Gå til innhold

Er dette realistisk?


Anbefalte innlegg

Vil det være mulig for meg å trene meg opp til å ta 227kg i benkpress?

Jeg er en 28 år gammel mann, som ikke har trent siden militæret. Der trente jeg meg opp til å klare 65 kg 10 repetisjoner 3 sett, i benkpress. Jeg er nesten 2m høy og veier nesten 100 kg.

Dersom det er mulig. Hvor lang tid vil det ta, og hvor ofte må jeg trene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorvidt det er mulig er et filosofisk spørsmål, men rent realistisk må jeg dessverre si nei.

 

227kg er, som du sikkert vet, 500lb. Og for en kar på 100kg, så er dette farlig nært rekord. Dette er en vekt du kunne konkurrert med.

 

Til referanse, her er Yuri Belkin, en kar på ca. 100kg. Hans benk-press i denne konkurransen i fjor var 507lb, eller 229kg.

 

Dette er altså en kar som har trent nøyaktig for å kunne løfte så mye som mulig, i mange mange år, og prioritert dette over alt annet i livet. Og han klarer SÅ VIDT å løfte 227kg.

 

Som du sikkert ser, så kan dette målet virke uoverkommelig. Jeg tror dessverre du starter litt for sent i livet for et så høyt mål. Jeg vet det høres kynisk ut, men det jeg mener er at et slikt mål vil ta såpass mange år at du vil ha passert peaken før det blir reelt. (Og jeg er hakket eldre enn deg, så jeg sier ikke dette uten en klype selvinnsikt. :) )

Lenke til kommentar

Vil det være mulig for meg å trene meg opp til å ta 227kg i benkpress?

 

Jeg er en 28 år gammel mann, som ikke har trent siden militæret. Der trente jeg meg opp til å klare 65 kg 10 repetisjoner 3 sett, i benkpress. Jeg er nesten 2m høy og veier nesten 100 kg.

 

Dersom det er mulig. Hvor lang tid vil det ta, og hvor ofte må jeg trene?

Ja, det er fullt mulig - men på din høyde, trenger du selvsagt vesentlig mer kroppsvekt. Benkpress er en øvelse hvor de aller fleste blir vesentlig sterkere jo mer de veier. I tillegg får du noe kortere løftebane. Tidsaspekt? 7-10 år.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...