Gå til innhold

Savner unnskyldning fra moderator


Anbefalte innlegg

Jeg mener at de i så grad ille postinger som er lagt opp i dag ettermiddag er av så alvorlig karakter at hw.no-teamet burde ta det til sterk etteretning - og ikke minst i en posting - ta sterk avstand fra det.

 

Steng gjerne denne tråden. Jeg ønsker bare at dere følger opp denne saken.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem er "Forumet". Vi har kanskje ikke ytringsfrihet? Synes at forumet bør la alle meninger komme frem, så lenge det er saklig og man agumenterer ordentlig. Synes dessuten at rasismeparagrafen bør gjelde alle nasjonaliteter. Hvis det ikke er greit å si at negrene i afrika er late, så er det heller ikke greit å si "amerikanerne er dumme"; med mindre man har møtt en eller flere av dem og dermed kan uttale deg. Dette er isåfall en generalisering. Synes at forumet bør tillate alle politiske fløyer, også sosialister, nasister, satanister, anarkister, vigrid osv. Så lenge det er saklig debatt.

Lenke til kommentar
Hvis det ikke er greit å si at negrene i afrika er late, så er det heller ikke greit å si "amerikanerne er dumme"; med mindre man har møtt en eller flere av dem og dermed kan uttale deg

Dette her har vært diskutert frem og tilbake FiskePinna og det å ha mått 20-30 stykker eller.no som jobbet på plantasjen til faren og dermed si at alle 600 hundre millioner der nede er late, det er ikke en generalisering, det er rasisme! Hadde han derimot møtt over 10% av befolkningen SÅ kunne man snakket om generalisering!

 

Ellers så synes jeg, som du sier at alle følyer og meninger bør tillates så lenge det argumenteres for det på en saklig måte men problemet når det gjelder Jokke er at han kommer med meninger som generellt sett kommer ifra uopplyste mennesker, folk uten sympati for andre, dumme folk osv.

 

Dessuten så bryter Jokke sine meninger med alt som heter sunn fornuft! Du skal i det minste ha all ære for at du begrunner deg godt med hvorfor du står for dine meninger! Noe Jokke ikke gjør!

Lenke til kommentar

Har man møtt 1 afrikaner i afrika, og denne ene var lat, så kan man kalle alle afrikanere i afrika late. Per definisjon er ikke dette rasisme, men er enorm generalisering. Dette kan for øvrig Seixon legge ut om for dere, featuring linker, tabeller og store norske ordbok og greier :sleep:

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar

Det er noe både du og Seixon glemmer her og det er hva læreboka sier om hva som er det korrekte bruken av ord og uttrykk og hva folk bruker til vanlig!

 

Vanlige opplyste mennesker vil kalle dette for rasisme, fordi det er sånn man oppfatter rasisme til vanlig. Læreboka vil kanskje kalle dette for en STOR generalisering, men hva hjelper det når 90% ser bort ifra læreboka i dette tilfellet? Skjønner du hva jeg vil frem til her?

Lenke til kommentar

Her kommer jeg med teskje igjen.

 

Det er en forskjell mellom det vi snakker om her og dem som tror at det å påpeke problemer med f.eks. innvandrere er rasisme. Det er akkurat like lite gjennomtenkt som å tro at man kan si hva som helst og si "det var ikke rasisme, for vi har ytringsfrihet".

 

Rasisme: syn el. holdning som bygger på antagelsen om at mennesker kan grupperes i raser hvorav enkelte er "høyerestående" og andre "laverestående". Har intet vitenskapelig grunnlag. -Caplex, Oslo, 2001.

 

Etter min oppfatning koker det ned til er om man tilskriver ulike iboende egenskaper på grunnlag av etnisitet, og om man snakker egenskaper som er prisverdige eller ikke. Hvis man sier at afrikanere er late, er det ingen tvil om at det er etnisitet som skiller. Og du vil få vanskelig for å forklare hvorfor "lat" ikke er et negativt ladd ord.

 

Den setningen ER rasistisk, og personen som ytrer den vil av de fleste oppfattes som en rasist.

Lenke til kommentar

Siden også denne tråden skal handle om meg, og ødelegge trådens dårlige emne, så kan jeg jo forsøke å forklare meg.

 

Fordi at jeg har møtt en del afrikanere er den ikke rasistisk men kanskje ikke så god. Den er nok "generaliserende" og det er jo ikke så bra av meg å si. Jeg beklager at jeg sa dette, men jeg står forsåvidt inne for dette. Dette har vi diskutert en del andre ganger også.

 

Det er like rasistisk, slik jeg ser det, å fortelle blondine-vitser.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...