Gå til innhold

Koble sammen flere trådløse routere?


Anbefalte innlegg

Jeg har oppgradert hovedrouteren min til en Asus RT-AC87U. Den gamle (Asus RT-N66U) har jeg koblet sammen med denne via en nettverkskabel til ett annet sted i huset. Og så en tredje (Asus AC-52U)  uti annekset via nettverkskabel fra denne.

Når jeg skal koble disse sammen så skal de kobles fra LAN-port på Hovedrouter til LAN-port på Router 2 (aksesspunkt 1) og så videre fra LAN-port på Router 2 til LAN port på Router 3 (Aksesspunkt 2) ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer. For å unngå dobbelt NAT må du slå av DHCP og routerfunksjonen på nr 2 og 3 (sette de i AP-mode, dersom det er et valg).

 

Ja både ruter 2 og 3 er satt i AP-mode. De har også fått IP-adresse som ligger utenfor DHCP-rangen til hovedruter. Men dette var kanskje ikke så viktig når de var satt i AP-mode?

I tillegg har jeg satt de 3 ruterne på forskjellige kanaler men med samme SSID.

Hvordan er det egentlig med statiske IP-adresser. Er det enkelte enheter som bør ha dette?

Og finnes det noen begrensninger på hvor mange samtidige tilkoblinger en slik ruter takler?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på å sette hovedruteren mer sentralt i huset. Og og å flytte ruter nr 2 opp i 2.etasje i stedet.Men for å slippe å strekke så mye nye kabler lurer jeg på; Kan man koble ruter nr 2 i en LAN-port på hovedruteren og ruter nr 3 i en annen LAN-port på denne hovedruteren? Nå er de koblet etter hverandre. Vil det gjøre noen forskjell funksjonsmessig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...