Gå til innhold

Uber ga opp i Danmark, men utvikleravdelingen gir full gass


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Nei. Det vi diskuterer er jo om Uber er en god ting eller ikke. At Uber er ulovlig er ikke ensbetydende med at den er dårlig. 

At Uber opererer er ulovlig er vel litt omdiskutert i og med at Oslo tingrett faktisk frikjente en sjåfør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Kan du ikke gi mere underholdning med å fortelle hva det er som er så fremtidsrettet med pirat-taxi?

Tja pirat-taxi kan jo være kult:

  1. Man får et kult svart flagg med hodeskalle på.
  2. Man kan ferdes på de syv hav.
  3. Man kan grave opp gullskatter.
  4. Man kan spise saltmat og sjømat.

Hva Uber, Trip, etc angår:

  1. Det er billig.
  2. Det er effektivt.
  3. Det er kundevennlig.
  4. Det er miljøvennlig.
Lenke til kommentar

Jeg simpelthen kan ikke skjønne at noen som lever av å tilby pirattaxi i Norge enda er på frifot og at man kun går etter sjåførene deres. Ville de ogå klart komme unna med å lansere en tjeneste for å selge smuglersprit eller narkotika via en app?

 

La oss gå med rumpa inn i fremtiden. Om 15 år er taxibransjen borte. Mark my words!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

La oss gå med rumpa inn i fremtiden. Om 15 år er taxibransjen borte. Mark my words!

Jeg har et bedre forslag: taxibransjen kan gå med rumpa inn i fremtiden så kan resten av oss kjøre med Uber :)

Lenke til kommentar

 

 

Det er jo du som lever i steinalderen og som enda ikke har forstått av vi har lover og regler i Norge. 

 

 

Du er så søt når du kommer med stråmennene dine   ;)

 

Uber er fremtiden. Du er som gjøkene som demonstrerte mot farge-TV.

 

 

Uber er bare en overgang. Om 15 år er alle taxier/busser automatiserte.

Lenke til kommentar

 

La oss gå med rumpa inn i fremtiden. Om 15 år er taxibransjen borte. Mark my words!

Jeg har et bedre forslag: taxibransjen kan gå med rumpa inn i fremtiden så kan resten av oss kjøre med Uber :)

 

 

Jeg bruker kun Uber når jeg er ute og reiser. Det er overlegent alt annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg bruker kun Uber når jeg er ute og reiser. Det er overlegent alt annet. 

Ditto. Det er helt overlegent vanlig taxi. Spesielt når man er på nye plasser hvor man ikke er så kjent, da er det greit å bare kunne finne frem app'en og trykke på "hent meg" knappen.

Lenke til kommentar

Grimnir, you know your fallacies ;)

 

Jeg bruker også bare Uber. Er SÅ mye bedre. Du slipper å ringe, du slipper å snakke med sjåføren hvis du ikke vil, og det er billigere. Du kan til og med se rating på sjåføren. Kommer aldri til å sette meg inni en taxi igjen med mindre jeg må. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Grimnir, you know your fallacies ;)

Må det her inne på forumet. Er ikke noe vits å svare på "argumenter" som ikke er noe annet enn personangrep, flytting av målpost, red herrings, osv.   :)

 

Jeg bruker også bare Uber. Er SÅ mye bedre. Du slipper å ringe, du slipper å snakke med sjåføren hvis du ikke vil, og det er billigere. Du kan til og med se rating på sjåføren. Kommer aldri til å sette meg inni en taxi igjen med mindre jeg må.

