Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen elektro ele1002, trenger hjelp til gamle eksamens oppgaver.


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal opp til eksamen i elektro, ele1002. Sitter og øver på gamle eksamenssett. Og trenger noe hjelp med noen oppgaver.

 

Her er den ene oppgaven jeg sliter med:

 

Oppgave 1

 

Når du løser oppgavene nedenfor skal alle utregninger og formler være med for å få full uttelling. 
 
Du skal installere i et bad. Badet har målene 3m x 2m. 

a) Tegn opp badet i målestokk 1/25. 
Det skal være en dusj, toalett, vaskemaskin (2000W) og vask inne på badet. 

b) Tegn inn dette og vis de forskjellige sonene på badet.
Det skal være varmekabel som oppvarming. Du trenger ikke ta hensyn til det som står på gulvet i badet, så det skal legges varmekabel på 6m². Kabelen skal støpes ned i betong (ikke brennbart), og det skal legges flis på toppen.

c) Bruk vedlegg 1. Velg hvilken kabel du vil bruke og beregn hvor mye du trenger. Beregn også cc avstand på kabelen. 

d) Foreslå en regulering av denne kabelen.

e) Dimensjoner kursen for badet.

f) Det har oppstått en feil slik at sikringen på badet slår ut. Hva kan være feil og hvordan går du frem for å finne feilen?

 

 

Det jeg har svart så langt:

 

 

a)       1/25

3 x 2 = 300cm/25cm x 200cm/25cm = 12 x 8.

b)      Tegne dusj, toalett, vaskemaskin og vask.

c)       Velger 125W/m etter hva som er behovet.

Ptot = p x A = 125W/m x 6m2= 750W.

Siden det støpes ned i betong, så velger vi da en varmekabel som har en effekt på 20W/m2.

Den nærmeste effekten vi finner i vedlegg 1, er en varmekabel med effekt på 700W og med en lengde på 41 meter.

c-c avstand = (areal(m2)/kabel lengde) x 100 = 14,6cm.

 

 

Jeg trenger hjelp fra og med c og resten.

post-436446-0-85926900-1492366293_thumb.png

Endret av altiorden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er noen tips:

  • Mål på rommet (kvm) x ønsket effekt per kvadratmeter = effekt som må installerers. Regn ut CC ut i fra kabel som treffer ønsket W best.
  • Termostat eller effektregulator.
  • Regn sammen det du vet av last og legg på for eksempel en hårføner el. Dimensjoner ut i fra dette.
  • Hva kan være galt? Jordfeil eller overlast?
Lenke til kommentar

 

Her er noen tips:

  • Mål på rommet (kvm) x ønsket effekt per kvadratmeter = effekt som må installerers. Regn ut CC ut i fra kabel som treffer ønsket W best.
  • Termostat eller effektregulator.
  • Regn sammen det du vet av last og legg på for eksempel en hårføner el. Dimensjoner ut i fra dette.
  • Hva kan være galt? Jordfeil eller overlast?

 

 

Tusen takk for tipset.

Er det riktig at jeg har funnet varmekabel lengden i vedlegg 1 eller må jeg regne meg fram for å finne lengden?

Lenke til kommentar

Si rommet er 3m x 3m = 9kvm. Du ønsker for eksempel 100W/kwm installert effekt. Da må du legge 9kvm x 100W/kvm = 900W for å nå dette målet.

 

Det kan hende at kabelen kun kommer som 800W eller 1000W. Da må du regne ut hva innstalert effekt per kvm blir med de to alternativene og ta en vurdering for om du legger noe mere enn 100W eller noe mindre.

 

Tallene her var tatt rett ut fra ingenting for å ilustrere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Si rommet er 3m x 3m = 9kvm. Du ønsker for eksempel 100W/kwm installert effekt. Da må du legge 9kvm x 100W/kvm = 900W for å nå dette målet.

 

Det kan hende at kabelen kun kommer som 800W eller 1000W. Da må du regne ut hva innstalert effekt per kvm blir med de to alternativene og ta en vurdering for om du legger noe mere enn 100W eller noe mindre.

 

Tallene her var tatt rett ut fra ingenting for å ilustrere.

 

Takker for hjelpen. Jeg skjønner mer nå ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...