Gå til innhold

Oppgradering av stasjonær maskin


Anbefalte innlegg

Strømforsyningen har tatt kvelden, og ny må kjøpes inn - men vi kan jo tenke litt fremtidsrettet samtidig.

 

Maskinen er en fem år gammel Komplett Gamer med nytt grafikkort(kjøpt for 1 år siden), som betyr følgende komponenter;

Basert på at en 500W strømforsyning har holdt i fem år, et av dem med nytt grafikkort, så bør vel denne strømforsyningen holde(EVGA SuperNOVA G3 650W)?

 

Merk også at jeg håper å få oppgradert maskinen iløpet av det neste året, det vil si hovedkort, prosessor og minne, så jeg er litt opptatt av å kjøpe noe som holder. Ser også at den er anbefalt i "Den perfekte pc-pakken" her på forumet, så da skal den vel holde?

 

Oppgraderingen blir vel også å kjøpe Black Refinery fra nevnte stickytråd, minus grafikkort og harddisker. Ser at den ikke støtter SLI, men da jeg kun finner grafikkortet mitt til 4000 kroner, så er nok ikke det et behov jeg har med det første.

 

Så ja, spørsmålene er;

  1. Er det noe jeg bør tenke på før jeg kjøper en EVGA SuperNOVA G3 650W, eller er det bare løp og kjøp?
  2. Er det noe jeg bør tenke på før jeg kjøper nytt hovedkort, minne og ny prosessor?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Eneste som er å tenke på med PSUer er jo hvor stillegående de er. På nyere og kraftigere PSUer går vifta kun på når det trekkes 50% strøm av kapasiteten eller mer. Så med å gå for feks https://www.komplett.no/product/889958/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/evga-gq-750w-hybrid-modular-80-psu# som også er en knallgod PSU, så vil nok ikke vifta så slå seg på i nær fremtid. Ellers er det bare å kjøpe den du har plukket deg ut, virker som et veldig godt produkt. 

 

2) Ja, klart det der ting du skal tenke på. Hva skal du bruke maskinen til? Kun gaming, eller skal du streame eller jobbe med video i tillegg? Hvis du kun skal game går du for Intel. Feks i5 7600K med et Z270 hovedkort og gjerne 3200MHz RAM. 

 

Hvis du skal gjøre andre krevende oppgaver som ikke bare er gaming, så ville jeg valgt en Ryzen 5 eller 7. Henholdsvis 6 eller 8 kjerner, kjørt på med det x370 hovedkort og igjen 3200MHz RAM. 

 

Begge disse prosessorene fra Intel og AMD kan overklokkes, så du bør tenke på hvordan du skal kjøle prosessoren.

AIO kjølere er jo en vei å gå. Feks https://www.komplett.no/product/917201/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/cooler-master-masterliquid-120# evt en 

https://www.komplett.no/product/917202/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/cooler-master-masterliquid-240# 

 

spørs hvor mye plass etc du har i kabinettet. 

Endret av lazyjacket
Lenke til kommentar

Ser at den ikke støtter SLI, men da jeg kun finner grafikkortet mitt til 4000 kroner, så er nok ikke det et behov jeg har med det første.

Du finner GTX 970 langt billigere enn det på bruktmarkedet.

 

For ordens skyld: GTX 1060 støtter ikke SLI, GTX 1070 og oppover er de eneste i 10x0-serien som støtter SLI. GTX 1070 har TDP på 150W, som vil si at du burde kunne kjøre to av dem på en 650W PSU. Såvidt. Bare sånn i fall SLI skulle bli aktuelt for din del på et senere tidspunkt med andre skjermkort enn du har i dag.

 

Er det noe jeg bør tenke på før jeg kjøper en EVGA SuperNOVA G3 650W, eller er det bare løp og kjøp?

Vel, så lenge du ikke skal kjøre SLI med kort som krever mer enn ca 150W per kort bør det gå greit. Ett enkelt, high-end kort er stort sett alltid å foretrekke fremfor to low-/mid-end kort uansett. Et (fremtidig) alternativ til 2x 970 i SLI er å selge kortet du allerede har og kjøpe ett GTX 1070 (eller 1160/1170/whatever som kommer etterhvert).

 

Er det noe jeg bør tenke på før jeg kjøper nytt hovedkort, minne og ny prosessor?

Tja, sikkert en drøss. F.eks. kan overklokkingsstøtte være en grei fall-back til senere, selv om du ikke nødvendigvis akter å benytte det med en gang. Din i5-2500 kjører 3.3 GHz, mens en i5-2500K (med hovedkort som støtter overklokking) burde kunne klare 4-4.5 GHz med en bra kjøler.

Lenke til kommentar

Jeg har normalt sett vært litt skeptisk til brukt, men har fått et litt annet syn på det etter å ha satt sammen mye maskiner med brukte komponenter kjøpt fra FINN. Om du er ute etter en rimelig oppgradering så ta en titt der. Bare for å ta et eksempel fra min siste handel så fikk jeg en i5-4670 og et MSI Z97 Gaming -hovedkort og 16GB RAM til 2000 kr. 

Lenke til kommentar

Har lest meg opp i håp om og bli litt smartere, utover å bare spørre om råd. Så vidt jeg har forstått, så blir Evga Supernova G3 noe høy i bruk, opp mot 40 dB, og den vifta skrur seg på rimelig raskt med mindre ECO er i bruk. Så er jo spørsmålet om dette egentlig er noe problem, og om ECO knappen hjelper nok til at det går fint?