Jeg har godt over 100 turer med Uber, og har utelukkende positive erfaringer: rene biler, hyggelige og kompetente sjåfører (opplever faktisk å få vannflaske og snacks), effektvitet, brukervennlighet og rimelig pris. Dagens taxibransje kan ta seg en bolle mens de sitter der og bruker 80% av tiden sin på holdeplass og lurer på hvorfor ingen vil betale 600-700 kroner for en 15 minutters taxitur.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Skal man fly et passasjerfly må man i tillegg til flysertifikat sertifiseres for den flytypen man skal bruke og det kreves et minimum med flytimer. Man har antagelig hatt lignende tanker bak den "doble" sertifiseringen av noen som skal være yrkessjåfør. Og det er loven og ikke jeg som gjør denne "sidestillingen".

 

Dette er ikke det samme som et løyve. Dette blir sammenlignbart med de forskjellige klassene på førerkortet.

 

Det kreves ikke annet enn sertifikat av piloter, men flyselskapene må få en Driftstilatelse/Aircraft Operators Certificat av Luftfartstilsynet. For å få den må de tilfredsstille en rekke krav, med blant annet et godt regelverk rundt sikkerhet, forsikringer og slikt. Kanskje en lignende løsning burde tatt over for dagens drosjeløyver? Alle får løyver så lenge de tilfredsstiller noen grunnleggende krav til sikkerhet for persontransport.  

 

 

 

robertaas har ingen argumenter.

At tjenesten er ulovelig er jo et godt argument.

 

 

Nei. Det vi diskuterer er jo om Uber er en god ting eller ikke. At Uber er ulovlig er ikke ensbetydende med at den er dårlig.

 

Er helt enig i at selv om Uber pr dags dato er ulovelig, så er det ikke nødvendigvis en dårlig tjeneste.

Så la oss prøve å skille de to diskusjonene fra hverandre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

Innlegg skal holdes i en høflig og saklig tone, og på ingen måter inneholde personangrep. 15+ innlegg er fjernet fra tråden. Vær klar over at skriver man lange innlegg og legger til et lite avsnitt med personangrep, blir hele innlegget fjernet. Svar og kommentarer på innlegg som inneholder brudd på reglene er også fjernet.

 

Jeg forventer at man diskuterer skikkelig fra nå av. Poster man flere brudd på forumets retningslinjer fra nå av, kan man forvente seg en kortere ferie fra forumet som premie!

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres videre i tråden. Reaksjoner på moderering kan sendes til meg på Personlig Melding(PM).

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Danske taxapriser:

Starttakst: 24-50 kr.

Km takst: 15-19 kr.

Litt rimeligere enn norske priser ser det ut som. Men om prisene er konkurransedyktige, hvorfor kjemper da taxibransjen i Danmark sånn i mot?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Er helt enig i at selv om Uber pr dags dato er ulovelig, så er det ikke nødvendigvis en dårlig tjeneste.

Så la oss prøve å skille de to diskusjonene fra hverandre.

Nja, Oslo tingrett har jo sagt følgende

 

«Ved bruk av Uber tilbys persontransport mot vederlag til eventuelle kunder via en mobilapplikasjon. Påloggede Ubersjåfører gjør seg tilgjengelig for kunder som ønsker transport. Tilbudet om persontransport mot vederlag er dermed ikke rettet mot publikum på offentlig sted. Forholdet rammes således ikke av loven slik den naturlig må forstås»

 

Artikkelen sier også følgende: Oslo tingrett skriver i dommen at tjenesten UberPop ikke nødvendigvis er lovlig selv om sjåføren ble frifunnet.

 

Selvfølgelig er taxibransjen ute og "gråter for sin syke mor":

Kristin Male i Norges Taxiforbund reagerer kraftig på dommen.

- Den er uforståelig og meningsløs. Vi mener det er åpenbart at tjenesten tilbys på offentlig sted og til allmennheten. Appen markedsføres aktivt, og er i følge Uber selv lastet ned av 10.000 brukere i Oslo-området. Vi forstår ikke hvordan en domstol kan tolke loven på denne måten, sier hun .

