Gå til innhold

Backpacking - budsjett og tips


Anbefalte innlegg

Jeg og en vennine har bestilt oss flybilletter til backpacking. Vi skal først 1 måned til Australia også 1.5 måned til sørøst Asia (har bare bestilt fly til Bangkok, og tenker å busse/ta lokale fly rundt forbi.) Vi reiser 3. Februar og mens min vennine får en del penger, tjener jeg inn alt selv og vil derfor leve litt på budsjett.

 

Hva tenker dere er ett realistisk budsjett? Visum og fly er allerede betalt, med unntak av visum til Vietnam om vi drar dit. Vi tenker å kjøpe bussbillett (ala greyhound om det er det den heter?) i Australia siden flyet vårt til Bangkok går fra Cairns. Vi tenker selvsagt å bo på hostell, og har hørt at man lever godt på 10 000 i måneden i sørøst Asia? Australia er selvsagt en del dyrere, men hvor mye kan jeg regne med her?

 

Andre tips og triks mottas med takk. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-NvO6MF

Hvor mye du bruker avhenger veldig av hvor mye du har tenkt å reise rundt. Når du holder deg på et sted over litt tid finner du ut av hvor det er billigst å handle, det blir mindre transportutgifter osv. Har ikke backpacket i Australia, men var i Mikronesiaføderasjonen (FSM) før jeg dro til Sørøst-Asia. Brukte vel omtrent samme mengde penger på én uke i FSM som en hel måned i Sørøst-Asia. Det er stor forskjell i pris! Regner med at Australia er litt billigere siden det finnes litt mer konkurranse der og at det er litt mindre øde, men du må nok regne med å bruke det dobbelte av i Sørøst-Asia (har lest om andre backpackere som har brukt 20 000 i måneden).

 

I Sørøst-Asia bør 10 000 holde, ja. Igjen avhenger det selvfølgelig av hva du finner på, men generelt er det vesentlig billigere enn andre steder der. Spesielt Vietnam er veldig billig og det finnes så mange backpackere at hosteller, lavprisbusser og billige butikker er over alt. 

 

Tips til Vietnam: Hvis du reiser til Hanoi må visum betales i cash på flyplassen. De aksepterer kun USD og det er ingen minibanker der! Ganske utrolig, men uansett utrolig viktig å være klar over. Ellers kan det fort bli stopp på ferien... Man må også ha utreisebillett, så bestill buss/fly ut av landet før dere reiser dit.

 

Helt til slutt: Ha alltid mer penger tilgjengelig enn du regner med å bruke. Selv om du holder deg til budsjettet kan tyveri og sykdom oppstå og selv med reiseforsikring kan det hende du må legge ut for utgifter midlertidig.

 

God tur :-)

Lenke til kommentar

Har ikke backpacket i Australia, men var i Mikronesiaføderasjonen (FSM) før jeg dro til Sørøst-Asia. Brukte vel omtrent samme mengde penger på én uke i FSM som en hel måned i Sørøst-Asia. Det er stor forskjell i pris! Regner med at Australia er litt billigere siden det finnes litt mer konkurranse der og at det er litt mindre øde, men du må nok regne med å bruke det dobbelte av i Sørøst-Asia (har lest om andre backpackere som har brukt 20 000 i måneden).

Mange vil en tur innom Uluru og der er det monopol og helt ville priser som vil gjøre skikkelig innhugg i reisekassa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...