Gå til innhold

Skal bygge en streaming PC :) trenger råd!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tenkte å bygge meg en streaming PC.

Har akkurat oppgradert min hoved PC, så nå sitter jeg igjen med mine gamle deler til å bygge en PC kun for å kjøre streaming delen mens jeg bruker den andre til gamingen.

i5 4670k

16GB Ram

Zabertooth z87 hovedkort

 

Dette bør vel holde ?

Det er jo skjermkort på hovedkortet eller så har jeg noe GTX 4 eller 500 serie liggende i boden.

Eneste jeg trenger er en Power supply og en cpu vifte!

Hørt så mye forskjellig, hvor viktig er powersupply?

Lurer på om jeg heller burde bytte ut den jeg har på hoved PCen min:

ModXstream Pro 700w "4-6 år gammel"

 

Tusen takk for svar !

Mvh Tor

Endret av Waxxxxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PSU viktig? Det er den som gir PC'en strøm så det er kjekt å ha en. De blir slitt og er den siste delen jeg hadde valgt å spare på så sant den ikke var relativt ny.

Men gir den bedre performance eller gir den kun strøm ? Men godt poeng ! F.eks, har ikke skjønt forskjellen på en 600,- kr 700w og en 1500,- 700w. Utenom at den dyre kan man bytte kablene på og har flere spor.

Lenke til kommentar

Forskjellen på en PSU som er innenfor reklamasjonsfrist og en som ikke er det, er at hvis den som er utenfor reklamasjonsfrist tar kveld, og kverker alle komponentene dine i prosessen, så er det ditt eget tap. En PSU innenfor reklamasjonsfrist som gjør dette vil la deg kunne skyve erstatningsansvar over på selger.

 

Poenget mitt er altså at du må gjøre et valg: hvis din 7 år gamle PSU kortslutter HK, CPU, RAM og/eller GPU, vil du da helst ofre din helt nye maskin, eller de 3-4 år gamle komponentene samt skjermkortet du roter frem fra en bod?

 

Jeg mener ikke at PSU mest sannsynlig kommer til å drepe maskinen den står i, men det er ikke utenkelig, spesielt ikke for en gammel enhet. I mitt hode gir deg ikke mening å gjenbruke den gamle PSUen i den nye maskinen, og kjøpe en ny PSU til den gamle maskinen, spesielt ikke med dette i bakhodet.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Forskjellen på en PSU som er innenfor reklamasjonsfrist og en som ikke er det, er at hvis den som er utenfor reklamasjonsfrist tar kveld, og kverker alle komponentene dine i prosessen, så er det ditt eget tap. En PSU innenfor reklamasjonsfrist som gjør dette vil la deg kunne skyve erstatningsansvar over på selger.

 

Poenget mitt er altså at du må gjøre et valg: hvis din 7 år gamle PSU kortslutter HK, CPU, RAM og/eller GPU, vil du da helst ofre din helt nye maskin, eller de 3-4 år gamle komponentene samt skjermkortet du roter frem fra en bod?

 

Jeg mener ikke at PSU mest sannsynlig kommer til å drepe maskinen den står i, men det er ikke utenkelig, spesielt ikke for en gammel enhet. I mitt hode gir deg ikke mening å gjenbruke den gamle PSUen i den nye maskinen, og kjøpe en ny PSU til den gamle maskinen, spesielt ikke med dette i bakhodet.

Takk for et godt svar :) godt poeng! Noe tips til hvilken PSU jeg burde kjøpe ? :-) men i5-4670k burde vell fungere med et capture card burde det ikke ? Sett for meg elgato f.eks. Endret av Waxxxxx
Lenke til kommentar

Som de over sier, PSU er noe av det viktigste du burde tenke på når det kommer til komponenter. Nyere bedre psu vil kunne gjøre livet mye lettere.

Per i dag er det hovesakelig Corsair og EVGA som er og anbefale. Mtp oppsettet ditt uten at du nevner disker trenger du ikke all verden selv om du oppgraderer til 1080, men det man bør huske på er at PSU ofte blir med i neste bygg og kanskje neste etter der igjen.

