Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bor og jobber I utlandet uten å ha meldt flytting


apekjeksen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skjønner ikke helt omfanget av hva jeg har rotet meg opp i men håper egentlig at noen kan forklare meg hva som vil skje og at det sannsynligvis ikke er så ille som jeg frykter..

 

 

Jeg flyttet til England i 2012 for å studere. Etter studiene (2013) fikk jeg meg ett "internship" i 6 måneder (ubetalt jobb) før jeg ble ansatt i firmaet. Jeg ble boende og har vært i fast jobb siden den gang. Nå, 5 år senere er jeg fyllt 30 og tenkte jeg skulle planlegge for å kjøpe leilighet.

 

Jeg kikket tilfeldigvis innom skattedirektoratet sine sider og la merke at jeg er merket som "Bor i norge". Jeg prøvde å endre dette en gang for lenge siden, men det lot seg ikke gjøre av en grunn jeg ikke husker.. Deretter gikk det i glemmeboka. Jeg har selvsagt skattet til england mens jeg bor her, men slik jeg forstår det nå er reglene at man skatter til norge i X antall år først..

 

Jeg er redd for at jeg vil få store økonomiske vansker av å melde flytting først nå.. Trenger tips og råd før jeg ringer skatte etaten i morgen. Hva vil skje?

Endret av apekjeksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg skjønner ikke helt omfanget av hva jeg har rotet meg opp i men håper egentlig at noen kan forklare meg hva som vil skje og at det sannsynligvis ikke er så ille som jeg frykter..

 

 

Jeg flyttet til England i 2012 for å studere. Etter studiene (2013) fikk jeg meg ett "internship" i 6 måneder (ubetalt jobb) før jeg ble ansatt i firmaet. Jeg ble boende og har vært i fast jobb siden den gang. Nå, 5 år senere er jeg fyllt 30 og tenkte jeg skulle planlegge for å kjøpe leilighet.

 

Jeg kikket tilfeldigvis innom skattedirektoratet sine sider og la merke at jeg er merket som "Bor i norge". Jeg prøvde å endre dette en gang for lenge siden, men det lot seg ikke gjøre av en grunn jeg ikke husker.. Deretter gikk det i glemmeboka. Jeg har selvsagt skattet til england mens jeg bor her, men slik jeg forstår det nå er reglene at man skatter til norge i X antall år først..

 

Jeg er redd for at jeg vil få store økonomiske vansker av å melde flytting først nå.. Trenger tips og råd før jeg ringer skatte etaten i morgen. Hva vil skje?

Trolig intet, men jeg vil anbefale deg å flytte tråden til juss-seksjonen, og fårhåpentlig kommer Krikkert inne med noen observasjoner.

 

Ikke ring før du har fått noen orientering.

 

PS. Har lignende situasjon, som nå har vart over 20år så ingen hastverk med å gjøre noe.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Hei! Jeg skjønner ikke helt omfanget av hva jeg har rotet meg opp i men håper egentlig at noen kan forklare meg hva som vil skje og at det sannsynligvis ikke er så ille som jeg frykter..

 

 

Jeg flyttet til England i 2012 for å studere. Etter studiene (2013) fikk jeg meg ett "internship" i 6 måneder (ubetalt jobb) før jeg ble ansatt i firmaet. Jeg ble boende og har vært i fast jobb siden den gang. Nå, 5 år senere er jeg fyllt 30 og tenkte jeg skulle planlegge for å kjøpe leilighet.

 

Jeg kikket tilfeldigvis innom skattedirektoratet sine sider og la merke at jeg er merket som "Bor i norge". Jeg prøvde å endre dette en gang for lenge siden, men det lot seg ikke gjøre av en grunn jeg ikke husker.. Deretter gikk det i glemmeboka. Jeg har selvsagt skattet til england mens jeg bor her, men slik jeg forstår det nå er reglene at man skatter til norge i X antall år først..

 

Jeg er redd for at jeg vil få store økonomiske vansker av å melde flytting først nå.. Trenger tips og råd før jeg ringer skatte etaten i morgen. Hva vil skje?

