Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk Eksamen VG1 Vår 2017


Anbefalte innlegg

Tenker dere også at det kommer til å komme en kortsvar som ikke er knyttet til forberedelsesheftet? F.eks. en hvor vi skal peke på språk i to korte utdrag? Hvor langt tenker dere det er passe å skrive på kortsvar og langsvar, har ikke helt fått noe svar på det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville VELDIG tidlig her begynt å se på parametere for hvordan mennesker integreres på tvers av forskjellige land, eksempelvis hvor mange prosent av somaliere som er i jobb i Norge, og hvor mange som er det i USA, eller innad i forskjellige land. Her gjelder å google som faen. Enten dere ender opp med å velge en drøftingsoppgave eller en short story, eller whatever, så vil det hjelpe med faktaartikler.

 

Her ville jeg først søkt etter avisartikler. Når dere finner avisartikler, så se hva slags forskning de nevner og hvor forskningen kommer fra. Da kan dere finne forskningspublikasjonen. Da finner dere tidsskriftet og databasene denne forskningen er publisert i.

 

Da kan dere gå på sci-hub for å laste ned forskningen gratis.

 

Hva kan dere bruke av hjelpemidler? Jeg ville hatt med meg store mengder artikler for klipp og lim sitater og referanser til bruk. Wikipedia-artikler er et must. Jo mer dere kan fjerne av egen tenkning og argumenter med ting som allerede er skrevet, jo bedre tid på eksamen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker dere også at det kommer til å komme en kortsvar som ikke er knyttet til forberedelsesheftet? F.eks. en hvor vi skal peke på språk i to korte utdrag? Hvor langt tenker dere det er passe å skrive på kortsvar og langsvar, har ikke helt fått noe svar på det. 

Jeg tror ikke at kortsvar er knyttet til forberedelsesheftet, men man vet vel egentlig aldri. Ofte er det oppgitt hvor langt svaret skal være, men jeg vil tippe alt fra 250 og 500 ord. Langsvar er nok 500 ord og oppover.

Lenke til kommentar

Hei! jeg kom opp i engelsk eksamen, temaet for eksamen er : being a good worker and a good citizen in english-speaking countries.

 

har dere noe gode tanker om, hva jeg bør skrive?

 

plzzzz hjelp meg!

Ja.

 

Dette er en hvem-mener-hva problemstilling.

 

Men det er også et spm som kan svares på med statistikk, spm er hvor god statistikken er, og hva man måler.

 

Det er et spm om statistiske holdninger i de landene man bor, f.eks at man i Norge ikke snylter på staten. Ref. taxiskandalen med pakistanerene i Oslo tidlig 2000-tallet, i pakistan er staten en skurk, så der ser man ikke på det å snylte på skatten som sosialt problematisk på samme måte.

 

Dette har igjen med moralforståelse å gjøre. Man ser i praksis at sosiale mekanismer har betydning for den moralen som individer til enhver tid har. Aftenposten hadde på slutten av 90-tallet en artikkel om hvordan det var aksept for å snylte på kvoter i utsatte fiskesamfunn i Norge.

Lenke til kommentar

Dette er en oppsummerende forskningspublikasjon som innenfor et fagområde som kalles epidemiologi, læren om sykdommer i et befolkningsperspektiv.

Selve siden ligger ute på PubMed, som er nettstedet til National Institute of Health, hvor man kan søke i den store medisindatabasen Medline, den indekserer alt av medisinsk forskning.

Hvis dere vil ha originalpapers, men ser at dere må betale for dette når dere klikker på linken, så er det bare å kopiere PMID tallet nederst på sida og lime inn i søkefeltet her: (sci-hub)

 

Jeg tenker det er innlysende at helse er viktig for å være en god citizen. Tenk eksempelvis post-traumatisk-stresslidelse.

Lenke til kommentar

 

Her er en artikkel som riktignok er synsing, men fra World Economic Forum. Det er gode forslag her, så en referanse til dette på eksamen kan kanskje score poeng. Bare skumles folkens, og ha det tilgjengelig under prøven.

 

10 Ways Countries Can Help Refugees Integrate

Hvordan vil du knytte denne artikkelen til temaet?

 

Jeg har bare gjettet ut ifra det første som stod i tråden. Jeg sitter ikke på det materialet dere elever har. Hvis noen kan ta bilde av forberedelsesheftet, så skal jeg med glede finne og skrive inn presise forslag til hvordan jeg ville løst oppgaven. Benytt anledningen til gratis hjelp av en kompetent ildsjel.

Lenke til kommentar

 

 

Her er en artikkel som riktignok er synsing, men fra World Economic Forum. Det er gode forslag her, så en referanse til dette på eksamen kan kanskje score poeng. Bare skumles folkens, og ha det tilgjengelig under prøven.

 

10 Ways Countries Can Help Refugees Integrate

Hvordan vil du knytte denne artikkelen til temaet?

 

Jeg har bare gjettet ut ifra det første som stod i tråden. Jeg sitter ikke på det materialet dere elever har. Hvis noen kan ta bilde av forberedelsesheftet, så skal jeg med glede finne og skrive inn presise forslag til hvordan jeg ville løst oppgaven. Benytt anledningen til gratis hjelp av en kompetent ildsjel.

 

Her har du forberedelsesheftet: https://www.udir.no/globalassets/filer/vurdering/eksamen-vgo/forberedelse/v17/26-mai/eng1002_eng1003_engelsk_fellesfag_forberedelse_v17.pdf

Jeg tror nok alle vil sette pris på hjelp til siste innspurt før eksamen i morgen!

