Gå til innhold

Hvordan er Engelsk eksamen VG1 som privatist?


Mann1982

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har tenkt å ta engelsk eksamen i videregående nivå som privatist, de som har fagkodene ENG1002 (skriftlig) og 

ENG1102 (muntlig).

 

Hvordan blir eksamen i engelsk? 

 

Må man lese en engelsk roman?

Blir det mye spørsmål om Storbritannia eller USA? Eller om litteraturen til USA eller Storbritannia?

 

Blir det American-English eller British-English? (ikke så store forskjell, men det er litt forskjell).

 

Vet dere en ressurs til tidligere skriftlig eller muntlig eksamensoppgaver?

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Hei!

 

Jeg trenger også hjelp med akkurat dette spørsmålet :) (Tar engelsk muntlig vg.1)

Udir gir kun kompetansemålene vi skal kunne i faget, men jeg følte ikke at jeg fikk et veldig konkret svar når det gjaldt hva det er jeg skulle lese meg opp på.

Skal jeg også lese en engelsk bok som jeg skal kunne drøfte og snakke om.

 

Håper på gode svar :)

 

Med vennlig hilsen 

Mathen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min eksamen var slik: 

 

Forberedelsesdel (30 min):

Fikk utdelt et hefte med en tekst på 2-3 sider. Ble bedt om å forberede meg på å drøfte teksten. I tillegg ble jeg bedt om å presentere en tekst jeg hadde lest om "sosiale utfordringer" eller noe i den duren. Ettersom jeg ikke hadde forberedt meg nevneverdig på eksamenen, så bladde jeg febrilsk i engelskboka og fant en tekst jeg kunne lese. 

 

Eksaminasjon (30 min): 

Forklarte hva den utdelte teksten handlet om, vi diskuterte noen momenter med den og gjorde flere digresjoner. La fram teksten jeg nettopp hadde lest, forklarte hva den handlet om, hvorfor jeg hadde valgt den osv. Her måtte jeg bullshitte litt siden jeg ikke hadde lest den.

 

Tilleggsspørsmålet fra sensor var om om jeg kunne nevne en nyhetsartikkel fra et engelskspråklig land. Her husket jeg ikke en spesiell artikkel, men snakket om nyheter fra presidentvalget. Fikk snakket litt om Trump, noe som var interessant. 

 

Endte på karakter 6. 

 

Råd: 

Les gjennom engelskboka og gå litt nøye gjennom noen av tekstene. Lær deg forskjellene og likhetene mellom politikken i England, USA og Norge. Lær litt om språkets utbredelse og vit fakta som hvor mange som snakket engelsk i verden, hvor mange som har det som morsmål vs. andre-språk. Les nyheter på engelsk. Øv deg på å snakke engelsk. Det jeg gjorde var å diskutere med meg selv i dusjen. Viktigste er bare at du venner deg til å snakke språket. Selv om jeg er relativt flink til nettopp det, så tar det alltid litt tid å bli "varm i trøya" når det er en stund siden sist. 

 

Bør du lese en engelsk bok eller ikke? 

Jeg anbefaler at du gjør det. Både fordi du da er sikker på at du kan snakke om en bok dersom det blir spørsmål om det, men også fordi det er god trening og hjelper deg å "komme inn i det". 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...