Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lybia konflikt


Anbefalte innlegg

Hei! I samfunnsfag driver vi å skriver konflikt, er det noen som vet hva libya konflikten handler om?

Jeg har skrevet at det brøt ut opprør og borgerkrig i Lybia i 2011. Og at opprøret var rettet mot landets mangeårige diktator Muammar Al- Gaddafi og hans regime. Regime satte inn våpenmakt mot demonstranter, sivilbefolkningen, både fra luften og bakken. Også har jeg skrevet om hva opprøret var inspirert av, hvor det starta, at det utvikla seg til en borgerkig. Er det noen som vet litt mer kontret hva konflikten handlet om?

 

Er det noen som vet om det er en kamp mellom de som støtter regjeringen og de som er i opposisjon til regjeringen, og om det er noen som ønsker å bryte ut og danne sin egen selvstendige stat? Det hadde også hjulpet meg masse om noen visste hvordan striden ble utkjempet? Og hvordan konflikten kan eller har løst seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil ha med HELE tidslinja for Libya-konflikten, så må du starte noen århundrer før Kristus, da Phoenikanerne bosatte seg i Tripolitania til berbernes misnøye. Men jeg vet ikke om det er SÅ langt tilbake du vil?

 

 

 

Er det noen som vet om det er en kamp mellom de som støtter regjeringen og de som er i opposisjon til regjeringen,

 

Ja, det er det. Så sent som desember 2016 var det grupper som støtter den libyske regjeringa, som kjempet ned IS-styrker fra kystbyen Sirte, som de hadde okkupert rundt midten av 2015.

 

 

 

 og om det er noen som ønsker å bryte ut og danne sin egen selvstendige stat

 

Det handler ikke så mye om en oppbrytning av landet. Problemet er at etter Gaddafis fall i 2011, så er det flere politiske makter som ønsker å kontrollere landet. I all hovedsak er det to makter - the House of Representatives, og the General National Congress - som kjemper over kontrollen. Å bryte opp landet i to er en mulig løsning, men som alle løsninger så er det selvfølgelig gode argumenter for og mot.

 

Konflikten pågår fremdeles, og er spesielt komplisert da ISIS benytter seg av konflikten til å skape ekstra kaos, med målet om å sikre seg olje-rike soner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...