Gå til innhold

Masse feil med 9800 PRO :(


Vanessa

Anbefalte innlegg

Kan tenkes det. Har du prøvd "ta-på" testen på kjøleribbe på vpu og på minnet ditt?? Det kan hjelpe vettu. Ang hovedkortet ditt, støtter det agp 8? Jeg vil tro det at det kan være dårlig kontakt mellom vpu og kjøleren. Hvis det er temp, prøv å stable opp ei kabinettvifte som blåser rett på kortet i maskina di... Og hvids det hjelper, så er det det noe alvorlig feil med kortet ditt da det skal tåle mer en 35grader i temp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er det... kortet kræsjer også innimellom UNDER Windows installasjon! :scared: da, MED artifacts!

 

Jeg lurer på om det ikke rett og slett er varme... og at det har for lav toleranse på RAM'en.

 

EDIT:

 

Ta-på testen? Du mener kjenne på ribba og minnet om det er svært varmt? Hvor varmt skal det være? Det kjentes rimelig glo-hett ut når jeg stakk hånda i nærheten.

 

Hovedkortet støtter bare AGP4x. Skjermkortet står ved siden av chipsettet til hovedkortet, som er varm, men har en vifte på seg. Den får også litt trekk ifra CPU vifta (kald luft), og den blir blåst på av en vifte i siden av kabinettet. Når alle disse tingene virker sammen oppfører det seg bittelittegrann bedre og det går litt flere sekunder før det kræsjer, men det kræsjer endog. Kan jeg ha fått et kort med svært dårlig temperaturtoleranse?

 

I P3 maskinen akkurat nå er det 33 grader i kabinettet... jeg lurer på om ikke en av Samsung 2.8 minnebrikkene er mye varmere enn de andre...

Endret av Vanessa
Lenke til kommentar
Det er akkurat slik jeg alltid har ment det med ATI skjermkort som er for stor feilprosent på slik at det blir bare noe tull..

 

Har dere NOEN gang hørt at Nvidia's sine skjermkort har hatt slike store problemer med så mange ting?? Neppe... den må du se LANGT etter! det finnes noen enkelttilfeller da. men ikke så MANGE som ATI sine kort har kommet opp med når det gjelder feil på korta!!

nå ja har brukt ati i nesten 12 år og er stor fornøyd med dem har aldri hatt problemer med dem annet en an de nest nyeste driverne krasjet vpuen på kortet mitt. men nå er dette kortet rimelig utdattert for en stund siden et av de første radeon korta med 64 mb ddr minne.

Lenke til kommentar
Tror ikke det er det... kortet kræsjer også innimellom UNDER Windows installasjon! :scared: da, MED artifacts!

 

Jeg lurer på om det ikke rett og slett er varme... og at det har for lav toleranse på RAM'en.

jo men windows laster opp standard vga drivere til alle skjermkort. men det skader ikke å prøve en ren windows 2000 installasjon.

 

"etter jeg bytta hovedkort og cpu fikk jeg problemer med standard driverne i windows dette hadde jeg ikke før. da laster os et opp men skjermen forblir svart løsningen er enkel boot i safe mode og innstaller driverne " <-- var mitt problem

Lenke til kommentar
Jupp Jupp. Da har du god grunn til å kjøpe nytt hovedkort... =) Da er jula redda vettu.. Kan jo forsåvidt anbefale ett Abit NF7-S v2.0 som du kanskje ser i sig. min. :D

 

Det kortet er bare supert.

hehe :D

 

Hvor varmt skal egentlig chipsettet på hovedkortet bli?

 

Og en ting til... kan det være forskjell på temperatursensitivitet og overklokking? Altså, kan et kort være svært temperatursensitivt men alikevel klokkes høyt så lenge det er litt lavere temperatur? Eller er de proporsjonellt avhengige av hverandre? :dontgetit:

 

Klokka opp 9800 kortet til 800Mhz på minne... fikk noen artifacts, men det kræsja ikke :blush:

Lenke til kommentar
Jupp Jupp. Da har du god grunn til å kjøpe nytt hovedkort... =) Da er jula redda vettu.. Kan jo forsåvidt anbefale ett Abit NF7-S v2.0 som du kanskje ser i sig. min. :D

 

Det kortet er bare supert.

hehe :D

 

Hvor varmt skal egentlig chipsettet på hovedkortet bli?

 

Og en ting til... kan det være forskjell på temperatursensitivitet og overklokking? Altså, kan et kort være svært temperatursensitivt men alikevel klokkes høyt så lenge det er litt lavere temperatur? Eller er de proporsjonellt avhengige av hverandre? :dontgetit:

 

Klokka opp 9800 kortet til 800Mhz på minne... fikk noen artifacts, men det kræsja ikke :blush:

Og original ligger minnet på?? 730 eller noe...? kan hende du har blåst ene minnebrikka ved ikke å ha bra nok kjøling.

 

For å si det sånn, jeg har aldri hatt over 38grader på chipsettet mitt, og nå med vannkjøling på det meste har jeg ikke over 26grader på chipsettet. Overklokking og temperatur henger veldig godt sammen. Selv om kortet er temp.sensitivt, så er det klart du kan klokke det opp, men faren er jo da større for å ødelegge noe. På mitt 9700pro kunne jeg klokke minnet til 347 med vanlig innetemp på 22 grader, men hvis jeg åpna vinduet og fikk frisk luft på kortet kunne jeg klokke minnet opp til 386 uten artifact's. Så omgivelsestemp har mye og si.

 

Selv om elektronikken ikke blir ødelagt sånn helt med en gang, kan du kjøre det i filler og merke det først da etterpå.

Endret av traskas
Lenke til kommentar

Original setting stod på 337.5(*2=675Mhz)

 

Tror ikke noe er ødelagt... det fungerer fint som bare det på maskin #2... har ikke hatt noen problemer med andre skjermkort. Varmen på GeForce3 kortet som sitter i akkurat nå er litt over lunka. Ikke ubehagelig å ta på i det hele tatt.

 

Tror jeg skal bytte hovedkort... funker ikke det får jeg investere i bedre kjøling. Vurderer å bytte ut kjølingen på skjermkortet uansett.

Lenke til kommentar

Ja det er en ZM80CHP med ZMOP1 vifta. Eneste er at jeg har bytta ut den ugly zalman viftegrillen med en dragon viftegrill. Den kan evt ta opp en pci plass, men ikke noe mer enn det. Den passa utmerket på kortet mitt, siden abit har god plass mellom agp og pci portene.

 

Og vifta kommer så langt ut at du får plass til alle pci kort under der.

Lenke til kommentar

Sender deg en private message, så kan vi diskutere detaljene der :D

 

Hmm... tror konklusjonen må bli at jeg har to problemer. Gremlins i hovedkortet, og varme. Klokket opp kjernen på 9800 PRO kortet til 452.3Mhz. Fikk artifacts, men ingen kræsj... skal se hva det kan gå på stabilt. Men jeg må nok ha meg nytt hovedkort ja :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...