Gå til innhold

Telia utvider dekningen på 3G900


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

 

Takk for reisetips. Neste Harrytur går via RV 21.

Kjør i ring rundt Rakkestad da, de er gale oppi der.

Det vet Telia. Det er derfor de legger testslukking av 3G dit.
Lenke til kommentar

 

 

Merkelig prioritering fremfor å holde seg til 4G-utbygging i størst mulig grad.

Såvidt jeg kan se blir 3G900 lagt til siter som allerede har 2G900, 3G2100 og 4G800/1800/2600 dvs allerede fullt utbygd. Dessuten har Telia begynt å bygge litt 3G2100 noen steder også.

 

 

 

Et scenario kan være at Telia bygger ut 3G2100 på eksisterende baser hvor det foreløpig ikke er tilstrekkelig infrastruktur.  4G krever gigabit linker mot basestasjonen.  En 4G basestasjon med 3 sektorer og 4G på 800/1800/2600 krever i teorien 3x3x150 mbps = 1350 mbps (eller 1,35 gbps) uplink for å dekke teoretisk kapasitet.  I praksis tror jeg de benytter 1 gbps linker.   Dersom det bare er 100 mbps tilgjengelig til basen så fungerer 3G900/3G2100 som en grei midlertidig løsning sammenlignet med 2G.  Jeg vet om flere steder i Rogaland hvor de fortsatt venter på fiberen som er nødvendig for å aktivere allerede installert 4G utstyr på Telia sine basestasjoner. 

 

Er du sikker på at det ikke finnes 4G siter med radiolink?

Lenke til kommentar

Selfølgelig finnes det massevis med 4G, 4G+ og 4G++ siter med radiolink! Skal du ha 4G++ på tre sektorer fra to opperatører så krever det selfølgelig ganske mange radiolinjer :) Vi har en her som har 6 linker som ikke har 4G+ enda - men det er vel i forberedelse att den har fått flere, for det kommer 4G+ snart. 

 

Her ser du f. eks. ett selskap som leverer 10GBps

 

http://www.microwave-link.com/e-band/10gbps-mmw-links-installed-middle-east/

Endret av matteogold
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selfølgelig finnes det massevis med 4G, 4G+ og 4G++ siter med radiolink! Skal du ha 4G++ på tre sektorer fra to opperatører så krever det selfølgelig ganske mange radiolinjer :) Vi har en her som har 6 linker som ikke har 4G+ enda - men det er vel i forberedelse att den har fått flere, for det kommer 4G+ snart. 

 

Her ser du f. eks. ett selskap som leverer 10GBps

 

http://www.microwave-link.com/e-band/10gbps-mmw-links-installed-middle-east/

Liten digresjon, men tenk om alle DAB-pengene hadde blitt brukt til å bygge ut skikkelig arealdekning på 4G..

Lenke til kommentar

 

 

 

Merkelig prioritering fremfor å holde seg til 4G-utbygging i størst mulig grad.

Såvidt jeg kan se blir 3G900 lagt til siter som allerede har 2G900, 3G2100 og 4G800/1800/2600 dvs allerede fullt utbygd. Dessuten har Telia begynt å bygge litt 3G2100 noen steder også.

Et scenario kan være at Telia bygger ut 3G2100 på eksisterende baser hvor det foreløpig ikke er tilstrekkelig infrastruktur. 4G krever gigabit linker mot basestasjonen. En 4G basestasjon med 3 sektorer og 4G på 800/1800/2600 krever i teorien 3x3x150 mbps = 1350 mbps (eller 1,35 gbps) uplink for å dekke teoretisk kapasitet. I praksis tror jeg de benytter 1 gbps linker. Dersom det bare er 100 mbps tilgjengelig til basen så fungerer 3G900/3G2100 som en grei midlertidig løsning sammenlignet med 2G. Jeg vet om flere steder i Rogaland hvor de fortsatt venter på fiberen som er nødvendig for å aktivere allerede installert 4G utstyr på Telia sine basestasjoner.

Er du sikker på at det ikke finnes 4G siter med radiolink?

Telia (Netcom) har alltid vært flittige brukere av radiolinjer for å minimere kostnadene til linjeleie. Men radiolinjer krever fri sikt, og da til en sender som har fiber. Kan være at de du nevner ikke har fri sikt og derfor må fiber strekkes helt frem. Her i Østfold bruker Telia mye radiolinjer, også på 4G. Endret av mlan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...