Gå til innhold

[Løst] Hjelp til server/PC bygg


Anbefalte innlegg

Hei,

Planlegger å bygge en PC som skal stå på 24/7. Bruksområde er i hovedsak lagring av data, transkoding av media (plex server) samt diverse mindre overvåking/nedlasting (offentlig tilgjengelig data, ikke pirat) script. Operativsystem er tenkt å være en Linux distro. Tenker i hovedtrekk headless tilgang til pcen, men med mulighet for tilkopling med skjerm.

 

Har satt opp bygg som kan finnes i linken under.

 

Spørsmål:

Ser bygget fornuftig ut?

Trengs det /vil det bli bedre med ny cpu vifte?

Burde jeg investert i mer minne?

Er det verdt å gå for ECC minne?

Burde jeg kjøpe en ssd?

Kan jeg kutte kostnad noe sted?

 

https://www.prisjakt.no/list.php?l=298717

Endret av stinyg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standard vifte holder. Det er sjelden behov for å overklokke en server. Man ønsker det vel heller ikke for stabilitetens skyld. ECC må du nesten ta en vurdering på selv, men om du har en god og trygg backup bør det være unødvendig. Skal du kjøre HDD i raid? Hvor mange brukere skal bruke denne om gangen? SSD bør du ta deg råd til som OS eller cache-disk.

 

Om du skal holde kostnaden "nede" synes jeg Unraid er en god løsning for å samle opp gamle disker man måtte ha til overs. Det er jo harddiskene som er den største kostnaden i bygget

Endret av Dreamfault
Lenke til kommentar

Standard vifte holder. Det er sjelden behov for å overklokke en server. Man ønsker det vel heller ikke for stabilitetens skyld. ECC må du nesten ta en vurdering på selv, men om du har en god og trygg backup bør det være unødvendig. Skal du kjøre HDD i raid? Hvor mange brukere skal bruke denne om gangen? SSD bør dundra deg råd til som OS eller cache-disk

Takk for svar. Har endret en del på bygget. Ser blant annet at pentium prosessoren jeg hadde valgt er kun kompatibel med win10...

 

Er til mitt eget personlige bruk så 1 bruker.

Tenker å kjøre raid1

SSD har blitt lagt til. Ser at det er gode oppgraderingsmuligheter på case så reduserer HDD størrelsen.

 

Hva tenker du rundt minne størrelse. Er 2x4gb nok?

Er hovedkortet OK?

Trenger jeg å kjøpe kjølepasta eller følger det med?

 

Ikke helt fornøyd med prisnivået da jeg hadde trodd det hadde vært mulig å få det en del rimeligere. Har du noen innspill på hvordan jeg kan få et rimeligere bygg?

Endret av stinyg
Lenke til kommentar

Du kan spare litt ved å bytte til GA-F2A88XN med AMD A10-9700. Du taper litt trådhastighet, men til din bruk kan jeg ikke se at dette hemmer deg spesielt mye. Med denne får du med en CPU-vifte som burde holde. Samtidig stusser jeg på om du faktisk trenger over 600watt inn i oppsettet ditt. Nevneverdig billigere blir det ikke, men her er tross alt de store pengesekkene dine i lagringsplass.

Lenke til kommentar

Du kan spare litt ved å bytte til GA-F2A88XN med AMD A10-9700. Du taper litt trådhastighet, men til din bruk kan jeg ikke se at dette hemmer deg spesielt mye. Med denne får du med en CPU-vifte som burde holde. Samtidig stusser jeg på om du faktisk trenger over 600watt inn i oppsettet ditt. Nevneverdig billigere blir det ikke, men her er tross alt de store pengesekkene dine i lagringsplass.

Takk for forslag, men litt skeptisk når kun multicom selger de. Men du fikk meg til Google a serien og ser at amd kommer med en Ryzen versjon av serien som høres veldig bra ut. Kunne veldig gjerne ha tenkt meg amd, men usikker på om jeg vil vente så lenge... du gjorde det ikke enklere for meg :p

 

Er også enig at PSU er litt overkill. Tenkte her at det er greit å ha litt spillerom om det blir oppgradering i fremtiden.

Lenke til kommentar

Takk for hjelp Dreamfault og cuadro.

 

Jeg endte opp med følgende bygg:

 

Samsung 850 EVO Basic SSD 250GB MZ-75E250B/EU

Crucial Ballistix Sport LT Red DDR4 PC19200/2400MHz CL16 2x4GB

Corsair TX550M, 550W PSU

2x Seagate Ironwolf 4TB 3.5'' NAS HDD

Fractal Design Node 304 Mini-ITX Sort

Intel Core i3-7100 Kaby Lake Prosessor

Gigabyte GA-H270N-WIFI, Socket-1151

 

Kost: 7811kr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...