Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk Eksamen VG1 Vår 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det å være en god borger er vel ulik fra land til land, hvilke verdier man vektlegger høyst når det kommer til hva som er viktig i samfunnet? Kanskje det er noe å ta en titt på? Er litt i villrede selv gitt.

Burde man helst se på engelskspråklige land?

Lenke til kommentar

 

Det å være en god borger er vel ulik fra land til land, hvilke verdier man vektlegger høyst når det kommer til hva som er viktig i samfunnet? Kanskje det er noe å ta en titt på? Er litt i villrede selv gitt.

Burde man helst se på engelskspråklige land?

 

Ja det er iallfall det jeg har intensjoner om å gjøre. Står jo English-speaking countries, så vil anta det hjelper lite å se på kultur og samfunn i fx. Norge. Men jeg vet ikke :-) 

Akkuratt nå ser jeg på Leonardo Dicaprio sin dokumentar, Before the flood. Håper å få inspirasjon, kjørt litt fast :-)

Lenke til kommentar

Kanskje dere burde lage noen oppgaver selv og prøve å svare på de for å øve frem til eksamen?

Har ikke lest forbredelseshefte, men de oppgavene jeg kommer på knyttet til temaet:

-Hva slags utfordringene tror du de nyankomne i engelsk-språklige land møter?

-Hva innebærer det å være en god borger i et engelsk språklig land?/hva skal til for å bli god borger?

 

Lykke til på mandag! :)

Lenke til kommentar

Forstår noen text 5, "Namatjira, by Oodgeroo Noonuccal"?

Albert Namatajira kom i fengsel for å dele alkohol med klanen hans, (det skjedde en ulykke, som han ble klandret for) det er en selvfølge/lov å dele med sitt samfunn blant Indigenous people i Australia, på grunn av dette mistet han sitt statsborgerskap og alt som følgte med det. så diktet handler jo om han :-) 

Endret av maik08
Lenke til kommentar

Tenkte på dette i tekst 7, "standing up for what you believe is right". 

 

En oppgave kan kanskje være at vi skal skrive om en person som har stått opp for det de mener, men om det er greit hvis man bryter loven mens man gjør dette? Vi har jo flere eksempler på det: Mandela, Martin Luther King, Gandhi, Liu Xiaobo, Aung San Suu Kyi osv. Er/var disse personene gode borgere, selv om har brutt loven? De har jo gjort verden til en bedre plass for mange, men har samtidig brutt loven ved å gjøre det. Betyr dette at andre har lov til å gjøre det samme?

 

Kanskje et skudd i blinde, men vertfall noen fine spørsmål å reflektere/diskutere rundt ^^

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om dette er til hjelp, men jeg tror del 1 er knyttet til den teksten om "What makes good language learners?" Så jeg er innstilt på å måtte skrive en tekst hvor man må gi tips til hvordan man kan lære seg et språk mer effektivt. For Text 3 har ikke noen sammenheng med tema synes jeg, og tenker derfor den er mer i forhold til språkforståelse som del 1 på eksamen fokuserer på.Men jeg vet ikke, det er vanskelig å forutse hva som kommer av oppgaver.
På del to fokuserer jeg som sagt før her i tråden, på det å bryte loven i forhold til det å være en god borger.

Endret av Eskolen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

ser også for meg at del 2 kan gå ut på å skrive en tekst om en person som har brutt loven for å stå opp for hva hun/han tror på og mener er rett. Noen som har relevante kilder til dette? Del 1 tror jeg kan handle om å lære språk eller skrive en tekst om å være en god statsborger eller arbeider. Kanskje i form av et brev til f.eks en venn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...