Hun er ikke enig med tingretten sin dom, noe som vel ikke er spesielt rart med tanke på hvem hun representerer. At 10.000 brukere har lastet ned Uber-appen viser jo bare hvor stor etterspørsel det er etter den type tjeneste som Uber tilbyr, en tjeneste som taxinæringen aktivt motarbeider. Det er ikke bare aktører som Uber at taxinæringen motarbeider heller. Hver gang bystyret i Oslo har forsøkt å øke antall løyver, da har det medført massive protester fra taxinæringen i form av stor lobbyvirksomhet og protestaksjoner der taxiene kjører forbi rådhuset og tuter.

 

— Hvis den skulle bli stående, er i realiteten hele Yrkestransportloven satt ut av spill, med store konsekvenser for drosjenæringen og ikke minst kundene i hele landet, fortsetter Male.

Konsekvensene for kundene er at de får en rimeligere og mer kundevennlig tjeneste. Konsekvensene for drosjenæringen er at de enten må omstille seg eller forsvinne.

 

Hun mener det er et stort problem for næringen at piratvirksomhet på denne måten legitimeres, og får fortsette til det foreligger en rettskraftig dom.

At man gir Uber merkelappen "pirat" er kun et forsøk på å svartmaling.

 

— Det er en alvorlig situasjon for næringen, men også for samfunnet hvis ulovlig og svart arbeid kan konkurrere ut lovlig virksomhet med et pålagt samfunnsansvar, sier Male.

Her trekker hun frem "samfunnsansvar" kortet, på samme måte som Atle Hagtun og andre representanter for taxinæringen ofte gjør. Men si meg Kristin Male: Hvor er samfunnsansvaret til taxinæringen når prisene har doblet seg på et fåtall år samtidig som dødtiden har gått opp? Det er kun i monopolbransjer at man kan sette prisene opp i takt med sviktende kundegrunnlag, men dette er Kristin Male tydeligvis ikke villig til å ta innover seg.

 

Det er viktig å husk hva Kristin Male er: en lobbyist som kjemper for sin egen næring. Det er en ærlig nok sak at hun kjemper for at taxinæringen skal beholde det konkurransefortrinnet de har hatt så lenge, men hun trenger ikke bruke vikariende argumenter som "samfunnsanvar" eller at hun er opptatt av kundene. Hun er opptatt av en ting: opprettholdelse av status quo.

 

EDIT: Elles er det verdt å nevne at ESA mener at det norske løyvesytemet er til hinder for fri konkurranse.

 

Selskapet håper nå at det skal ansett som lovlig i det reviderte taxiregelverket, ikke minst på grunn av press fra Eftas overvåkingsorgan ESA, som krever at Norge endrer løyvesystemet for persontransport. ESA mener dagens ordning er til hindrer for fri konkurranse.

Noe som jo er helt riktig observert: man har ikke fri konkurranse så lenge politikerne skal sette grenser på hvem som skal kunne kjøre taxi.

 

Og "Uber betaler ikke skatt" argumentet kan man ihvertfall snart legge helt dødt:

Uber foreslår nå automatisk innrapportering av sjåførenes inntekt til skattemyndighetene. Selskapet vil også inngå avtaler med organisasjoner som tilbyr pensjons -og forsikringsordninger for sjåførene. I tillegg ønsker selskapet at sjåførene skal få tildelt kjøreseddel.

 

 

Så da får man håpe at norske myndigheter (og også danske myndigheter) tar dette innover seg.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Litt rimeligere enn norske priser ser det ut som. Men om prisene er konkurransedyktige, hvorfor kjemper da taxibransjen i Danmark sånn i mot?

 

Taxabranchen kæmper for, at Uber overholder loven om erhvervsmæssig personbefordring, da det ellers er ulige konkurrence.

Taxaloven er blevet liberaliseret i år for at gøre det nemmere for eksempelvis Uber at komme ind på markedet.

