Gå til innhold

Dårlig 2g-dekning


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har hatt upåklagelig samtaledekning på hytta i 15-20år - helt til juni. Da oppgraderte Telenor nettet til 4G, og siden har jeg hatt svært dårlig 2g-dekning. Wifi tale gjennom en 4g-router er nå det eneste som fungerer godt nok...

 

Er det slik at 4g-signalene "spiser" av kapasiteten til 2g-nettet? Jeg trodde ikke dette, siden det er snakk om forskjellige frekvenser. 

 

Telenor skulle forøvrig sende en tekniker til området - venter tilbakemelding på dette.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I hytteområder benyttes normalt 900 Mhz for 2G og 800 /1800 Mhz for 4G.  Det skal derfor ikke være mulig for 4G å "spise" av kapasiteten til 2G.  Men dersom en har tatt i bruk 4G på 900 Mhz båndet (lite trolig) så kan en feil på sender (eller feil konfigurasjon) føre til at 4G "spiser" av 2G sitt frekvensbånd og derfor også kapasiteten.

 

Men mest sannsynlig er det feil på en såkalt multiplekser som står plassert i senderutstyret ved masten.  Normalt så benyttes samme fiber/radiolink for både 2G/3G/4G når dette er plassert i samme mast.  En multiplekser skiller trafikken fra hverandre og gjør at de kan bruke samme uplink (fiber/radiolink) mot sentrale systemer.  Dersom det er feil på multiplekser (hardwarefeil eller feil konfigurasjon) kan en oppleve at en transportkanal (4G) ødelegger for (eller "spiser av kapasiteten") til en annen transportkanel (2G).

 

Det er vel den enkleste måten å forklare det på tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...