det var 6 også, men så fikk jeg nytt kamera og 6 hadde ikke program for RAW filene i det. (Jeg fotograferer bare i RAW format)

Jeg også bare i RAW format. Selvom det tar mere minneplass så har jeg skjønt at det er det beste å ta bilder i..

Du får mer ut av å redigere de i ettertid? :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg synes photoshop er veldig avansert, men så har jeg prøvd Lightroom. Mange gjør noen justeringer i lightroom og resten i photoshop.

 

Ikke bare at det er på engelsk som gjør det litt ekstra utfordrende for meg så må bare prøve meg frem..

Men poenget mitt er om det finnes gratisprogrammer eller noen på norsk som kunne vært litt enklere for meg??  :)  :)

 

- paint.NET (kun windows og i engelsk) eller Pinta (windows, linux og mac + kommer på norsk) -> veldig veldig basic og enkelt mht bilderedingering (justere størrelse/form på bilder, legge på enkle effekter og tekst)

- RAWtherapee (windows, linux og mac + er på norsk men ikke 100% oversatt) -> avansert bildefiksing ang kontrast, farger osv

 

Stort sett kan du klare deg med det her mht bilder. Skal du lage grafikk som f.eks plakater, websider e.l hvor du manipulerer bilder og konstruerer avansert grafikk, bør du gå for de avanserte programmene som gimp eller photoshop (fåes på norsk).

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...