Gå til innhold

Beste instillinger for Asus-rutere?


Anbefalte innlegg

Jeg har tre Asus rutere i nettverket mitt. Vi har internett via radiosignal og ett uttak i veggen fra antenna på ett soverom i ene enden av huset hvor hovedruteren en Asus AC-87W koblet til. Neste ruter (RT-N66U)er plassert i midten av huset (samme etasje)under en trapp og er koblet med nettverkskabel til hovedruteren. Ruter nr 3 (AC 52U)er koblet til nr 2 med nettverkskabel og står i ett anneks 15-20m fra ruter nr 2.

I tillegg har vi en 4g ruter som brukes når det andre internettet er ustabilt. (Som skjer altfor ofte dessverre)

 

For å få maxet ut effekten av ruterne har jeg gjort følgende:

 

-> Satt ruterne til forskjellige kanaler hhv 1, 5, 9 og 13 (4g ruter)

-> Satt 1 til ruter og 2 og  3 til Aksesspunkt

-> Alle rutere har samme SSID og passord for sømløs overgang mellom de

-> Har satt alle rutere til trådløs modus: N only (Er dette lurt? Dette begrenser ikke noe i forhold til eventuelle AC-enheter?)

 

Har prøvd å sette ruterne høyere oppe i rommet og slikt, men ser ikke noe spesiell forskjell når jeg gjør dette.

 

Noe annet jeg bør tenke på for å få best mulig effekt av disse ruterne?

 

Ser at nettverkskortet i pcen jeg bruker mest på nett er ett Realtek RTL8723BE . Burde kanskje heller vurdere å kjøpe meg ett lite USB - nettverskort  som støtter 5ghz?

 

Var litt mer inne på nettverk da man koblet pcer sammen bare med kabler :p Nå er det alt for mye teknologier og standarder å holde styr på. Alt for mange enheter som skal kobles til hjemmenettverket.  Vanskelig å skjønne hvordan alt skal fungere best mulig sammen og aller mest hvorfor det ikke gjør det når det fjusker :o

 

 
Endret av Sissel B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endret også kanalbåndbredde til 40mhz, og da så jeg at hastigheten på nettverket øke fra rundt 50-70 mbps til rundt 135-150 mbps. Ser dog at etter dette så ligger liksom kanalene på disse nettverkene plutselig med to kanaler på disse wifi analyzerne . For eksempel 1+5, 5+9 eller 13+9. ? Hvorfor det? Og vil dette gjøre at nettene lettere kommer i konflikt med saker og ting?

Lenke til kommentar
Jeg har 3 Asus routere og en Asus repeater satt opp som følgende: Asus RT-AC87U er satt opp som AP (koblet med Cat7 kabel til ISP router). Asus RT-AC1200G+ (PC'ene er koblet til RT-AC1200G+) og Asus RT-N66U satt som Media bridge i tillegg til Asus RT-AC52 som forsterker signal til soverommet. RT-AC87U er hoved router med DHCP som gir IP-adresser til PC’er, men ikke til de andre routerne, de har fast IP-adresse. Ingen av «mine» routere har samme IP-adresse som ISP routeren, litt forskjell er det.

Jeg bruker 2,4 GHz med en SSID (xxxxxx_123) og en annen SSID (xxxxxx_123_5G) for 5 GHZ båndet, men begge har samme passord, og dette har funket konge i 2 – 3 år nå. Er det litt dårlig dekning på 5 GHz bytter routerne automatisk til 2,4 GHz.

 

Jeg husker ikke hvilken kanal jeg bruker, men det er en kanal hvor det ikke er andre routere som forstyrrer, mener det er kanal 13 for 2,4 Ghz. 5 GHz kjører på kanal 56.
Lenke til kommentar

 

Jeg har 3 Asus routere og en Asus repeater satt opp som følgende: Asus RT-AC87U er satt opp som AP (koblet med Cat7 kabel til ISP router). Asus RT-AC1200G+ (PC'ene er koblet til RT-AC1200G+) og Asus RT-N66U satt som Media bridge i tillegg til Asus RT-AC52 som forsterker signal til soverommet. RT-AC87U er hoved router med DHCP som gir IP-adresser til PC’er, men ikke til de andre routerne, de har fast IP-adresse. Ingen av «mine» routere har samme IP-adresse som ISP routeren, litt forskjell er det.
Jeg bruker 2,4 GHz med en SSID (xxxxxx_123) og en annen SSID (xxxxxx_123_5G) for 5 GHZ båndet, men begge har samme passord, og dette har funket konge i 2 – 3 år nå. Er det litt dårlig dekning på 5 GHz bytter routerne automatisk til 2,4 GHz.
 
Jeg husker ikke hvilken kanal jeg bruker, men det er en kanal hvor det ikke er andre routere som forstyrrer, mener det er kanal 13 for 2,4 Ghz. 5 GHz kjører på kanal 56.

 

 

Kjører du alle routere og repeatere på samme kanal altså? Jeg trodde de helst skulle være på hver sine kanaler?

Ellers så har vi bare en nabo som bor nært nok til at signalet skal kunne virke inn på vårt nettverk.

 

Oppsett av nettverk i vårt hus:

 

post-82494-0-87242300-1501604032_thumb.jpg

 

 

Asus -AC87U er hovedruter og gir ut IP-adresser til enhetene. De andre har ruterne har fast IP-adresse. Det har også NAS. De to andre ruterne er satt opp som Aksesspunkter.

 

De fleste enheter (utenom bærbar pc,som jeg har nylig installert nettverkskort som kom i pakke med Asus RTAC 52U ruter på, slik at den kan brukes på 5ghz nettverk) bruker 2.4 ghz nettverket

 

I tillegg har vi en Wii U og en Chromecast installert i 2.etasje på ett barnerom.

(Alle 3 chromecaster er 1.generasjon)

Endret av Sissel B
Lenke til kommentar

Ja, jeg har alle routere og repeateren på samme kanal. Det er mange andre 2,4 GHz routere (bor i blokk) i nabolaget, men ingen på kanal 13 som jeg bruker. 5 GHz er det ingen andre som har, som er «hoved» wifi’en som jeg bruker. Vi streamer ganske mye fra serveren til begge TV’ene, derfor har jeg satt opp RT-AC1200G+ og RT-N66U som Media bridge. Og som sagt, det funker konge.

 

post-179662-0-73272800-1501633293_thumb.jpg

 

Fra RT-AC1200G+ hvor PC’ene er tilkoblet oppnår jeg 250 – 300 Mbps når jeg prøver speedtest.net, så hastigheten er ikke noe å si på. Har også en skriver tilkoblet RT-AC1200G+ slik at vi kan skrive ut via wifi nettverket.
Mellom RT-N66U og RT-AC87U er hastigheten normalt 90 – 120 Mbps, varierer en del pga avstanden som er ca. 7-8 meter. 
 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...