Gå til innhold

[Løst] ENK: Næringsinntekt under 50k - skal jeg betale noe i skatt?


Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg har tenkt å starte eget ENK ved siden av studier. Bortsett fra eventuellt ENK, har jeg ingen jobb så inntektene fra ENK blir de eneste inntektene jeg kommer til å ha. Jeg kommer ikke å tjene mer enn 4-5k i år gjennom ENK og derfor lurer jeg på om disse 4-5k skal skattlegges eller ikke? 

 

Jeg lurer også litt på det med bokføring - fra det jeg forstått, vil jeg ikke trenge å levere næringsoppgave og dermed vil jeg også ikke ha bokføringsplikt. Men hva dreier seg bokføring om egentlig? Er det bare å beholde på alle fakturene over inntekter og utgifter? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Inntekten fra ENK skal skattelegges, men siden du bare har en netto inntekt på 4-5k og heller ingen lønnsinntekt fra noen jobb, så blir det ingen skatt. Uten arbeidsinntekt så begynner man å betale skatt på overskuddet i ENK fra ca 53k i året.

 

 

Om bokføringsplikt:

 

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Hva-er-bokforingsplikt/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Inntekten fra ENK skal skattelegges, men siden du bare har en netto inntekt på 4-5k og heller ingen lønnsinntekt fra noen jobb, så blir det ingen skatt. Uten arbeidsinntekt så begynner man å betale skatt på overskuddet i ENK fra ca 53k i året.

 

 

Om bokføringsplikt:

 

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Hva-er-bokforingsplikt/

 

Takk for svar, jeg fant det ut til slutt. 

Har du kanskje peiling på det med forskudsskatt? Det er vel det eneste igjen som er litt uklart for meg.  Som sagt jeg forventer ikke å tjene mer enn 4-5k per år ENK mitt. Om jeg sier 4-5k til Skatteetaten, vil de en gang gi meg noe å betale i forskudsskatt? Bør det ikke være sånn at man betaler noe i forskudsskatt da man antyder å tjene inn mer enn 50k? 

Må vite hvor mye penger jeg må sette av før jeg starter med ENK skjønner du 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...