Gå til innhold

Jeg gir blaffen


Anbefalte innlegg

Jeg har lest ganske mange "hater USA" tråder nå, og jeg syns mange av dere har sterke meninger og noen virker bare som om de "henger seg på bølgen".

 

Når dette blir diskuterte på pauserommet på jobben er jeg ganske stum, sitter bare i min egen verden mens jeg prøver å høre radio'en i bakgrunnen.

For noen dager siden ble jeg spurt om min mening om USA, (anti)terrorisme, etc.

Jeg sa bare: "Jeg har ikke noe for eller imot USA, min mening har ingen innvirkning så jeg gidder ikke bry meg med det"...

De fleste i rommet kikka dumt på meg så hørte jeg noen si "han jo bare 18 år" et sted i hjørnet.

Også er det politikk... heh, kunne ikke brydd meg mer her eller.

Jeg prøver bare å leve livet mitt så enkelt som mulig, ha det bra med venner, gjøre en bra jobb der jeg jobber, osv.

 

Er det fler her som deler min ikke-entusiasme?

Nå får jeg vel litt kjeft for å være en del av "det svake Norge" eller noe sånt, som jeg fikk på pauserommet her om dagen :p

Jeg pleier ikke lufte meninger her på forumet, men en gang må jo være den første.

 

btw: Det stemmer jo at jeg er "bare 18 år", men majoriteten her på forumet er vel 18-22 år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes ihvertfall at man bør sette seg godt inn i saker før man har en mening om dem. F.eks har jeg ingen interesse eller kunnskap om pensjoner, så på det området føler jeg ikke at jeg kan ha noen meninger. Har liksom ikke satt meg inn i saken, minst 50 år til pensjon er aktuelt for min del. ;)

Når det er sagt så synes jeg at de som har bestemt seg for å "hate" USA eller mislike " ræm som styrær", så må dere komme med en begrunnelse. Det nytter ikke å si at Bush er dum, x-alkis, olje kåt eller apekatt. Man må ha en skikkelig begrunnelse. Også synes jeg man må være LITT konsekvent. Var i Oslo å besøkte farfaren min denne uka, og ved Oslo S så jeg en blitzer som drakk Coca-Cola og gikk med BigMac "tamed" pose. Jeg holdt på å le meg skakk.

+ Hvis du først vil sette deg inn i en sak, og gjøre deg opp en mening, så sjekk flere kilder. Det du leser i Norge er ganske venstrevridd og negativt i forhold til USA.

 

Tilslutt; jeg skjønner godt at det ikke er så voldsomt intressant å følge med i politikk, for de store linjene er staket, og partiene som "krangler" krangler bare om småbeløp i den store sammenhengen. Tror AP+Krf/Høyre ble enig om omfrodeling av 6 mrd NOK. Dette ca 1% av statsbudsjettet, og ikke engang halvparten av hva utgiftene til folketrygden øker iår (inflasjonsjustert).

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke akkurat for eller mot USA det heteste, politiske temaet i Norge. Barnehagepolitikk, skatt, parkeringsplasser, kollektivtrafikk, søppelfyllingen som ligger hundre meter fra huset ditt og lekker PCB vil alltid bety mer enn noe som skjer langt borte. Alder betyr også mye. Med stigende alder får du jobb, unger, foreldre som ikke akkurat blir yngre, skatt, pensjonsforsikring, utgifter til barnehave, egenandeler ved legebesøk, valg, forpliktelser, ansvar. Å holde oppe engasjementet for de store linjene i politikken blir bare tyngre med årene. Jeg tror bare en liten minoritet orker det. Men alle har såklart sitt lille ansvar for samfunnsutviklingen, inkl det å stemme og sette seg inn i hva de politiske partiene står for før man putter valgseddelen i urnen.

Lenke til kommentar
Også er det politikk... heh, kunne ikke brydd meg mer her eller.

Jeg prøver bare å leve livet mitt så enkelt som mulig, ha det bra med venner, gjøre en bra jobb der jeg jobber, osv.

Så er det de som ikke får jobb. Og de som bryr seg om hvorfor noen er nødt til å være arbeidsløs, og sist men ikke minst...