 

Jeg fant også flere som anbefalte Corsair RM750X 750W - noen meninger om den? Så vidt jeg så er den en konkurrent til G2, om enn litt mindre og kanskje noe lavere støynivå.

 

1) Eneste som er å tenke på med PSUer er jo hvor stillegående de er. På nyere og kraftigere PSUer går vifta kun på når det trekkes 50% strøm av kapasiteten eller mer. Så med å gå for feks https://www.komplett.no/product/889958/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/evga-gq-750w-hybrid-modular-80-psu# som også er en knallgod PSU, så vil nok ikke vifta så slå seg på i nær fremtid. Ellers er det bare å kjøpe den du har plukket deg ut, virker som et veldig godt produkt.

Den så jo veldig fin ut, men så oppdaget jeg også G2 for en hundrelapp ekstra. Den er noe lengre, men med modulært kabelsystem skal det gå fint etter litt kontrollmåling. Takk for tipset uansett, jeg legger den til i shortlisten!

 

2) Ja, klart det der ting du skal tenke på. Hva skal du bruke maskinen til? Kun gaming, eller skal du streame eller jobbe med video i tillegg? Hvis du kun skal game går du for Intel. Feks i5 7600K med et Z270 hovedkort og gjerne 3200MHz RAM. 

 

Hvis du skal gjøre andre krevende oppgaver som ikke bare er gaming, så ville jeg valgt en Ryzen 5 eller 7. Henholdsvis 6 eller 8 kjerner, kjørt på med det x370 hovedkort og igjen 3200MHz RAM. 

 

Begge disse prosessorene fra Intel og AMD kan overklokkes, så du bør tenke på hvordan du skal kjøle prosessoren.

AIO kjølere er jo en vei å gå. Feks https://www.komplett.no/product/917201/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/cooler-master-masterliquid-120# evt en 

https://www.komplett.no/product/917202/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/cooler-master-masterliquid-240# 

 

spørs hvor mye plass etc du har i kabinettet.

Og nå oppdaget jeg hvorfor jeg kjøpte en ferdigpc sist - mindre å ta stilling til :p Bruker den hovedsaklig til gaming, programmering har foreløpig gått fint uavhengig om jeg har brukt stasjonær eller bærbar. Har også en sky å leke meg med inntil masteren er ferdig, så foreløpig klarer jeg meg - men kan jo vurdere en AMD igjen, så lenge den går fint sammen med Nvidia(gamle fordommer som henger igjen? Husker at man "skulle ha" Intel/Nvidia eller AMD/Radeon, ikke blanding).

 

Jepp bra psu begge, men denne er bedre: https://www.komplett.no/product/906072/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/seasonic-prime-titanium-650w-psu#

 

Men koster mye mere. Den cpu du har er ikke så bad, men kommer an på hva du bruker den til. PS: har selv 3770K

Takk for tipset, men den gikk nok litt for langt over budsjettet.

 

Du finner GTX 970 langt billigere enn det på bruktmarkedet.

 

For ordens skyld: GTX 1060 støtter ikke SLI, GTX 1070 og oppover er de eneste i 10x0-serien som støtter SLI. GTX 1070 har TDP på 150W, som vil si at du burde kunne kjøre to av dem på en 650W PSU. Såvidt. Bare sånn i fall SLI skulle bli aktuelt for din del på et senere tidspunkt med andre skjermkort enn du har i dag.

 

Vel, så lenge du ikke skal kjøre SLI med kort som krever mer enn ca 150W per kort bør det gå greit. Ett enkelt, high-end kort er stort sett alltid å foretrekke fremfor to low-/mid-end kort uansett. Et (fremtidig) alternativ til 2x 970 i SLI er å selge kortet du allerede har og kjøpe ett GTX 1070 (eller 1160/1170/whatever som kommer etterhvert).

Takk for godt råd. SLI er ikke aktuelt idag, så dette var mer for future-proofing - og da kan det vel være like greit å holde seg til et i fremtiden. I det minste legger jeg meg på 650W som et minimum, men går antakeligvis opp til 750W.

 

 

Er det noe jeg bør tenke på før jeg kjøper nytt hovedkort, minne og ny prosessor?

Tja, sikkert en drøss. F.eks. kan overklokkingsstøtte være en grei fall-back til senere, selv om du ikke nødvendigvis akter å benytte det med en gang. Din i5-2500 kjører 3.3 GHz, mens en i5-2500K (med hovedkort som støtter overklokking) burde kunne klare 4-4.5 GHz med en bra kjøler.

 

Ja, overklokking kan vel være greit å ha muligheten til denne gangen, selv om 2500'n har holdt seg overraskende godt. Det jeg slår meg til ro med, med tanke på hovedkort, minne og prosessor er at dette er noe jeg får lage en ny tråd om når det blir aktuelt, så får jeg heller fokusere på PSU denne gangen.

 

Jeg har normalt sett vært litt skeptisk til brukt, men har fått et litt annet syn på det etter å ha satt sammen mye maskiner med brukte komponenter kjøpt fra FINN. Om du er ute etter en rimelig oppgradering så ta en titt der. Bare for å ta et eksempel fra min siste handel så fikk jeg en i5-4670 og et MSI Z97 Gaming -hovedkort og 16GB RAM til 2000 kr.

Takk for tipset, kan sjekke finn.no, selv om jeg også er skeptisk til å kjøpe brukt.

Endret av Sleggefett
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...