EVGA Supernova 650 G3 til ca 850 er helt ok, men kan fort bli litt svak dersom du fortsatter med oppgraderinger, personlig ville jeg gått for 750 eller 850W. F.eks Corsair RM serien eller bare en høyere fra EVGA sin G3 serie.

 

Dersom du derimot virkelig vil sparke i støvet og ta fra den øvre hyllen går man for f.eks HX750i el lignende i Platinum serien, men sjeldent dette er normalt i vanlige bygg, mer for entusiaster eller alt for ivrige HW folk som meg :p

Lenke til kommentar

Som de over sier, PSU er noe av det viktigste du burde tenke på når det kommer til komponenter. Nyere bedre psu vil kunne gjøre livet mye lettere.

Per i dag er det hovesakelig Corsair og EVGA som er og anbefale. Mtp oppsettet ditt uten at du nevner disker trenger du ikke all verden selv om du oppgraderer til 1080, men det man bør huske på er at PSU ofte blir med i neste bygg og kanskje neste etter der igjen.

EVGA Supernova 650 G3 til ca 850 er helt ok, men kan fort bli litt svak dersom du fortsatter med oppgraderinger, personlig ville jeg gått for 750 eller 850W. F.eks Corsair RM serien eller bare en høyere fra EVGA sin G3 serie.

 

Dersom du derimot virkelig vil sparke i støvet og ta fra den øvre hyllen går man for f.eks HX750i el lignende i Platinum serien, men sjeldent dette er normalt i vanlige bygg, mer for entusiaster eller alt for ivrige HW folk som meg :p

 

Stusser litt når du sier at 650w kan bli lite. Hva med m-itx gjengen som kjører pico PSU på 300w med ~relativt kraftige komponenter?

 

Se f.eks denne:

https://www.komplett.no/product/906833/gaming/gaming-pc/stasjonaer/asus-rog-gr8-ii#technical-details

 

har bl.a GTX1060 og sporter en 230w strømforsyning.

Endret av almond
Lenke til kommentar

 

Som de over sier, PSU er noe av det viktigste du burde tenke på når det kommer til komponenter. Nyere bedre psu vil kunne gjøre livet mye lettere.

Per i dag er det hovesakelig Corsair og EVGA som er og anbefale. Mtp oppsettet ditt uten at du nevner disker trenger du ikke all verden selv om du oppgraderer til 1080, men det man bør huske på er at PSU ofte blir med i neste bygg og kanskje neste etter der igjen.

EVGA Supernova 650 G3 til ca 850 er helt ok, men kan fort bli litt svak dersom du fortsatter med oppgraderinger, personlig ville jeg gått for 750 eller 850W. F.eks Corsair RM serien eller bare en høyere fra EVGA sin G3 serie.

 

Dersom du derimot virkelig vil sparke i støvet og ta fra den øvre hyllen går man for f.eks HX750i el lignende i Platinum serien, men sjeldent dette er normalt i vanlige bygg, mer for entusiaster eller alt for ivrige HW folk som meg :p

 

Stusser litt når du sier at 650w kan bli lite. Hva med m-itx gjengen som kjører pico PSU på 300w med ~relativt kraftige komponenter?

 

Se f.eks denne:

https://www.komplett.no/product/906833/gaming/gaming-pc/stasjonaer/asus-rog-gr8-ii#technical-details

 

har bl.a GTX1060 og sporter en 230w strømforsyning.

 

Det stemmer at mange kjører store bra builds med små PSU, men som jeg nevner i tråden, DERSOM du fortsetter oppgraderingen. Per i dag trenger han ikke noe annet, men PSU er ofte den komponenten som blir med videre til neste bygg og neste etter der igjen.

 

Jeg har hatt samme PSU i de 3 siste byggene mine, var ikke nødvendig når jeg kjøpte den, men etterhvert har jeg trengt en så kraftig PSU.

TS selv sitter fortsatt med sin 4-6 år gamle 700W.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...