Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med oppgaver i fysikk :(


Anbefalte innlegg

Hjelp meg med denne oppgaven: 

 

 

 

Ein sylinder med eit stempel som kan gli står på høgkant i eit rom med temperatur 20°C. Sylinderen rommar ein ideell gass. Vi ser bort frå massen av sjølve stempelet, som har arealet 33 cm2 .

Sylinderen er ikkje isolert. I utgangspunktet er trykk og temperatur i gassen det same som i lufta utanfor, og volumet av gassen er 2.3 l.

 

a) Kor mange molekyl er der i sylinderen? Vi set no eit lodd med massen 15 kg oppå stempelet slik at gassen blir komprimert.

 

b) For at stempelet skal ligge i ro, kva må trykket i gassen vere?

 

c) Kva blir det nye volumet av gassen når stempelet har stabilisert seg? Sylinderen blir så varme-isolert og mottar varme slik at stempelet – med lodd – sakte hevar seg tilbake til den posisjonen det hadde til å begynne med.

 

d) Kor stort arbeid har gassen utført på stempelet under denne ekspansjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

b) For at stempelet skal ligge i ro, da må akselerasjonen være lik null, altså chart?cht=tx&chl=\sum F = 0.

 

Hvilke krefter virker på massen? Kraften fra gassen kan du finne ved å multiplisere trykket med arealet trykket virker på.

 

c) Har du hørt om chart?cht=tx&chl=PV = nRT (idealgassloven)? Her er chart?cht=tx&chl=p gass trykk, chart?cht=tx&chl=v gass volum, chart?cht=tx&chl=n stoffmengde i mol (oppgave a), chart?cht=tx&chl=R gasskonstant (se i tabell) og chart?cht=tx&chl=T gass temperatur. Denne kan du bruke til å finne volumet til gassen.

 

d) Husker du definisjonen på utført arbeid, kraft * vei? I dette tilfellet kan arbeid skrives om til chart?cht=tx&chl=W = p(V_2-V_1), hvor chart?cht=tx&chl=p er trykk (konstant i dette tilfellet) og chart?cht=tx&chl=V_2, V_1 er volum etter og før ekspansjon.

Endret av Baarken
Lenke til kommentar

Til trådstarter:

 

Hva er det du ikke forstår? Jeg tror det er lettere for deg å få hjelp til oppgaver dersom du kan forklare hva det er du ikke skjønner. Når du bare kopierer hele oppgaveteksten og skriver "hjelp meg med denne oppgaven" er det (iallefall for meg) lite motiverende å bare gi deg fasiten på hvordan du skal løse oppgaven.

Lenke til kommentar

Enig med VonMises, jeg svarte vel egentlig bare fordi jeg ikke hadde noe å gjøre akuratt nå. Selv om jeg skrev opp likningene du må bruke for å løse oppgavene, burde du også prøve å forstå de, for eksempel hvordan går man fra kraft * vei til chart?cht=tx&chl=p(V_2-V_1)

 

Prøv også å forstå hvorfor ligningene blir som de blir, ikke bare sett tall inn i en formel og få ut et svar. Da er det ikke mye man sitter igjen med etter et år, det blir bare værre neste år hvor man gjerne bygger videre på tidligere kunnskap.

Endret av Baarken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...