 

Hvordan har det seg at de som er rikest jobber minst? Og hvorfor er størsteparten av formuen tildelt minsteparten av folket?

Lenke til kommentar
Bare av nysgjerrighet, åssen oppdager man blitzere, lukter de spesielt?

Nei, de har skinnjakke og hanekam!

Korrekt. Gjerne med et palestinaskjerf på slep. Pluss at de ofte later til å være noget beruset/påvirket. Dessuten gikk vedkommende med en bag med RU (rødUngdom) buttons. Da kan det ikke være annet en en vaskeekte blitzer på vei hjem til fetsund etter en tøff uke som husokkupat.

Lenke til kommentar
Har liksom ikke satt meg inn i saken, minst 50 år til pensjon er aktuelt for min del.

Det er kanskje 50 år før du begynner å få pensjon, ja. Men du må jobbe seg opp en pensjon også. Og det er det vel ikke lenge til før du blir nødt til å tenke på, tenker jeg. :tease:

 

 

 

Selvfølgelig, "lenge" er relativt. :fun:

Lenke til kommentar
Korrekt. Gjerne med et palestinaskjerf på slep. Pluss at de ofte later til å være noget beruset/påvirket. Dessuten gikk vedkommende med en bag med RU (rødUngdom) buttons.

Jeg forsvarer ingen. Jeg vet at det finnes tullinger overalt. Som for eksempel på Rød Valgallianse sin stand på torgallmenningen i Bergen før valget. Jeg spurte en jente der om hun var kommunist. Det var hun selvsagt. Så spurte jeg hun hva det egentlig innebar. Det eneste hun svarte var at alle skulle dele og slikt... :)

 

Deretter gikk jeg bort til Høyre sin stand og spurte en gammel mann som tydeligvis var politiker om han var liberalist. Det var han selvsagt. Da jeg spurte ham om hva det innebar sa han at det var jeg som gikk på skole, og jeg som burde vite det. Jeg sa jeg ikke visste det, og da sa han at han ikke var helt sikker selv... :S

 

Mange har bare ikke meninger. Men de liker stilen. Slik vil det alltid være. Pro-amerikanere, anti-amerikanere, kommunister, anarkister, liberalister og alle de andre ordene...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Det er greit å ikke ha en mening om noe. Det er iallfall bedre enn å ha en mening om noe uten å ha noe slags grunnlag for det. Mange "unge" får ikke en sans for politikk før noe går galt i livet deres eller noen de er nær har blitt truffet av noe som har med politikk å gjøre.

 

Hvis du ikke vet noe om en sak, burde du egentlig ikke ha en mening om det, for da blir det mest sannsynlig bare basert på en fordom.

 

Bare et tips: ikke les Michael Moore sine bøker med inntrykk at de skal være objektive eller full av fakta. Det sier han til og med selv. ;)

Lenke til kommentar

Hadde det vært helt greit for deg at jeg bestemte over din bankkonto og hva du skulle bruke alle pengene dine til? Hadde det vært greit for deg at jeg bestemte om du skal prioritere datautstyr eller om du skal spare pengene? Hadde det vært greit for deg at jeg bestemte at nå må du bli med i militæret og gå til krig, uten at du skulle hatt noe å si?

 

Det er utrolig uansvarlig ikke å bry seg om politikk i det hele tatt. Setter vi oss ikke inn i sakene og følger med, så lar vi et mindretall bestemme uten at vi har noe å si.

 

Du har snudd det helt på hodet. Du sier at din stemme ikke betyr noe så du gidder ikke sette deg inn i politikk.. og ved å ikke sette deg inn i politikk så betyr din stemme ingenting. Eneste måten å være med å bestemme, å telle, er å være med i debatten.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Sant det. Det er bekostningen av ikke å være involvert i politikk.

Hvis du ikke bestemmer for deg selv, bestemmer andre for deg.

 

Men jeg vil heller at folk som ikke har en anelse om politikk skal la være å stemme, sånn at de som faktisk (tror) de vet hva som er best bestemmer, og ikke det blir bare masse tull og folk som bestemmer seg for ting basert på feiltakelser, løgn, propaganda, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...