Gå til innhold

Ny kontrakt ved virksomhetsoverdragelse


Anbefalte innlegg

Hei.

Bedriften jeg jobber i har blitt overdratt til annet selskap. Hvor lang tid har arbeidsgiver på seg å lage ny

kontrakt. Det er nå et halvt år siden overdragelse, og jeg har enda ikke sett snurten av noen ny kontrakt.

 

 

Leser også følgende på altinn:

Også berørte arbeidstakere skal så tidlig som mulig, gis informasjon om virksomhetsoverdragelsen. Det skal gis særskilt informasjon om grunnen til overdragelsen, fastsatt eller foreslått dato for overdragelsen, de rettslige, økonomiske og sosiale følger av overdragelsen for arbeidstakerne, endringer i tariffavtaleforhold, planlagte tiltak overfor arbeidstakerne, reservasjons- og fortrinnsrett, og fristen for å utøve slike rettigheter.

 

Jeg har heller ikke fått noe slik informasjon. Hvilke krav kan jeg stille til arbeidsgiver for å få orden på disse tingene?

 

 



Anonymous poster hash: 41cd9...73b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt har arbeidsgiver hverken rett eller plikt til å lage noen ny kontrakt - det følger direkte av arbeidsmiljøloven § 16-2 at den gamle kontrakten gjelder direkte overfor ny arbeidsgiver.

 

Når det gjelder mislighold av informasjonsplikten er det Arbeidstilsynet som har ansvaret for å føre tilsyn med at disse bestemmelsene blir overholdt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...