Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Yamaha TZR - Elstart Problem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres ut som gåen startmotor. Muligheter for at batteriet ikke har nok strøm også. Har du sjekket at batteriet er fullt oppladet?

Skal lade det senere i dag.

 

Glemte å nevne det med Elstarten lager ikke lyd i det hele tatt når jeg er i førstegir.

Lenke til kommentar

Ok. Regner med du setter den i 2. gir når du skal løpe den i gang? Men lad batteriet, så tar vi det deretter.

Nei, jeg løper i første gir. Det funker bedre.

 

Ladet opp batteriet, nå har farta sluttet å vise, så det står 00 km/t hele tiden. Å lade batteriet fikset heller ikke problemet.

 

Og ettersom at den ikke er så altfor lett å starte med motorstart heller så vet jeg ikke hva som kan være galt.

Endret av Edboha
Lenke til kommentar

 

Ok. Regner med du setter den i 2. gir når du skal løpe den i gang? Men lad batteriet, så tar vi det deretter.

Nei, jeg løper i første gir. Det funker bedre.

 

Ladet opp batteriet, nå har farta sluttet å vise, så det står 00 km/t hele tiden. Å lade batteriet fikset heller ikke problemet.

 

Og ettersom at den ikke er så altfor lett å starte med motorstart heller så vet jeg ikke hva som kan være galt.

 

Du skal springe den i gang i 2. giret. Turtallet blir for høyt i første gir. Kan høres ut som noe elektrisk. Enten så må du feilsøke sykkelen på egenhånd, eller så må du vurdere verksted. Er litt vanskelig å diagnosere sykkeln din over nett.

Lenke til kommentar

Vil du virkelig kaste bort penger på en ny startmotor når den gamle sannsynligvis er i orden?

Kjøper nytt batteri først, om det ikke hjelper så er det nok startmotoren?

 

(Har koblet ut oljetanken, blander rett i tanken. Skaper det noen problemer?)

Lenke til kommentar

Oljetanken skal ikke ha noe å si, men legg merke til at du nå ikke må renne på girene lengre. Og hvis du renner på giret så må du hele tiden gi litt gass så motoren skal få smøring.

 

En kort test du kan ta er å kjøre starteren litt uten tennpluggen i. Går den like trått da kan det hende det er alvorlige motorproblemer.

Lenke til kommentar

Kunne du utdypt det siste du skrev? Ta ut tennpluggen vet jeg ikke hvordan jeg gjør.

 

Å når jeg har tatt ut tennpluggen så skal jeg bruke Elstarten, og om den lager samme lyd så er det noe alvorlig galt?

 

Renne på girene? Hva mener du da?

Endret av Edboha
Lenke til kommentar

Ja. Tar du ut tennpluggen får du ingen kompresjon og motoren skal da bli veldig lett å dreie rundt. Den skal da gå veldig fort når du prøver elstarten. Eller i det minste mye fortere enn vanlig. Hvis den går like tregt så må det være noe annet som lager motstand i motoren. Men hvis den starter når du ruller den i gang og den sviver og går som den skal kan du utelukke dette.

 

Jeg mistenker batteriet. Mopeder og mange motorsykler har små batterier som virkelig kan få kjørt seg. Hvis de i tillegg får dårlig lading (dårlig regulator eller mye småkjøring) kan de ta kvelden veldig fort. Du bør få tak i et multimeter og testet ladespenningen. Noe man bør gjøre på alt av biler og motorsykler når man bytter batteri.

 

Et fulladet batteri skal ha en ladespenning (motoren i gang) på batteriet på ca. 14-14,5V.

Et fullt batteri som ikke har vært lada på noen timer (ikke hatt motoren i gang) skal ha en spenning på 12,6 - 12,7V.

12,0V regnes som tomt batteri. 11,5V er 0% og her kan batteriet bli ødelagt på veldig kort tid.

Lenke til kommentar

Jeg setter utrolig pris på hjelpen din, om du ikke nekter så kan jeg vippse deg for hjelpen din.

