Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EL-Bil på vinteren


Anbefalte innlegg

Hei hei :)

 

Jeg tenker på å kjøpe meg en elbil som jeg kan kjøre til og fra jobb.

Men det er slikt at vi ikke alltid får ladet på jobb og jeg har få ladestasjoner på vei til og fra jobb.

Jeg har rundt 49Km en vei dvs 98Km begge veier.

 

Jeg tenker på enten en KIA soul eller en E-Golf.

Det jeg frykter er å ikke nå hjem på vinteren når det er 5 til 20 minus ute.

 

Er det noen her som har erfaringer med en av disse bilene på vinteren og kan fortelle meg hva den faktiske rekkevidden på disse bilene er på denne årstiden?

Jeg har det er kun landevei med 80-90 sone, lite kø og noen lange slake bakker.

 

Takker på forhånd for alle svar.

 

\NatuRal

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var på nippet til å gå for en Soul selv, men jeg hadde nær 90 km hver vei og samme laddesituasjon som deg. Jeg kom frem til at 100-120 kilometer ville være et fornuftig estimat for minste rekkevidde på Soul vinterstid, så jeg ville neppe bekymret meg veldig i din situasjon. Om jeg hadde sett at det kunne holde hardt de kaldeste dagene hadde jeg heller kjøpt et aggregat og hatt med (eller på jobben) for å føle meg bedre.

Lenke til kommentar

Jeg har erfaring med 24 kWh Leaf og hadde fått litt rekkeviddeangst med 90 km/t i 20 minus og snødekke. Kjøre komando uten varmeapparat hjelper fint lite og gir bare noen få kilometer ekstra. En 30 kWh Leaf hadde klart dette. 

 

Det som man merker serlig med elbil er at forbruket går i taket med økt hastighet. Så i stedet for å dra i gang et aggregat 10 km hjemmefra, er det bedre å redusere hastigheten. 

 

En 35,8 kWh Golf vil klare dette helt fint. Litt mer skeptisk til Soul.

 

Mercedes B electric ville jeg også ha vurdert og BMW i3. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...