 

Hovedpunkterne i den nye taxalov kan ses her:

http://www.altinget.dk/artikel/overblik-saadan-bliver-taxiloven-aendret

Lenke til kommentar

At man gir Uber merkelappen "pirat" er kun et forsøk på å svartmaling.

Så da får man håpe at norske myndigheter (og også danske myndigheter) tar dette innover seg.

 

I Danmark handlede det om, Uber kørsel var piratkørsel eller samkørsel.

https://gomore.no/ er f.eks. samkørsel, hvilket er lovligt.

 

Byretten og landsretten har i Danmark slået fast, at det var ulovligt, når private via Uber tjente penge på at fragte passagerer rundt.

Foreløbigt har 50 Uber chauffører fået bøder på mellem 3.000 og 6.000 kroner.

Derudover har Skat i Danmark via Holland fået oplysninger om 2.000 andre chauffører.

Der kører 5 prøvesager nu på baggrund af disse skatte oplysninger fra Holland.

Bliver de dømt for piratkørsel, vil anklagemyndigheden sende bøder til alle 2.000 chauffører, som kan løbe op i mere end 50 mio. kr samlet set.

Firmaet Uber risikerer bøder i milliardklassen for medvirken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

<Snip>

I Danmark så har vel myndighetene satt krav til å de som vil kjøre for Uber må installere taksameter, noe som vil fjerne hele grunnlaget for den forretningsmodellen Uber benytter seg av. Det er et de-facto forbud. Taxibransjen i Danmark vil, i likhet med taxibransjen i Norge, ha konkurranse på sine vilkår; ikke på like vilkår. Veldig vesentlig forskjell.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Nu er det ikke taxibranchen, som laver lovene. De personer eller firmaer, som vil køre taxi, skal overholde lovgivningen. Det er vel ikke mere anderledes end med færdselsloven.

 

Man har netop liberaliseret taxiloven, så det er nemmere for nye aktører at komme ind på markedet, som vil køre taxi via et firma som for eksempel Uber.

Der skal stadig installeres sædefølere, videoovervågning og taxameter i din Uber bil, men det er jo en investering i din forretning, som kan trækkes fra i dit firmaregnskab.

 

Uber siger jo også, man skal overholde lovene. Problemet var, at i Danmark mente Uber ikke, at de kørte taxi, men i stedet samkørsel og prøvede derved at undgå at overholde lovene om erhvervsmæssig personbefordring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nu er det ikke taxibranchen, som laver lovene. De personer eller firmaer, som vil køre taxi, skal overholde lovgivningen. Det er vel ikke mere anderledes end med færdselsloven.

Nei, men taxibransjen i Danmark bedriver med stortstilt lobbyvirksomhet mot politikerne på samme måte som her i Norge.

 

Man har netop liberaliseret taxiloven, så det er nemmere for nye aktører at komme ind på markedet, som vil køre taxi via et firma som for eksempel Uber.

Der skal stadig installeres sædefølere, videoovervågning og taxameter i din Uber bil, men det er jo en investering i din forretning, som kan trækkes fra i dit firmaregnskab.

At man skal måtte ha setefølere, videoovervåkning og taxameter er et de-facto forbud mot Uber og liknende aktører; rett og slett fordi at Uber har en helt annen forretningsmodell en tradisjonelle taxier. Ideen med Uber er at privatsjåfører skal kunne bedrive persontransport kun ved å laste ned en app, noe som kravet om taksameter etc fullstendig saboterer.

 

Uber siger jo også, man skal overholde lovene. Problemet var, at i Danmark mente Uber ikke, at de kørte taxi, men i stedet samkørsel og prøvede derved at undgå at overholde lovene om erhvervsmæssig personbefordring.

Problemet er at lovene ikke henger med den teknologiske utviklingen. Man trenger ikke taksameter, videokamera og alt mulig annet for å bedrive persontransport mot betaling. Alle disse kravene er nok noe som taxibransjen har bedrivet storstilt lobbyvirksomhet for å få gjennom.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...