Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Altibox - TV og internett i 1 kabel, flere dekodere og to uavhengige nett


Anbefalte innlegg

Hei alle! 

 

Jeg flytter snart inn i et nytt hus hvor det er mulighet for Altibox fiber. Per i dag er det ikke installert verken TV eller nett. Huset har også en utleiedel som skal forsynes med fibernett og TV. 

 

Før jeg går videre vil jeg si at jeg har googlet dette opp og ned og lest både denne tråden:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1752590&page=1, og den store Altiboxtråden på freakforumet, men jeg forstår rett og slett ikke hva som er mulig og ikke og da også hvordan. 

 

 

Mitt mål er å ha to separate internett (Ett for utleiedel, og ett for huset) samt mulighet til flere TV-dekodere. Leieboer skal ha PVR-dekoder til TV og eget nett. Jeg ønsker ikke at leieboer skal kunne se "mine enheter" via nettverket han skal benytte. Alt dette ønsker jeg å få til med minst mulig kabling og derfor spør jeg dere om hva som skal til for å få dette til. Jeg har sett for meg følgende og ønsker tanker rundt dette:

 

  1. Fiberkabel inn til hjemmesentral FMG som skal settes i bridgemode for å få to uavhengige nett. Da vil jeg kun få orinært internett ut av LAN3 på FMG hjemmesentral, og TV på de tre resterende. 
  2. Trekke én cat-6-kabel fra hjemmesentral LAN1 til en switch som tillater IGMP-snooping som vil stå i utleiedelen av huset. Deretter koble opp PVR-dekoder og ordinær trådløs router som leietaker eier styrer helt 

Vil dette være mulig? Hvis dette ikke er mulig vil heller ikke punkt 3 og utover under fungere da det baserer seg på det samme men for huset generelt sett:

  1. Fortsetter ovenfra.
  2. Fortsetter ovenfra
  3. Trekke én kabel fra LAN2 på FMG hjemmesentral til ny switch som tillater IGMP-snopping som vil stå sentralt i huset. Denne switchen skal fordele kablede TV-signaler til 3 stk PVR-dekodere og kablet internett til en trådløse router/ WIFI AP.
  4. Velge kraftig trådløs router fra ASUS med brannmur og det hele eller Ubiquiti UniFi AP AC PRO dersom jeg har noen brannmur bak denne. 

 

Er dette gjennomførbart? 

 

 

Setter virkelig pris på alle svar her!

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller du kan kjøpe en Ubiquti Edgerouter og kjøre vlan, ett vlan til TV som dere deler og to separate vlan for internett. Da kan dere f.eks kjøre separate SSIDer på ubiquti aksesspunktene og både du og leietager deler AP-er uten at dere deler nett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller du kan kjøpe en Ubiquti Edgerouter og kjøre vlan, ett vlan til TV som dere deler og to separate vlan for internett. Da kan dere f.eks kjøre separate SSIDer på ubiquti aksesspunktene og både du og leietager deler AP-er uten at dere deler nett. 

Takk for svar, men for en som ikke er så dreven på dette per i dag, vil det jeg skisserte i innlegg 1 fungere? Kan evt utvide og endre etterhvert dersom jeg får dette til å fungere i starten. 

Lenke til kommentar

Du må ha en ruter før svitsjen, hvis du skal sette hjemmesentralen i bromodus. Og IGMP proxy er deaktivert når HS står i bridge.

 

Slik du har satt det opp så ønsker du at begge svitsjene skal ha nett både den i LAN1 og den i LAN2.  Det vil si inne hos deg og hos leieboer.

Men når FMG står i bromodus så er det kun en ethernet port som gir nett. Får at begge svitsjene skal få nett må de kobles opp til lan 3 via en ruter/enhet med DHCP. 

Lenke til kommentar

Du må ha en ruter før svitsjen, hvis du skal sette hjemmesentralen i bromodus. Og IGMP proxy er deaktivert når HS står i bridge.

 

Slik du har satt det opp så ønsker du at begge svitsjene skal ha nett både den i LAN1 og den i LAN2.  Det vil si inne hos deg og hos leieboer.

Men når FMG står i bromodus så er det kun en ethernet port som gir nett. Får at begge svitsjene skal få nett må de kobles opp til lan 3 via en ruter/enhet med DHCP. 

 

Så det er altså ikke mulig å splitte signalet fra LAN1 til TV og internett ved bruk av en switch som tillater IGMP-snooping når hjemmesentralen står i bridgemode? 

 

Jeg forhørte meg nå med Altibox via chatten deres på facebook, og fikk til svar "det skal gå bra". Ønsker likevel kommentarer fra noen som har forsøkt dette. 

Endret av olavkige
Lenke til kommentar

 

Du må ha en ruter før svitsjen, hvis du skal sette hjemmesentralen i bromodus. Og IGMP proxy er deaktivert når HS står i bridge.

 

Slik du har satt det opp så ønsker du at begge svitsjene skal ha nett både den i LAN1 og den i LAN2.  Det vil si inne hos deg og hos leieboer.

Men når FMG står i bromodus så er det kun en ethernet port som gir nett. Får at begge svitsjene skal få nett må de kobles opp til lan 3 via en ruter/enhet med DHCP. 

 

Så det er altså ikke mulig å splitte signalet fra LAN1 til TV og internett ved bruk av en switch som tillater IGMP-snooping når hjemmesentralen står i bridgemode? 

 

Jeg forhørte meg nå med Altibox via chatten deres på facebook, og fikk til svar "det skal gå bra". Ønsker likevel kommentarer fra noen som har forsøkt dette. 

 

Er 100% sikker på at dette ikke går, du må ha en ruter/enhet som gir ut lokale adresser for at du skal ha flere enhter på internett. Og denne enheten må stå før svitsjen, ellers vil alle dine enheter be om en IP adresse og den eneste som er tilgjengelig er din WAN IP.

Endret av Thsan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...