Trolig intet, men jeg vil anbefale deg å flytte tråden til juss-seksjonen, og fårhåpentlig kommer Krikkert inne med noen observasjoner.

 

Ikke ring før du har fått noen orientering.

 

PS. Har lignende situasjon, som nå har vart over 20år så ingen hastverk med å gjøre noe.

 

 

Takk for svar. Har fått tråden flyttet og venter nå bare på flere svar. Godt å høre at jeg ikke er den eneste.

Lenke til kommentar

Årsaken til at du ikke fikk lov til å melde utvandring er fordi studenter i utlandet ikke får lov til å melde utvandring (studier anses som midlertidig opphold).

 

Norges skatteavtale med England innebærer at så lenge du ikke har andre inntekter enn lønnsinntekt skal du utelukkende skatte til England. Norge kan ikke beskatte din britiske lønnsinntekt når du er bosatt i England.

 

Formueskatt kan kun ilegges person bosatt i staten, med unntak av formueskatt for fast eiendom som kan ilegges av staten eiendommen ligger i.

 

Disse reglene går foran Norges regler om å beskatte inntekt etter utvandring.

 

Jeg kan vanskelig se for meg noen økonomiske vanskeligheter du skulle få av å melde utvandring nå.

Lenke til kommentar

Årsaken til at du ikke fikk lov til å melde utvandring er fordi studenter i utlandet ikke får lov til å melde utvandring (studier anses som midlertidig opphold).

 

Norges skatteavtale med England innebærer at så lenge du ikke har andre inntekter enn lønnsinntekt skal du utelukkende skatte til England. Norge kan ikke beskatte din britiske lønnsinntekt når du er bosatt i England.

 

Formueskatt kan kun ilegges person bosatt i staten, med unntak av formueskatt for fast eiendom som kan ilegges av staten eiendommen ligger i.

 

Disse reglene går foran Norges regler om å beskatte inntekt etter utvandring.

 

Jeg kan vanskelig se for meg noen økonomiske vanskeligheter du skulle få av å melde utvandring nå.

 

Hei Krikkert,

 

Det du skriver er veldig betryggende, men jeg har også funnet andre kilder (dog noe utdaterte) som påstår annet her: http://www.dn.no/talent/2012/12/28/slik-unngar-du-utenlandstabbene

 

  • Du skal i utgangspunktet skatte av inntekt og formue til Norge i utflyttingsåret pluss tre år til.
  • Du må melde flytting utenfor Norden innen seks måneder etter utflytting

Hadde satt pris på flere svar!

 

ps: Bare så det er sagt er jeg klar til å gjøre opp for meg, men jeg vil vite mest mulig før jeg eventuelt får en smell slik at jeg kan spare opp først.

Endret av apekjeksen
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg hadde en lignende situasjon for noen år siden, men mye kortere tid. Jeg jobbet litt over 6 mnd i England og skattet til England. Da jeg kom hjem fant jeg ut at dette var delvis feil. Jeg skulle ha skattet i alle fall trygdeavgiften til Norge (tror jeg det var). Fikk i alle fall hjelp av skattekontoret for utenlandssaker med å kreve tilbake det jeg hadde betalt for mye til England, og betalte til Norge. Endte til slutt greit ut av det  :)

Lenke til kommentar

Hei Krikkert,

 

Det du skriver er veldig betryggende, men jeg har også funnet andre kilder (dog noe utdaterte) som påstår annet her: http://www.dn.no/talent/2012/12/28/slik-unngar-du-utenlandstabbene

DNs artikkel tar ikke hensyn til skatteavtaler.

 

Det er riktig at du skal melde fra før utvandring hvis du planlegger et utenlandsopphold på mer enn seks måneder eller planlegger bosetting i utlandet. Det er hypotetisk sett straffbart (med bøter, folkeregisterloven § 16) å unnlate å gjøre dette, men jeg har aldri hverken sett eller hørt om at noen blir straffet etter denne bestemmelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...