 

Jeg får nå lett startet den når jeg ruller i førstegir. Har egentlig ikke prøvd andre gir så mye. Men hver gang jeg har villet ut å kjøre har jeg alltid fått start på den. Med en gang jeg prøver etter at den har stått stille en stund så tar ikke gassen ordentlig tak i motoren, altså: jeg gir bånn gass, men jeg kjører i 4 km/t. Da slipper jeg gassen, så tar full gass igjen. Da stiger turtallet. Til slutt funker den som normalt. Kan være at det skjer fordi jeg trillstarter i første gir.

 

Angående batteriet, jeg ladet det opp i går. Det tok en halv time før laderen sa at den var full. Når jeg koblet batteriet på igjen så hadde speedometeret sluttet å funke, så det står bare 00 km/t. Jeg tror også at det kan være batteriet. I tillegg så funker ikke noe som helst på sykkelen angående det elektriske før jeg har fått start på motoren. Da dynamoen startet å produsere nok strøm til å gi lys til lamper Etc. Bestiller nytt batteri fra speedoptions tenker jeg.

 

Takk for hjelp hittil.

I forhold til det jeg skrev over, tror du enda at det er store problemer?

Lenke til kommentar

Det kan nesten høres ut som om det er noe mer galt. Vanskelig å si over et forum. Men har du nytt batteri og sjekker at det er fulladet (12,6-12,7V) før du monterer det, og så måler ladespenninga (14V målt rett på batteri) når motoren er i gang så har du utelukket det mest grunnleggende. Batteri, dynamo og regulator.

 

Er dette i orden men speedometer og starter fremdeles tuller så kan en begynne med mer avansert feilsøking. Dette blir fort mer komplisert og ofte er en avhengig av verkstedsmanualer eller lignende. Men å begynne å kjøpe nye deler i hytt og pine er ofte en dårlig idé.

 

Husk at er sykkelen under 5 år gammel kan det hende du kan reklamere.

Lenke til kommentar

Det kan nesten høres ut som om det er noe mer galt. Vanskelig å si over et forum. Men har du nytt batteri og sjekker at det er fulladet (12,6-12,7V) før du monterer det, og så måler ladespenninga (14V målt rett på batteri) når motoren er i gang så har du utelukket det mest grunnleggende. Batteri, dynamo og regulator.

 

Er dette i orden men speedometer og starter fremdeles tuller så kan en begynne med mer avansert feilsøking. Dette blir fort mer komplisert og ofte er en avhengig av verkstedsmanualer eller lignende. Men å begynne å kjøpe nye deler i hytt og pine er ofte en dårlig idé.

 

Husk at er sykkelen under 5 år gammel kan det hende du kan reklamere.

Skal kjøpe nytt batteri ja. Om det ikke fikser en-starten så kommer jeg nok til å satse på å kjøpe ny startmotor.

Lenke til kommentar

Det kan nesten høres ut som om det er noe mer galt. Vanskelig å si over et forum. Men har du nytt batteri og sjekker at det er fulladet (12,6-12,7V) før du monterer det, og så måler ladespenninga (14V målt rett på batteri) når motoren er i gang så har du utelukket det mest grunnleggende. Batteri, dynamo og regulator.

 

Er dette i orden men speedometer og starter fremdeles tuller så kan en begynne med mer avansert feilsøking. Dette blir fort mer komplisert og ofte er en avhengig av verkstedsmanualer eller lignende. Men å begynne å kjøpe nye deler i hytt og pine er ofte en dårlig idé.

 

Husk at er sykkelen under 5 år gammel kan det hende du kan reklamere.

Det at sykkelen stopper kan være på grunn av at det er for liten dyse? For når turtallet dropper så stopper motoren. Og sykkelen jeg har nå har et bra trimmet oppsett. Om jeg skrur opp forgasseren for å sjekke dysa, hvilken farge skal dysa være?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...