Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Kjempebra at vi har en side der vi kan hjelpe hverandre før eksamen  :)

 

så, hva tror du årets tema blir?

 

For å være ærlig vet jeg ikke, men jeg tipper det blir noe med språk, altså låneord, engels-norsk osv...

 

ja, det har vi faktisk lært om...

Hvis man ser på de tidligere eksamen, så har de hatt emner knyttet til et jubeleum... Eksempel i 2014, så hadde vi 200 års jubileet, og tekstene var knyttet til Norge... Kanskje det blir da tekster om det, låne ord og norsk språket!  :) 

 

Alle eksamener (i alle fall sidan 2014) har hatt tilknyttning til et jubileum. For eks. Hamsun, Ivar Aasen og grunnloven. I år trur eg det berre er Tråante som står sentralt...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Noen tips til hvordan jeg kan forbedre tegnsettingen i en tekst?

Bruk av tegn

  • Flere spørsmålstegn etter hverandre (???) kan forsterke den spørrende effekten eller understreke at spørsmålet som stilles er dumt eller opplagt.
  • Mange utropstegn (!) kan få teksten til å virke følelsesladd og/eller pågående. 
  • Flere punktumer etter hverandre (…) gir et uavsluttet preg. Avsenderen overlater til leseren å trekke konklusjonen. 
  • Bruk av tankestreker kan gi et ettertenksomt preg (–).
Endret av Lion of Palestine
  • Liker 2
Lenke til kommentar

  • «Mobbing skaper problemer for barna senere i livet.»

«Barna får problemer senere i livet på grunn av mobbingen.» 

Innholdet i de to setningene er det samme, men hva som vektlegges er forskjellig. Vanligvis er det slik at vi plasserer det viktigste leddet først i setningen. I det første eksemplet legges det særlig vekt på mobbing som tema, mens i det andre eksemplet er det barna og deres velferd som er i fokus.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kjempebra at vi har en side der vi kan hjelpe hverandre før eksamen  :)

 

så, hva tror du årets tema blir?

 

Eg trur det blir noe tilknyttet til samer i Noreg :/

 

Helt sikkert det!

 

 

Hvordan og hvorfor kan det være helt sikkert

Endret av Smil:)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syntes det er litt for få personer som diskuterer her på tråden. Dere som leser her, kan enkelt registrere dere, og få en bruker så dere også kan poste, svare, kommentere og diskutere.

 

Nå er det ikke lenge til vi får temaet, og da er det viktig å dele egne synspunkter så andre kan komme med innspill og videreutvikle idéene deres.

Håper virkelig flere engasjerer seg nok til å poste litt her frem til og etter eksamen.

 

Det er også fint om dere deler linken med medelever som også kom opp i norsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva tror dere at temaet kommer til å bli? Føler ikke helt at jeg får "øva" uten å vite hva det er...

 

Regner med noe relatert til språk, teknologi, utvikling, mangfold og/eller samekulturen. Tema og oppgaver har ofte sammenheng med jubileer det aktuelle året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syntes det er litt for få personer som diskuterer her på tråden. Dere som leser her, kan enkelt registrere dere, og få en bruker så dere også kan poste, svare, kommentere og diskutere.

 

Nå er det ikke lenge til vi får temaet, og da er det viktig å dele egne synspunkter så andre kan komme med innspill og videreutvikle idéene deres.

Håper virkelig flere engasjerer seg nok til å poste litt her frem til og etter eksamen.

 

Det er også fint om dere deler linken med medelever som også kom opp i norsk.

Sant det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...