Gå til innhold

[Løst] Kun lagre Excel-dokument som "Excel Macro-Enabled Workbook" eller "Excel Macro-Enabled Template"


Anbefalte innlegg

Jeg har et Excel-dokument som inneholder makroer. Det er viktig at brukerne lagrer dokumentet med makroer etter at de har brukt det. De skal IKKE lagre over originaldokumentet men på eget område. Jeg har derfor lagret originaldokumentet som "Excel Macro-Enabled Template".

Jeg fant en VBA-kode som sikrer at dokumentet alltid blir lagret som "Excel Macro-Enabled Workbook" men problemer er at når jeg legger inn denne koden i originaldokumentet og lagrer dette får jeg ikke valgt "Excel Macro-Enabled Template". Jeg trenger derfor en måte å tvinge brukeren til å lagre i enten "Excel Macro-Enabled Workbook" eller "Excel Macro-Enabled Template".

Noen med en løsning?

VBA-koden for å lagre som kun "Excel Macro-Enabled Workbook" er som følger:
 

Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
     
    If Not SaveAsUI Then Exit Sub
     
    On Error GoTo ErrorHandler
     
    Cancel = True
         
    Dim FileName As String
    FileName = Application.GetSaveAsFilename(FileFilter:="Excel Macro-Enabled Workbook (*.xlsm), *.xlsm")
         
    If FileName = "False" Then Exit Sub
         
    Application.enableEvents = False
    ThisWorkbook.SaveAs FileName:=FileName, FileFormat:=xlOpenXMLWorkbookMacroEnabled
         
ErrorHandler:
    Application.enableEvents = True
End Sub
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant løsningen selv =)

Hvis jeg, før jeg legger inn koden, lagrer dokumentet som en template kan jeg trykke Ctrl+S for å lagre dokumentet med samme format etter at jeg legger inn koden. Dermed vil dokumentet lagres som en template med koden inkludert. Når brukeren åpner dokumentet på nytt vil "Save as" boksen alltid tvinge brukeren til å velge "Excel Macro-Enabled Workbook".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...