Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kun dumme robotklippere?


Anbefalte innlegg

Okei, jeg har nå litt mer informasjon, både positivt og negativt for Robomow.

 

Først det negative:

Det er en tyveri-funksjon i klipperen, som gjør at den piper høyt hvis den bli flyttet uten at man slår en 4 sifret kode. Greit nok. Men hva om jeg sier at programvaren som skal til for å lese av ALT på klipperen (også oppdatere firmware og kalibrere sensorer) kan fritt lastes ned fra Robomow sin FTP? Eneste man trenger en en PC og en USB-RS232 kabel, så får man resette fabrikkinnstillinger (så koden er 0000), eller man kan lese av koden i klartekst! Man kan også slå av hele tyveri-funksjonen.

Jeg har ikke GSM modul i min, men hvis man har det, så får man nok melding hvis den blir stjelt. Men denne kan også deaktiveres gjennom dette programmet. Uansett kan man jo bare slå koden, så vet ikke klipperen at den er stjelt. Det tar kanskje 10 sekunder å koble til og lese av koden hvis man vet hva man skal...

 

Så til det positive:

Programvaren for å gjøre alt selv med klipperen er fritt tilgjengelig på nett.  :grin2:  Det samme er alle firmware-versjonene. :dremel: Så i dag flashet jeg ny firmware på klipperen min selv ute i hagen. Dette skal felleskjøpet ha 1500kr for. Nå er klipperen smartere.

Når den nå nærmer seg kanten svinger den ganske enkelt unna, uten å stoppe. Den går også ca. 50% fortere. Den har en fuksjon for første klipp i sesongen, som kjører opp intensiteten, så den tar høyere gress. Du kan også sette induviduelle soner på pause.

 

Ikke spesielt vanskelig var noe av dette heller...

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Videoannonse
Annonse
On 7/20/2017 at 3:42 PM, Stianbl said:

Jeg stusser litt på at de robotgressklipperene jeg ser rundt om kun tilsynelatende kjører helt sikk-sakk og kjører rett frem til de støter på noe, snur seg ~40 grader, og fortsetter rett frem. Dette ser jo veldig lite effektivt ut, og er akkurat slik min robotstøvsuger til 250kr gjør. Og det fungerer dårlig.

Har du kjøpt robotklipper? Jeg har en Garedena R50 som kjører tilfeldig. Den gjør en fantastisk bra og stillegående jobb. Ingen spor, bortsett fra rett foran ladestasjonen, ca. 15 cm. Siden den kjører tilfeldig, "glemmer" den gjerne en tust her og der, men disse tustene er jo bare en halv, kanskje én millimeter høyere enn resten av plenen. Ingen ser dem med mindre klipperen har vært inaktiv lenge. Den stopper lett for pinnsvin og leker etc. Men hvis det er en unge ville den kanskje gli under sensoren. Har derfor satt opp klipperen til kun å klippe noen timer midt på dagen. Da er det pinnsvinfritt. Hvis du skal kjøpe, så pass på å kjøpe en klipper med såkelt Guide-kabel. Denne legges mellom soner hvis du har det, og gjør at klipperen finner "hjem" uten å måtte følge grensekabelen. Jeg er som du forstår veldig fornøyd med tilfeldig klipping. Tilfeldig støvsuging derimot er jeg ikke tilhenger av. Da måtte i så fall støvsugeren jobbe kun når jeg ikke er hjemme. Det er umulig å få en støvsuger til å være like lydsvak som en gressklipper. Mange støvsugere kartlegger rommet, og er systematiske. De lager ikke spor i gulvet, slik en systematisk robotklipper til dels ville gjort i plenen. Lykke til, alle som vil ha robotklipper! Anbefales på det varmeste hvis du ikke har for kupert eller bratt plen. ? 

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet som Husqvarna robotselger.  Produsenten sa at dem ikke kjører random, det ser bare sånn ut. Grunnen til det rare mønsteret er at plenen blir finere av det. How? Ikke sikker. Men iallefall Husqvarna merker hvor graset vokser raskest til tider, så roboten vil da klippe det området mer osv. I tillegg så vil robot lære seg hvordan plenen ser ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...