Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Oppgave: Løs Integralet:
Integral( (x2+x-1) / (x2-x) )

 

Dersom man kun løser denne oppgaven vha. delbrøksoppspalting vil man miste en av løsningene.

Jeg fikk: ln|x| + ln|x-1| + C

 

Dersom man utfører polynomdivisjon først, for deretter å bruke delbrøksoppspalting vil man få det riktige svaret: x + ln|x| + ln|x-1| + C

 

 

Jeg lurer på om noen luringer her har en forklaring på hvorfor det er slik at denne feilen oppstår, og hvordan man kan oppdage at man er nødt til å utføre en polynomdivisjon først.

Tusen takk for svar på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er vel at man ikke kan føre delbrøkoppslatning siden telleren er samme grad som nevneren (begge har x^2 og x. Dersom man skal bruke delbrøkspaltning må telleren ha lavere grad enn neveren. 

Dvs: sjekk alltid graden av den respektive telleren og nevneren :)

 

 

Dessuten er det lurt å sjekke om delbrøkoppspaltningen i det hele tatt gir mening

 

x^2+x-1/(x^2-x) er ikke lik A/x+B/(x-1)=1/x+1/(x-1)

Endret av Gluestick
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan også gjøres via varabelskifte:

 

(x^2+x-1)/(x^2-x)=(x^2-x)/(x^2-x)+(2x-1)/(x^2-x)=1+(2x-1)/(x^2-x)

int(1+(2x-1)/(x^2-x))dx=x+int 1/u du=x+ln|x^2-x|+C, med u=x^2-x og u'=2x-1

 

Gjør du delbrøksoppspaltningen riktig får du også et ledd 1, men av en eller annen grunn hopper man glatt over dette i lærebøker i R2. Jeg tipper, uten å ha satt meg dypt inn i dette, at det konstantleddet dukker opp nettopp fordi de to polynomene er av samme grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er også mulig via delbrøksoppspaltning uten å sette inn et førsteordens ledd i teller, men da må først gjøre et triks for å en lavere grad i teller enn nevner. Trikset er og ta pluss/minus det samme slik at det netto blir null, og dermed ikke påvirker verdien til brøken. Legger til og trekker fra 2x for å kunne forkorte deler av brøken. Man kan så utføre delbrøksoppspaltning på vanlig måte med den resterende brøken.

 

p><p>\frac{x^2+x+1}{x^2-x} &= \frac{x^{2}+x+1 +2x - 2x}{x^{2}-x} \\<br>&= \frac{x^{2}- x + 1 +2x}{x^{2}-x} \\<br>&= \frac{x^{2}-x}{x^{2}-x} + \frac{2x-1}{x^{2}-x} \\<br>&= 1 + \frac{2x-1}{x^{2}-x} \\<br>&= 1 + \frac{A}{x} + \frac{B}{x-1} \\<br>&= 1 + \frac{1}{x} + \frac{1}{x-1} \\<br>\end{align*}

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...