Endret av EmmaS
Lenke til kommentar

Thanks, Emma.

 

Jeg tror tiden er for knapp til å skrive mange varianter av introduksjoner til hver eneste potensiell problemstilling som kommer, så jeg tror fokuset må bli på å finne relevant research og sette hver enkelt del av denne oppgaven inn i riktig kontekst.

 

Det er tydelig at de som har forfattet oppgavene krever urimelig ting av skoleungdom som gir urimelige fordeler til de som har ressurssterke foreldre. Jeg hater skolesystemet, det er en del av motivasjonen for å delta. Denne forberedelsesteksten tar for seg forskjellige perspektiver, forskjellige sider å se vanskeligheter med det å være en del av en minoritet, det å tilpasse seg ønskene til et felleskap, forskjellige måter dette kommer til uttrykk på, for å vise at det er en problemstilling som er kontinuerlig i tid fra tidligere samfunn til moderne tid. Den dominerer livene til mennesker nok til å komme til uttrykk i kunst, spesifikt i litteratur og i musikk - og dette har også å gjøre med hvordan man når ut til et publikum, hvordan man kan synliggjøre og pakke inn et budskap. Eksempelvis var det en assistentlege i nevrokirurgi for et par år siden som skrev en krim som var svært så virkelighetsnær i sin kritiske og nådeløse beskrivelse av arbeidsmiljøet på Haukeland universitetssykehus. Det er mye vanskeligere å ta en person for retten for å skrive en bok som gir seg ut for å være fiksjon, enn det er for å fremme påstander i et avisinnlegg. Det er noe dere unge mennesker som ennå ikke har vært i jobber med posisjon av betydning kan relatere til. Og dette er svært, svært aktuelt for musikk - ettersom musikk kan nå ut til mange mennesker og bli allsang, spilles og danne et grunnfjell for misnøye.

 

La meg skyte inn at det er vanskelig å spå rent psykologisk hvor sensor befinner seg politisk - selv om det er kjent at akademiske mennesker i Norge og lærere er mer venstreorienterte enn mennesker ellers i samfunnet, og mer liberalistisk innstilte mennesker søker seg fortrinnsvis til andre jobber som samsvarer med statuskrav og hjernekapasitet i det private. Derfor bør dere IKKE FOKUSERE PÅ HVA DERE SYNS ER RETT OG GALT.

 

Jeg vil faktisk råde dere til å holde dere FULLSTENDIG UNNA rett- og galt- perspektivet så langt det lar seg gjøre. Forsøk å trekke sammenlikninger og belyse ting fra mange sider.

 

Nå skal jeg se litt mer nøyaktig på de enkelte, I'll be back.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Thanks, Emma.

 

Jeg tror tiden er for knapp til å skrive mange varianter av introduksjoner til hver eneste potensiell problemstilling som kommer, så jeg tror fokuset må bli på å finne relevant research og sette hver enkelt del av denne oppgaven inn i riktig kontekst.

 

Det er tydelig at de som har forfattet oppgavene krever urimelig ting av skoleungdom som gir urimelige fordeler til de som har ressurssterke foreldre. Jeg hater skolesystemet, det er en del av motivasjonen for å delta. Denne forberedelsesteksten tar for seg forskjellige perspektiver, forskjellige sider å se vanskeligheter med det å være en del av en minoritet, det å tilpasse seg ønskene til et felleskap, forskjellige måter dette kommer til uttrykk på, for å vise at det er en problemstilling som er kontinuerlig i tid fra tidligere samfunn til moderne tid. Den dominerer livene til mennesker nok til å komme til uttrykk i kunst, spesifikt i litteratur og i musikk - og dette har også å gjøre med hvordan man når ut til et publikum, hvordan man kan synliggjøre og pakke inn et budskap. Eksempelvis var det en assistentlege i nevrokirurgi for et par år siden som skrev en krim som var svært så virkelighetsnær i sin kritiske og nådeløse beskrivelse av arbeidsmiljøet på Haukeland universitetssykehus. Det er mye vanskeligere å ta en person for retten for å skrive en bok som gir seg ut for å være fiksjon, enn det er for å fremme påstander i et avisinnlegg. Det er noe dere unge mennesker som ennå ikke har vært i jobber med posisjon av betydning kan relatere til. Og dette er svært, svært aktuelt for musikk - ettersom musikk kan nå ut til mange mennesker og bli allsang, spilles og danne et grunnfjell for misnøye.

 

La meg skyte inn at det er vanskelig å spå rent psykologisk hvor sensor befinner seg politisk - selv om det er kjent at akademiske mennesker i Norge og lærere er mer venstreorienterte enn mennesker ellers i samfunnet, og mer liberalistisk innstilte mennesker søker seg fortrinnsvis til andre jobber som samsvarer med statuskrav og hjernekapasitet i det private. Derfor bør dere IKKE FOKUSERE PÅ HVA DERE SYNS ER RETT OG GALT.

 

Jeg vil faktisk råde dere til å holde dere FULLSTENDIG UNNA rett- og galt- perspektivet så langt det lar seg gjøre. Forsøk å trekke sammenlikninger og belyse ting fra mange sider.

 

Nå skal jeg se litt mer nøyaktig på de enkelte, I'll be back.

Her har du skrevet mye bra! Det er fantastisk at du orker å ta deg tid til å sette deg inn i alt dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...