Gå til innhold

Råd til utdannelse innenfor IT


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg tenkte å forhøre meg litt her ift. hvilke utdanningsmuligheter og institusjoner som finnes? 

 

Litt bakgrunn først. Jeg blir 32 nå til sommeren og har fra tidligere en bachelor i Maritime Business. Jobbet innenfor shipping bransjen i ca. 7 år nå, men begynner å bli skikkelig lei og ønsker meg et skifte. Jeg har fra veldig ung alder alltid hatt en sterk interesse for data og teknologi. Hovedinteressen min ligger i hardware som overklokking/optimalisering etc, men også i form av nettverk, sikkerhet osv. Jeg er veldig glad i jobbe med mennesker og det gir meg glede å kunne hjelpe andre. Med tanke på at jeg har type 40 år igjen i arbeidslivet så må jeg ta noen grep da jeg blir deprimert av tanken på å holde på med det jeg gjør nå i så lang tid. 

 

På alle de arbeidsplassene jeg har jobbet har det alltid vært noen IT-ansvarlige som hjelper ansatte med å sette opp og fikse pc-relaterte problemer. En slik type jobb tror jeg ville være midt i blinken for meg, men jeg vet ikke hva slags studieretning og skole som er best egnet for å få seg tyngden man trenger for å få seg en slik type jobb? 

 

Håper noen her med litt erfaring på området kan ta seg tid til å gi meg noen tips. 

 

På forhånd takk for hjelpen! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her spørs det litt hva du vil. Grunnleggende hjelp med PC på arbeidsplassen blir utført av supportere som gjerne har gått Data og elektronikk-retningen på videregående (den springer ut av Elektrofag). Ønsker du å gjøre mer avanserte ting, som oppsett av servere og nettverk, kalles feltet IT-drift. Dette kan du studere ved NTNU i Gjøvik, for eksempel (men også her finner du mange som har fagbrev istedenfor høyere utdanning).

 

Edit: Videregående-retningen IKT-servicefag glemte jeg å nevne i farta. Den er også svært relevant.

Endret av Vardark
Lenke til kommentar

Takker så mye for svar og tips, setter kjempe pris på det :) Begge deler virker veldig spennende, spesielt sikerhet som du nevner ReWrite. Hvis jeg skulle studert sikkerhet, hvilke skoler er anbefalt da? Kan vel være at noen studier krever Fysikk som jeg ikke har?

 

Jeg kan vel si at jeg som person sannsynligvis ikke vil være egnet til å sitte å skrive kode dag inn og ut. Jeg er nok litt mer praktisk anlagt og trenger variasjon. Er det noen spesielle studier som "gir litt av alt", som ikke alt for tunge og krever enormt med forkunnskap?

Lenke til kommentar

Et godt råd: Sats alt du kan på skytjenester fra de 3 store (Amazon, Azure, Google). Noen er kanskje uenig med meg, men om 5-10 år er mesteparten av alle bedrifter godt ute i skyen og har minimalt med servere stående igjen. De som holder igjen er offentlig sektor og noen sære bedrifter, men de kommer til å kjøre hybrid i de neste 20 årene uansett.

Som gammel tekniker, er det svært lenge mellom hver gang jeg får lov å bevege meg inn på et serverrom og de som jobber med fysisk serverdrift er en utdøende rase.

 

Markedsmessig ligger Azure på rundt 50% andel i Norden, Amazon som nr 2 og Google som nr 3, mens i resten av verden er Amazon størst.

Skal du bli virkelig bli god, sørg for å lære deg nettverk skikkelig (ja du trenger også det om du spesialiserer deg på skytjenester). Det er utrolige mange driftere som er racere på f.eks Windows servere/Linux, men som knapt klarer å sette opp et hjemmenettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...