Gå til innhold

Nvidia på slack 9.1 | nfts støtte


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke akkurat så god på noe linux så jeg trenger litt hjelp fra de som kan =)

Har tidligere brukt _litt_ redhat 7.2 og mandrake

 

Jeg installerte for to dager siden slackware 9.1 uten noe som helst problem.

Klarte senest igår å installere lyd drivere, må si jeg var mektig stolt av meg selv :) Hvertfall siden jeg ikke har installert annet enn BitchX og irssi via putty.

 

Jeg lurer nå på hvordan jeg installerer Nvidia driveren som kan finnes på denne siden, http://www.nvidia.com/object/linux_display...2_1.0-4496.html

 

Jeg vil helst ikke gå på en smell slik at jeg ender opp med at ingen verdens ting funker. :roll:

 

 

Jeg lurer også på hvordan jeg får mountet ntfs partisjoner..

Jeg kjørte en kommando (husker ikke hvilken) fikk hvertfall opp hva slags støtte kernelen hadde når det gjalt filsystemer.

Jeg fant ikke ntfs i den listen.

En jeg kjenner sa jeg måtte gjøre om på noe kernel saker, hvordan gjør jeg dette ?

 

 

 

Takker for svar

 

Hilsen en som liker slack :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke akkurat så god på noe linux så jeg trenger litt hjelp fra de som kan =)

Har tidligere brukt _litt_ redhat 7.2 og mandrake

 

Jeg installerte for to dager siden slackware 9.1 uten noe som helst problem.

Klarte senest igår å installere lyd drivere, må si jeg var mektig stolt av meg selv  :)  Hvertfall siden jeg ikke har installert annet enn BitchX og irssi via putty.

 

Jeg lurer nå på hvordan jeg installerer Nvidia driveren som kan finnes på denne siden, http://www.nvidia.com/object/linux_display...2_1.0-4496.html

 

Jeg vil helst ikke gå på en smell slik at jeg ender opp med at ingen verdens ting funker.  :roll:

 

 

Jeg lurer også på hvordan jeg får mountet ntfs partisjoner..

Jeg kjørte en kommando (husker ikke hvilken) fikk hvertfall opp hva slags støtte kernelen hadde når det gjalt filsystemer.

Jeg fant ikke ntfs i den listen.

En jeg kjenner sa jeg måtte gjøre om på noe kernel saker, hvordan gjør jeg dette ?

 

 

 

Takker for svar

 

Hilsen en som liker slack  :yes:

Det er fint at du valgte Slackware iallfall :thumbup:

 

NTFS-støtte kan du, som ju2t3r skrev, bygge inn i kjernen, eller så kan du laste den som en modul.

Sannsynligvis er denne modulen installert. Skriv: modprobe ntfs ,ved kommandolinjen

 

Deretter kan du "mounte" ntfs-partisjonen med:

 

mount /dev/hda1 /mnt/windows -t ntfs -o ro

 

Denne forutsetter at ntfs-partisjonen er den første partisjonen på master-disken (jamført enhet hda1). Denne partisjonen monteres i katalogen /mnt/windows. Hvis den ikke finnes, lager du den med mkdir /mnt/windows. Følgende forteller vi at partisjonstypen er ntfs, og at partisjonen skal monteres "read-only" (du kan enable skrivemulighete, men det ønsker du ikke...).

 

Denne linjen kan du legge inn filen /etc/fstab

 

/dev/hda1 /mnt/windows ntfs users, ro 0 0

(tabulator ved mellomrom)

 

Å installere Nvidia-driveren er veldig "straight forward": Du laster ned NVIDIA installer (lenge siden jeg gjorde det, men) - selve kjernedriveren og glx-modulen fåes i samme pakke. Start installasjonen med ./NVIDIA-x86 (eller hva filen heter).

 

Du vil kanskje få beskjed om at det ikke finnes en ferdigkompilert driver til din kjerne. Men har du kildekoden til kjernen , men denne er med som standard på slackware. Derfor svarer diu "yes" på spørsmål om du ønsker at programmet skal kompilere en ny driver. Etter at installasjonen er over kan du laste selve driveren med kommandoen

 

modprobe nvidia

 

Du vil få en asvarsel om "tainting" av kernelen, men denne kan du ignorere med mindre du er GPL-purist :-D

 

Dette i seg selv gjør ikke store forskjellen. Du er pent nødt til å editere konfigurasjonsfilen til XFree86. Denne er sannsynligvis /etc/X11/XF86Config. Endre denne etter det som er spesifisert i readme-filen, men endringene er hovedsakelig at du legger til

 

load "glx" i modules-seksjonen, og driver "nvidia" under devices-seksjonen

 

Men alt dette står i FAQen....

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...