Gå til innhold

Kunstig intelligens inn på programmet for Solvik-Olsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

alle politikere som vil beholde troverdigheten sin burde holde seg unna "AI"..

hele konseptet bygger på barne-historier og fantasi.

 

i tillegg blir det for enkelt å piratkopiere programmer og utgi de som AI.

 

per dags dato bruker de samlebetegnelsen "AI" fordi da slipper de å forklare hva det faktisk er...

 

det finnes ingen mennesker som klarer å lage intelligens, altså konstruert intelligens.

 

vi kan se på dette fra mitt ståsted.

"Oi så flott at du har laget AI, men hva slags AI er det? jeg trenger nok litt mer info"

Lenke til kommentar

Jeg tror du trenger å lese deg opp litt på dette emnet.

 

bare forklare hva slags AI det er snakk om så er jeg fornøyd.. =)

Du kan skrive det ned så skal jeg lese om den konstruerte intelligensen dere snakker om..

Hvor skal jeg ellers lese om AI'en som denne politikern snakker om når ingen skriver om det?

og nei.. du kan ikke si at det er forretnings-hemmeligheter fordi det er ulovlig å ta patent på AI-relaterte oppfinnelser. det er fordi AI er allmenn kunnskap og man finner snakk om det i både aviser, filmer og på nettet.

Da kan man altså ikke få innvilget patent.

 

Så det eneste de gjør ved å forklare at de har bevist gamle teorier er å fortjene anerkjennelse, ære og berømmelse.

Men da må de bevise det også.

 

Hvis du ikke klarer å forklare hva du driver med, så burde du stoppe med en eneste gang og ta en lang tenkepause.

Lenke til kommentar

noun: artificial intelligence; noun: AI

 

the theory and development of computer systems able to perform tasks that normally require human intelligence, such as visual perception, speech recognition, decision-making, and translation between languages.

Når Solvik-Olsen snakker om AI, så er det altså ikke snakk om generell intelligens. Men mulighetene for automatisering av varetransport (trailere, båter, tog, osv), kollektivtransport, selvkjørende biler, osv. 

 

Google har siden 2012 kjørt flere millioner km med sine selvkjørende biler, og man regner med at det innen 2020 vil være flere millioner selvkjørende biler på veiene rundt om i verden. Så det skulle bare mangler at AI / maskinlæring også kommer på agendaen for det norske Samferdselsdepartementet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan anbefale denne videoserien fra cars.mit.edu.

"Introduction to Deep Learning and Self-Driving Cars":

https://youtu.be/1L0TKZQcUtA?list=PLrAXtmErZgOeiKm4sgNOknGvNjby9efdf

 

Solvik Olsen snakker selvfølgelig ikke om generell AI.

 

Hvis noen har lyst til å lære om generell AI så kan jeg anbefale videoene Robert Miles har laget for Computerfile.

Her er et startpunkt for videre forskning på dette temaet: https://www.youtube.com/user/Computerphile/search?query=miles

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...