Gå til innhold

Lesebrett: Kobo Aura One


DJViking

Anbefalte innlegg

Kobo Aura One Lesebrett:

 

Daylight_pairing_960x960_434c009f-281c-4

 

Spesifikasjoner

 

Features: Waterproof from the inside out with HZO Protection™ IPX8 - up to 60 mins in 2 metres of water
Screen: 7.8” HD Carta E Ink touchscreen, 1872 x 1404 resolution 300 dpi
Weight: 230 g
Size: 195.1 x 138.5 x 6.9 mm
Storage: 8 GB on-board memory, holds up to 6,000 eBooks
Front-light: ComfortLight PRO – Reduces blue-light exposure and protects your eyes for the best nighttime reading experience.
Customizability: TypeGenius: 11 different fonts and over 50 font styles
Exclusive font weight and sharpness settings
Supported formats: 14 file formats supported natively (EPUB, EPUB3, PDF, MOBI, JPEG, GIF, PNG, BMP, TIFF, TXT, HTML, RTF, CBZ, CBR)
Read eBooks borrowed from Public Library
Connectivity: Wi Fi 802.11 b/g/n, Micro USB
Battery Life: Up to 1 month*
Languages: English, French, German, Spanish, Dutch, Italian, Brazilian, Portuguese, Japanese, Turkish
Other: No advertising, no interruptions

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaring med lesebrett fra Kobo? Jeg vurderer å kjøpe Kobo Aura One. Jeg hadde foretrukket et litt større lesebrett, men dette er nok det nærmeste jeg kan komme til noe brukbart.
https://www.dustinhome.no/product/5010998315/aura-one-78

 

Fordelen med Kobo over Kindle er støtte for EPUB (for norske ebøker). Lesebrettet har visstnok også støtte for biblioteker (dog ingen av de norske biblioteken benytter den løsningen... ennå.).

Så jeg vil gjerne høre erfaringer fra folk som har brukt Kobo. Dette lesebrettet eller et annet fra Kobo.

 

Noen som har brukt OverDrive for å kjøpe bøker? Denne skal være integrert i Kobo, men da jeg kom over denne ble jeg litt skuffet. UNAVAILABLE in your region

Tungvint hvis man ikke kan kjøpe direkte i lesebrettet, men det skal være mulig å gå inn i andre bokbutikker via nettleseren i lesebrettet:

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Stavenger Bibliotek er det første i Norge som tilbyr engelske eBøker gjennom OverDrive.

https://stavanger-kulturhus.no/Praktisk-informasjon/Eboeker/Laan-engelske-e-boeker-og-lydboeker-med-Overdrive

 

For meg er ikke å låne bøker fra bibliotek det aller viktigste, men det hadde jo vært greit å ha muligheten.

 

Er man virkelig nødt å opprette konto hos Kobo for i det hele tatt kunne bruke lesebrettet?

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Jeg gikk til innkjøp av en Kobo Aura ONE. Orket ikke lenger å vente på noe bedre.

 

Jeg er ikke helt 100% fornøyd:

* Skulle ønske både List View og Cover view på My Books kunne vist boken i en høyere størrelse.

 

* Skulle ønsket den hadde et bedre sortnivå.

 

* Skjermen flimrer med svart bakgrunn når jeg trykker på noe, dobbelklikker og når den gjør en refresh.

 

* Litt treg å laste hver side når jeg leser.

 

* Tekst fra forrige side vises litt og det er litt irriterende. En refresh fjerner dette.

 

* Uansett hvor jeg står når jeg trykker på Suspend (Power) så åpner den boken jeg leste sist og viser, selv om jeg står på Home. Burde bare vist Home ved dvale.

 

* Cover på bøker som er samme størrelse vises med ulik størrelse. Bildefilen kan kanskje ha en annen dimensjon. Vet ikke om dette er et problem med selve EPUB eller Kobo. Dersom jeg åpner EPUB på PC så er cover større og sentrert, mens på Kobo er cover mindre og ofte top-left.

Eksempel på en bok i EPUB som er mye mindre størrelse på cover i Kobo.

post-9575-0-02450800-1509984150_thumb.pngpost-9575-0-17443000-1509984160_thumb.jpg

 

Etter å ha sjekket selve cover bildefilen i Calibre fant jeg at oppløsningen var mye mindre enn de andre. Så dette er nok et problem med selve EPUB fra forlaget. Boken jeg fikk lastet ned fra forlaget hadde oppløsning 810x1000, mens jeg fikk oppdatert i Calibre til 1103x1360 og fikk da et noe større cover i Kobo.

Som oftes har coverbildet fra det nedlastet EPUB vært endel større enn det som har vært mulig å laste ned i Calibre.

 

Edit: Jeg forsøkte å endre cover på en bok i Calibre. Fra 1128x1388 (Fra PDF-filen) til 1497x1846 (Fra forlagets nettside), men det taklet ikke Kobo da den ikke skalerte bildet og deler av cover kom utenfor skjermen.

Litt rart egentlig. Jeg har en annen bok (fra et annet forlag) på 1125x1388 og den vises mye større på Kobo (dekker nesten hele bredden og høyden).

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...