Gå til innhold

På 50 sekunder klarer de å lure til seg nøkkelen på krypteringen som skal være «umulig» å knekke


Anbefalte innlegg

 

 

du kan med andre ord ikke sende passord i klartekst på ditt trådløse intranett.

 

Om du sender passord i klartekst på et trådløst internett kan alle få tak i det, uten å benytte noe spesielt utstyr.

 

Eh, nei? For å fange opp et passord på et WPA-beskyttet nett må du fortsatt ha tilgang til passfrasen til nettet.

 

 

<kverulere>Da er det strengt tatt ikke sendt i klartekst</kverulere>, men jeg ser at jeg missforstod det du skrev. Så beklager :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er tydeligvis nok et RFI/EMC relatert angrep.

 

Hva disse nederlenderne gjør er å lytte etter den _ufrivillige_ radiostøyen aksesspunktet gir fra seg som følge av variasjoner i strømtrekk for CPU når den anvender AES-256 nøklene til dekryptering. Altså i CPU og ut mot lokalt minne. Loopantennen plukker mye godt opp endringer i magnetfeltet, altså H-feltet.

 

Uten at jeg orker finne referansen nå så har der vært eksempler på slike angrep ved å lytte etter viftestøyen(!) fra PSU for å dedusere hva for nøkkel som går gjennom dekrypteringsalgoritmen på CPU. Viftestøyen endrer seg som følge av ulik belastning.

 

Dette er ledd i den evige kampen for å angripe såkalte "airgap'ed" datamaskiner. Svaret på slikt er å legge i ekstra, sant tilfeldige og tunge beregninger i (de-)krypteringsrutinene.

 

For mikrokontrollere med dedikert, innebygget maskinvare for (de-)kryptering er nødvendigvis denne 'randomiseringen' implementert i samme maskinvaren. Aksesspunktet disse nederlenderne benytter må derfor nødvendigvis enten gjøre dekrypteringen i programvare eller på maskinvare som helt mangler slik 'randomisering.' Dette er i alle tilfelle kjente svakheter, så skam på fabrikanten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...