Gå til innhold

App (el) for å finne feil på nettverk/bredbåndstilkobling


Anbefalte innlegg

Finnes det noen app eller ett nettverksverktøy for Windows for å finne ut hvor feilen ligger på ett nettverk/bredbåndstilkobling?

Vi skiftet for få dager siden bredbåndleverandør til Telenor Bredbånd, men faller stadig ut av nett. Får da gjerne opp en gul varseltrekant på statuslinjen. Så da er jo spørsmålet hvor feilen ligger. Ligger den hos ruter som deler ut IP-adresser, eller hos modem/bredbåndstilkobling? Kort tid etter at det har falt ut, virker det gjerne igjen med full hastighet, (up and Down) og med normal ping.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler det er vel heller hos modemet i så fall, teknikkerne hos telenor for vel finne ut om det er forstyrrelse på nettet.

Eller prøv å bytt kabler og ungå trådløs kan jo være forstyrrelse på trådløs f.eks samme kanal som en annen i nabolaget som er årsaken.

 

Jeg koblet til modemet direkte med kabel, det er like ustabilt direkte med kabel og. Hastighet på mobil med wifi og pc direkte på modem med kabel virker å være ganske lik og.

Lenke til kommentar

Har du samme problem på flere enheter (PC, mobil, nettbrett, el.)?

Antar at du har det, i tilfelle: Problemet høyst sannsynligvis på ruter eller forbindelsen mellom denne og sentral. Begge deler skal vel kundeservice kunne hjelpe til med. Kan jo forsøke å fabrikknullstille ruteren i forkant så sparer du litt tid mtp. feilsøking. Bare å holde resetkappen bakpå inne et sekund eller to, så vil den fabrikknullstille seg.

 

Om du har veldig lag opplastingshastighet så kan det bli litt komplikajoner om du har enheter på nettet som sørger for mye trafikk ut fra nettet ditt. Typisk symptom på dette er at internett blir dårlig igjen noen minutt etter restart av ruter. Da blir det i tilfelle å finne ut hvilken applikasjon som forårsaker all trafikken. Typiske syndere er vel sikkerhetskopiering og torrentprogrammer. I begge tilfelle pleier det være mulig å sette en limit i programmet for hvor mye båndbredde den skal ha tilgang til å bruke.

Lenke til kommentar

Har du samme problem på flere enheter (PC, mobil, nettbrett, el.)?

 

Antar at du har det, i tilfelle: Problemet høyst sannsynligvis på ruter eller forbindelsen mellom denne og sentral. Begge deler skal vel kundeservice kunne hjelpe til med. Kan jo forsøke å fabrikknullstille ruteren i forkant så sparer du litt tid mtp. feilsøking. Bare å holde resetkappen bakpå inne et sekund eller to, så vil den fabrikknullstille seg.

 

Om du har veldig lag opplastingshastighet så kan det bli litt komplikajoner om du har enheter på nettet som sørger for mye trafikk ut fra nettet ditt. Typisk symptom på dette er at internett blir dårlig igjen noen minutt etter restart av ruter. Da blir det i tilfelle å finne ut hvilken applikasjon som forårsaker all trafikken. Typiske syndere er vel sikkerhetskopiering og torrentprogrammer. I begge tilfelle pleier det være mulig å sette en limit i programmet for hvor mye båndbredde den skal ha tilgang til å bruke.

 

Spørs om det hadde med at bredbåndslinja er så "fersk" . At de holder på å justere den. Sto noe om det i brevet fra Telenor. I dag har det nemlig vært mye mer stabilt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...