Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk eksamen 2017 10 klasse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Hvilken karakter ligger dere på i engelsk?

6. du da?

 

 

Ligger mellom 5 og 6. Har veldig ofte vanskligheter med å skrive lange tekster, noen ganger får jeg helt skrivesperre og dermed blir mange av tekstene mine litt ufullstendige.

Er det noen som har tips mot skrivesperre? Og hvordan klare å skrive lengre tekster på kort tid?

 

Samme her, men det å ha en detaljert plan over hva du har tenkt å skrive hjelper i alle fall meg litt. 

Lenke til kommentar

 

 

Hvilken karakter ligger dere på i engelsk?

6. du da?

 

 

Ligger mellom 5 og 6. Har veldig ofte vanskligheter med å skrive lange tekster, noen ganger får jeg helt skrivesperre og dermed blir mange av tekstene mine litt ufullstendige.

Er det noen som har tips mot skrivesperre? Og hvordan klare å skrive lengre tekster på kort tid?

 

Hei! Jeg tror at mye av grunnen til at du får skrivesperre, skyldes av at du tenker for mye på hva du skal skrive. Jeg skjønner godt at du har lyst til å levere supergode tekster, men den "lysten" er nettopp det som gjør det hele utfordrende. Bare skriv! Skriv alt du tenker (selvom det høres dårlig ut). Det viktigste er jo at du skriver noe

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvilken karakter ligger dere på i engelsk?

6. du da?

 

 

Ligger mellom 5 og 6. Har veldig ofte vanskligheter med å skrive lange tekster, noen ganger får jeg helt skrivesperre og dermed blir mange av tekstene mine litt ufullstendige.

Er det noen som har tips mot skrivesperre? Og hvordan klare å skrive lengre tekster på kort tid?

 

Hei! Jeg tror at mye av grunnen til at du får skrivesperre, skyldes av at du tenker for mye på hva du skal skrive. Jeg skjønner godt at du har lyst til å levere supergode tekster, men den "lysten" er nettopp det som gjør det hele utfordrende. Bare skriv! Skriv alt du tenker (selvom det høres dårlig ut). Det viktigste er jo at du skriver noe

 

 

Ja, blir veldig stoppet fordi jeg ikke klarer å formulere setningene slik jeg ønsker.

Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Ligger rundt 5+ og 6. Læreren vår ga oss en oppgave om å skrive ned viktig temaer som har med temaet å gjøre. Her er noen av tingene som kom opp i klassen:

 

1. Cyber bullying

2. Social Anxiety

3. Easier to be confident online than irl

4. Body image-noods

5. Parallel life online

6. Friends-new-online

7. Grows up earlier, starting your online career early

8. Braver online

9. relationship-online

10. News-more informed-spreads quickley

11. Fake news/rumors

12. Less sleep-online 24/7

13. sources-13 reasons why

14. Online gaming. Bad? Good?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

  1. Valg av oppgave. Det første steget er å velge hvilken av de fire oppgavene du vil besvare. Vi viser deg eksempler på teksttyper og oppgaveformuleringer og gir deg tips til hva du bør velge.

Før du begynner å skrive. Før du går igang med å skrive selve oppgaven er det noen ting du må være oppmerksom på. Vi hjelper deg med hvordan du skal gripe an oppgaveformuleringen.

Å skrive oppgaven. Det er viktig at oppgaven din skrives med et korrekt og variert engelsk språk. I veiledningen hjelper vi deg med dette. 

Lenke til kommentar

Lærer og sensor legger merke til om du:


  • har et stort ordforråd
  • varierer oppbygningen av setninger
  • skriver en logisk sammenhengende tekst
  • utviser sjangerbevissthet*
  • kan analysere språklige virkemidler
  • bruker din viten fra timene

*Sjangerbevissthed betyr at du forstår hva som er karakteristisk for forskjellige typer tekst.


Lenke til kommentar

Det er en rekke feil som elever begår igjen og igjen, og som du derfor skal være særlig oppmerksom på å unngå:


  1. Har du satt stor begynnelsesbokstav ved nasjonalitet, geografisk betegnelse, politiske partier, religioner og alle ord i kalenderen?
  2. Har du unnlatt å sette komma foran that, og har du satt komma foran but? Det er ofte komma foran but.
  3. Har du brukt who om personer og dyr? Har du brukt which om ikke-personer?
  4. Har du unngått å løpe i tid? (nåtid/datid)
  5. Har du bøyet dine uregelmessige utsagnsord riktig? (eat, ate, eaten)
  6. Har du brukt korrekt kongruens (-s i 3. person entall nåtid)
  7. Har du brukt -ing form av utsagnsord som kommer etter forholdsord? (f. eks etter: at, in, on...)
Lenke til kommentar

I drafted a few possible tasks. Does anyone have anything to add, or disagree on?


1 Write an essay where you reflect upon negative and positive sides with social media/online relationships.


2 Write about the pros and cons of connecting online - achieving balance between both worlds


3 Write a text about how it was before social media - changing times


4 Comment about how social media influences our society today


5 Write about “not to let online interactions replace interactions offline”


6 Write a text about cyberbullying


7 Write a text about social anxiety


8 How different are your online and offline personalities? Parallel life


9 Write a text about getting friends online, pros and cons


10 Write an argumentative text about if gaming is good or bad?


  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Simon vs. the Homo Sapiens Agenda"

 

when in the text it stands " [simon, using the name.....] there is a time skip. So it is not the first post Simon has written to Blue.  

 

From the comment Simon asks Blue, "did you do it..." and with the subject "coming OUT THING", do we know that Blue is gay.

In the text Simon shows his feeling of kinship with Blue with the line "I felt strangly panicked and self-consciuos when I read that part, but there was also this quiet trhum of excitement". This tells us that Simon maybe is in the same position as Blue, that he also is gay.

 

I think that in the end of the text, Simon shows that he is interessed in Blue and wants to get a closer. 

Lenke til kommentar

 

Hva handler Fangirl om?

 

Har du ikke lest den

I have read the book. It's about two twin sisters. One of them really wants to meet new people. The other sister is very afraid of starting at High school. Especially since she is afraid of not living at the same room as her sister. The other sister find it easy to get friends why the other one is a lot more worried..

Lenke til kommentar

Les vedlagt(e) tekst(er)

 

I din lesning av teksten tenker du over:

  • Hva handler teksten/tekstene om?
  • Hva er deres vinkel på temaet?
  • Finn ord i teksten/tekstene som relaterer seg til temaet (disse kan senere brukes i din research)
  • Ta notater til teksten og understrekk de mest vesentlige synspunktene/problemstillingene
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...