Gå til innhold

Legge til i database


Anbefalte innlegg

<?

$db = film;

$link = mysql_connect( "localhost" );

if ( ! $link )

or die( "Couldn't connect to MySQL" );

mysql_select_db( $db, $link ) or die ( "Couldn't open $db: ".mysql_error() );

 

$query = "INSERT INTO namn (name) VALUES ('$input')";

mysql_query($query);

 

if($query)

echo "ok";

 

?>

 

 

Hvorfor får jeg ikke lagt til dette i databasen. Jeg bruker phpMyAdmin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite hint: Du kobler ikke til databasen ved og skrive

 

mysql_connect('localhost');

 

:D

 

Her er hva som står på php.net:

 

mysql_connect ( [string server [, string username [, string password [, bool new_link [, int client_flags]]]]])

 

Altså du har fullført 1/3 av hele innloggingen! :thumbs:

 

Du har glemt brukernavn og passord. Dette er hva som slo meg nå, men godt mulig det er annet rusk i pastaen din :D.

 

Glemte if($query)... Jeg skjønner ikke hva du vil frem til her heller. "Hvis variable 'query' er .." Det må jo være noe og sammenligne med her. Jeg tror du leter etter isset, denne kommandoen sjekker om en variabel er definert og returnerer true eller false. Da skriver du:

 

if (isset($query)) {

echo "ok"; }

 

Koden din er fundamental feil :(. Skal se om jeg gidder å lage noe til deg som fungerer.

Endret av John Abrahamsen
Lenke til kommentar
$query = "INSERT INTO namn (name) VALUES ('$input')";
mysql_query($query); 

if($query) 
echo "ok"; 

 

Bør nok heller være

$query = "INSERT INTO namn (name) VALUES ('$input')";

if(mysql_query($query)) 
  echo "ok"; 

 

John Abrahamsen:

mysql_connect() trenger _ikke_ parametre i det hele tatt.

Tar jeg ikke helt feil vil den prøve default brukernavn/passord ("root"/"") om du ikke angir noe....tror jeg... :roll:

Lenke til kommentar

John: hvis du ser på mysql_connect dokumentasjonen du selv limte inn, så ser du at username og password er optional. server også.

 

$db = film

bør være $db = 'film'

 

det heter ikke:

if( ! $link ) or die( ...

men

if( ! $link ) die ( ...

 

som john sier, det er lite vits å sjekke if($query), sjekk istedet if(mysql_query($query))

Lenke til kommentar
$query = "INSERT INTO namn (name) VALUES ('$input')";
mysql_query($query); 

if($query) 
echo "ok"; 

 

Bør nok heller være

$query = "INSERT INTO namn (name) VALUES ('$input')";

if(mysql_query($query)) 
  echo "ok"; 

 

John Abrahamsen:

mysql_connect() trenger _ikke_ parametre i det hele tatt.

Tar jeg ikke helt feil vil den prøve default brukernavn/passord ("root"/"") om du ikke angir noe....tror jeg... :roll:

Det er jeg fullt klar over! Men det er hvertfall smart og angi riktige parametre uansett. Hva er user til din Mysql database? Er det root og passordet er blankt så er det jo greit...

Lenke til kommentar
Det er jeg fullt klar over! Men det er hvertfall smart og angi riktige parametre uansett. Hva er user til din Mysql database? Er det root og passordet er blankt så er det jo greit...

Jeg har satt opp en lokal mysql kun for testing, og der er user root/blank. Så lenge den ikke er public gjør det ikke noe. Har bare ikke giddi å forandre det. Siden aSADAS tydelig var litt ny på mysql regnet jeg med at han ikke hadde forandret dette selv i mysql oppsettet.

Det jeg ville frem til var at det ikke er feil å kalle mysql_connect() uten parametere:

mysql_connect ( [string server [, string username [, string password [, bool new_link [, int client_flags]]]]])

Firkantparantesene betyr at parameterene ikke er nødvendig(men det visste du sikkert.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...