Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier som bråker

kom_igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en kjellerleilighet, og har ved flere anledninger måttet be utleier legge fra seg verktøyet. Klokken er straks midnatt og han fant ut at han skulle bygge et møbel fra IKEA. Dvs hamring.

Jeg finner ikke noe konkret i norsk lov som tillater dette, og lurte på om dere kunne hjelpe meg.

For ordens skyld bor jeg i et lite boligfelt med 7 hus, og jeg er den eneste som legger merke til det. Dersom det ender med at jeg må ringe politiet, vil det komme tilbake på meg, og det ønsker jeg ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Straffeloven §181: 

Ordensforstyrrelse

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer
a) den alminnelige fred og orden,
b) lovlig ferdsel,
c) omgivelsenes nattero, eller
d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg.

På samme måte straffes den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre.

Vanlig vurdering av nattero er mellom 23 og 06

Skrevet

Straffeloven §181: 

Ordensforstyrrelse

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer

a) den alminnelige fred og orden,

b) lovlig ferdsel,

c) omgivelsenes nattero, eller

d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg.

På samme måte straffes den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre.

Vanlig vurdering av nattero er mellom 23 og 06

Jeg tror kanskje husleieloven er mer passende siden trådstarter ikke vil kontakte politiet.

§ 5-2.Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Du må snakke med utleier, enkelt og greit. Det er ikke sikkert han er klar over at ting høres godt ned til deg engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...