Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

X-trail T31 2010, "Air fuel ratio sensor" = Lambdasonde?


Anbefalte innlegg

Spørsmålet er som i topic, er "Air fuel ratio sensor" det samme som lambdasensor?
Har fått motorfeillampe på bilen, kjøpte en kodeleser for å sjekke og fikk opp feilkode P2A00, som ifølge servicemanualen betyr feil med "Air fuel ratio sensor". Fikk også opp P1101 og P1525, så langt jeg fant ut er en av de (husker ikke hvilken i farta) relatert til cruisecontrol og kommer antagelig fordi systemet ikke får nødvendige data fra A/F-sensor. Om noen vet hva den andre er ville det være nyttig å få vite.

Anyway, jeg leter rundt etter sensoren og lander på lambdasonder, litt usikker på om det er riktig. Fant disse her som var billigst "merkevare":https://www.autodeler.co.no/bosch/663838

Synes at den ser ut som tegningen i servicemanualen, men finner ut at jeg må sjekke litt til for å være sikker. Så leser jeg wikipediaartiklene for hhv. lambdasensor og AFR-sensor, og det ser ut for at det ikke er samme dyret. Så derfor spør jeg om noen kan si meg med tilfredsstillende sikkerhet at det er den dingsen der jeg må kjøpe for å bytte ut sensoren som gir meg sutrelys på instrumentpanelet.

 

Og med det samme jeg skriver: Er det noen som helst fare eller ulempe forbundet med å slette feilkoder? Er det ikke slik at disse dukker opp igjen dersom feilen fortsatt er der, og at det dermed ikke har noe å si om de slettes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...